"Inga problem, bara ställa av bilen ett par dagar och meddela att man inte vill ha avställningsförsäkring. Sedan försäkra i nytt bolag och ställa på igen"

He he. Mycket bra tips.
 
Jag går mot strömmen här och måste säga att vi har väldigt bra erfarenheter från IFs skadehantering av både bilskada och fuktskada i huset. Jag vet att andra bolag är billigare, men samtidigt är det när det väl uppstår en skada som jag vill ha bra "service".
Jag har tidigare jobbat i branschen (inte på IF dock) och i alla fall på den tiden (ca 10 år sen) var postnumret den viktigaste faktorn vid beräkningen av premien för både hem- och bilförsäkring. Bolagen använder stora statistiska modeller för att beräkna premien och det görs inga individuella bedömningar (s.k. underwriting) annat än för mycket stora försäkringsobjekt eller liknande. De måste sen kunna visa för kontrollmyndigheterna vilken risknivån portföljen har och att premieuttaget är tillräckligt för att kunna betala för framtida skador. Om ett bolag t.ex. har högre skadeprocent i sin motorportfölj kommer de också, allt annat lika, behöva sätta en högre premie i snitt. När det blir större slag i premien beror det på att att modellerna spottar ur sig en högre risknivå av någon anledning, t.ex. pga flera skador sketti ett visst område, ökning av stölder av vissa bilmodeller mm. Jag menar inte att försvara enskilda priser, utan mer att premiesättningen styrs av statistiska modeller.
 
  • Gilla
Havolei
  • Laddar…
Fått sänkt premie 2 år i rad plus att vi fått ökad mängdrabatt med 1500kr/år. Inte nog med det så fick vi tillbaka pengar.

Folksam är i mitt tycke ett fantastiskt bra bolag!

Kan nämna att jag haft 2st ärenden som de löste väldigt smidigt varav det ena under semestrar. Aldrig något tjafs. Pengar utbetalt på 2 dagar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad är det för försäkring? De kan ju bara höja vid årsförnyelse.
TS skriver det i sitt hem inlägg!
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
TS skriver det i sitt hem inlägg!
Så det var TS jag frågade??? Läs om.
 
C
C Conqvist skrev:
Jag menar inte att försvara enskilda priser, utan mer att premiesättningen styrs av statistiska modeller.
Problemet här är att jag misstänker att de flesta av oss här i tråden inte känner igen oss i att det skulle kunna skett några uppenbara svängningar i skadestatistiken där vi bor. Varför skulle då andra bolag, ja till och med det bolag man redan har komma med bra nyteckningserbjudanden?

Nä, det måste finnas någon annan förklaring till att vissa av er inte drabbats av premiehöjningar.
 
  • Gilla
Maxirati och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Har Länsförsäkringar och där har det varit:

4023 (senaste året)
3941
3932
4196
4176 (så det är nu billigare än när jag tecknade)

Och varje år har jag fått återbetalning på försäkringen också (1763 kr förra året). Och jag har inte hittat något bolag som hade billigare premie heller (if vill ha mer än 5000 kr)...
Ja, men länsförsäkringar är de som det är svårast att få ersättning från. De skriver ner värdet till 0 på nästan allt. Vi har bytt allt till Dina istället. Allt från hus till djur.
 
  • Gilla
masken10
  • Laddar…
C cpalm skrev:
...

Nä, det måste finnas någon annan förklaring till att vissa av er inte drabbats av premiehöjningar.
Det är rätt uppenbart. De vill tjäna pengar på att folk är bekväma.
Enda sättet att stävja detta beteende är att tillräckligt många är vaksamma och byter så fort det blir smyghöjningar.

En rejäl lågkonjunktur kanske kan hjälpa till då folk blir mer benägna att försöka hålla nere utgifterna.
 
C
S Styrman_jansson skrev:
Det är rätt uppenbart. De vill tjäna pengar på att folk är bekväma.
Jo, men det förklarar ju inte varför t.ex. @sjoelund och @pennybridge får sänkta premier(?)

Sen är ju LF, Folksam och Dina ömsesidiga, så "tjäna pengar" är väl inte riktigt rätt ord även om jag förstår vad du menar.
 
D
M Maxirati skrev:
Fick nytt försäkringsbrev och faktura för en tid sedan där det visade sig att mitt försäkringsbolag IF höjt premien med hela 38,3% på villa/hemförsäkringen! Kände att något måste vara fel. Små höjningar från år till år är man ju van vid, men detta var ju extremt. Ringde IF´s kundservice och talade med en kvinna som menade på att "allt blir ju dyrare"... Visst, men inte så himla mycket dyrare. Bad henne kolla upp orsaken och samtidigt se om det fanns något att göra då jag annars får se mig om efter en annan försäkringsgivare. Ovillig som fanken var hon, men till slut lovade hon kolla och återkomma. Det var långt över en månad sedan och jag har ännu inte hört av henne. Ringde på nytt och talade med ytterligare en kvinna som sade att det eventuellt kunde bero på att jag haft en vattenskada där man betalat ut 20.000:- i ersättning, men att hon skulle kolla upp saken och återkomma. Det är nu närmare en månad sedan och jag har ännu inte hört av henne heller! Vad säger man? Som kund med en hel del olika försäkringar i IF så blir man heligt förbannad över denna totala nonchalans!
Till saken hör att jag i början av året fick en ersättning för en vattenskada. Jag frågade då skaderegleraren om detta kommer att påverka min försäkringspremie och fick till svar att det inte skulle göra det. Sökte nu upp honom för att ifrågasätta detta. Då man bandar in alla samtal så sade jag till honom att leta rätt på det inspelade samtalet för att höra vad som sagts. Fick efter ett par dagar så klart veta att man ej kunnat hitta detta inspelade samtal. Visst.... Klart som fanken att man inte vill visa upp det som inte är till deras fördel.
Har försökt komma i kontakt med någon chefsperson på IF, men det är omöjligt då dessa fjärmar sig från direkta kundkontakter. I denna situation var det enkelt för mig att säga upp alla försäkringar i IF och flytta dem till andra bolag. På kuppen sparade jag flera tusen kronor. Och detta jämfört med de gamla premierna innan höjningarna!
Man vägrade acceptera uppsägning av t.ex. bilförsäkringar, då det är årspremier och årsavtal som gäller. Inga problem, bara ställa av bilen ett par dagar och meddela att man inte vill ha avställningsförsäkring. Sedan försäkra i nytt bolag och ställa på igen. Bra timpenning på det arbetet kan jag säga.
IF kommer aldrig att få mig som kund igen, vare sig mig privat eller mitt företag. ALDRIG!
Skitstövlar är det minsta man kan säga.
Har tipsat vänner som har IF att se över sina försäkringar och flera har redan bytt bolag och sparat in ett antal tusenlappar. Ett tips till flera här är att regelbundet göra en koll hur marknaden ser ut. Och om man är missnöjd - häng inte kvar av gammal vana!
"IF hjälper mycket" säger man i sin reklam. PYTTSAN säger jag!
Verkar vara helt okej enligt branschens moraliska kompass.

När jag började livet på egna ben och därmed lägenhet hade jag försäkring i Folksam men nu har jag roterat runt bland olika bolag och faktiskt till viss del tillbaka hos Folksam. Alla beter sig på detta viset med större eller mindre höjningar helt utan motivering.
 
D Bubblebubb skrev:
Verkar vara helt okej enligt branschens moraliska kompass.

När jag började livet på egna ben och därmed lägenhet hade jag försäkring i Folksam men nu har jag roterat runt bland olika bolag och faktiskt till viss del tillbaka hos Folksam. Alla beter sig på detta viset med större eller mindre höjningar helt utan motivering.
Man kan tycka att det borde framgå tydligt av försäkringsbrevet, eller villkorsbilagorna, att man från försäkringsbolagets sida kan komma att höja försäkringarna utan att behöva informera om varför. Då skulle detta förfaringssätt uppmärksammas mer hos kunderna och flera troligen dra öronen åt sig. Nu sker det utan förvarning, annat än genom den nya fakturan, varpå många av oss betalar utan att ifrågasätta eller reagera. Det måste vara mumma för försäkringsbolagen att kunna agera på detta vis.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M Maxirati skrev:
Man kan tycka att det borde framgå tydligt av försäkringsbrevet, eller villkorsbilagorna, att man från försäkringsbolagets sida kan komma att höja försäkringarna utan att behöva informera om varför. Då skulle detta förfaringssätt uppmärksammas mer hos kunderna och flera troligen dra öronen åt sig. Nu sker det utan förvarning, annat än genom den nya fakturan, varpå många av oss betalar utan att ifrågasätta eller reagera. Det måste vara mumma för försäkringsbolagen att kunna agera på detta vis.
Man får ju ett nytt försäkringsbrev inför varje årsförfallodag.
 
JanneJanne123
M Maxirati skrev:
Man kan tycka att det borde framgå tydligt av försäkringsbrevet, eller villkorsbilagorna, att man från försäkringsbolagets sida kan komma att höja försäkringarna utan att behöva informera om varför. Då skulle detta förfaringssätt uppmärksammas mer hos kunderna och flera troligen dra öronen åt sig. Nu sker det utan förvarning, annat än genom den nya fakturan, varpå många av oss betalar utan att ifrågasätta eller reagera. Det måste vara mumma för försäkringsbolagen att kunna agera på detta vis.
Förstår hur du menar, men det är ju just varför som är försäkringsbolagens största affärshemlighet och som de har spenderat åtskilligt med pengar på att hitta matematiska modeller för. Det är inget de vill ge ut till kunder och konkurrenter.

Vad jag dock tycker är ett väldigt oskick är dessa väldigt billiga förstaår som nästan alla bolagen håller på med där man får tidsbegränsade rabatter som sedan försvinner och där folk luras in att fortsätta till ett mycket högre pris år två.
 
M Maxirati skrev:
Det är nog mycket omständigheter och tur som gör att en del lyckas uppleva en bra relation med sitt försäkringsbolag. Det finns säkert ett helt spektrum från dåliga till bra upplevelser. Att du fått oförändrad premie på bilen trots flera skador låter nästan för bra för att vara sant. Man brukar ju sjunka i bonusklass efter en skada. I alla fall om man själv varit vållande.
Kan bara säga att efter att jag berättat om mina erfarenheter bland vänner och bekanta så har det dykt upp flera som haft riktigt dåliga erfarenheter av just IF. Och flera av dem har bytt till andra bolag. Själv är jag nybliven pensionär och en tämligen skötsam sådan. Tänker på säkerheten i flera avseenden och försöker undvika att hamna i en situation där jag blir tvungen att kontakta mitt försäkringsbolag. Som boende i Stockholm har man vant sig vid att betala betydligt högre premier än vad boende ute på landet gör, vilket också innebär att en höjning på premien med 38,3% handlar om flera tusenlappar.
Vi har en villa på 134 m2 1 1/2 med källare, 3 badrum, betalar 5695 kr (inkl resextra 711kr) per år. Jag har inte jämfört med andra bolag men premien verkar rimlig. Bor i utkanten av Malmö. Senaste höjningen var 2,2%. Har dessutom 2 bilar i Volvia/If. Under min tid som försäkringstagare har vi varit utsatta för två inbrott, stulna cyklar, skador på bilar, inställda resor pga sjukdom, olycksfallsförsäkring, avsliten muskel. I samtliga fall har vi fått full ersättning vid alla tillfällena utan några diskussioner. Inga speciella premiehöjningar vid olyckstillfällena. Alltid vänligt och trevligt bemötande från If:s personal.
Du har kanske haft oturen att träffa på "fel" representant på If, men jag har absolut inget att klaga på.
 
Jag känner att pulsen går upp bara av att läsa ditt inlägg! Samma sak hände för mig förra året, där priset gick från nånstans under 5000 kr till att plötsligt ligga runt 10.000 (!) kr.
Jag ringde lite chockad till IF och undrade vad de menade med detta, det måste ha blivit något fel. Men icke! Ingen kunde riktigt ge ett bra svar på varför men olika handläggare försökte sig på förklaringar som att huset kanske bedömts gammalt, att priser går upp mm. Priset skulle också varit med en rabatt pga medlem hos en samarbetspartner och hur mkt jag än försökte så kunde jag inte få information om vad det "ordinarie" priset var. Det slutade med att försäkring tecknades hos annat bolag för en kostnad runt 5000-lappen. När jag senare går in på IF och gör deras "vad kostar en försäkring för dig-test" på hemsidan (som för övrigt inte går att göra medan man fortfarande är kund) får jag plötsligt upp ett betydligt lägre belopp, liknande det jag betalat tidigare. Kändes verkligen som att IF försökte scamma mig och jag övervägde att anmäla dem men hade inte orken pga personliga omständighet. Usch!
 
  • Gilla
Daniel67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.