Håller med om att det är bra när folk skriver, detta är en riktigt dålig ide.
Jag fick många bra svar och hjälp när jag reggade mig här och frågade om mina första ideer.
Sedan dess har jag byggt en friggebod, ett 1,5pl garage på 92kvm, diverse mindre bodar, tilläggsisolerat och bytt fasad på huset, ytterligare en friggebod, håller nu på med ett attefallsgarage och ett attefallsrum igen, byggde i helgen halvvägs klart ett trappdeck åt föräldrarna.
Hade inte klarat något utan att fråga kunniga här.
Men om jag hade tagit alla svar som dålig kritik och benhårt hållit fast vid dumma ideer, hade byggnaderna inte stått kvar idag.
Så ja, det är som sagt bra med befogad kritik.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Thomas59
Det är din självgoda attityd snarare än dina konstruktionsbrister som får de som svarar att reagera.

Du har påpekat upprepade gånger att du är väldigt erfaren och ”kan det här”. Inget i din trappkonstruktion tyder dock på att så är fallet men ok, har trappan hållit i 15år, trots konstruktionsbristerna, är det ju bra för dig, men en tråd på ett öppet forum kan ju hittas av någon som är på väg att bygga en trappa och då är det väl bra om det uppmärksammas hur man borde ha byggt den.

Sen måste jag säga att du uttrycker dig onödigt otrevligt. Finns ingen anledning gå i försvarsställning. Kan inte se att något av de svar du fått är i närheten av att vara otrevliga.

Ett bättre/alternativt sätt att hantera inlägg som du inte tycker att du har nytta av, eller som irriterar dig, eller som du helt enkelt inte gillar, hade ju varit att bara ignorera dem.

Bara en tanke.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Skriv inga fler svar riktade till mig för jag lämnar och kommer inte att läsa.
Varför gillar du något du inte läst?

Användarprofil på ett forum; tackar andra för hjälp och diskussion om byggtekniker och hantering av kritik.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag tror både TS, och andra som följer tråden, kommer att tänka till en extra gång innan de ber om råd här igen.
Om vi frånser din ironi så kanske det finns ett skäl till eftertanke innan man svarar såsom TS har gjort väl? Att inte gå i polemik och försvara något helt uppenbart knasigt, och komma med påhittade anklagelser om nedsättande epitet? Det har alla som läst tråden nog tagit till sig tror jag. Jag tycker det var bra att TS visade sin trapp, vem f-n har inte byggt något som är knasigt? Det är väl inte hela världen? Det är däremot synd att han reagerar såsom han gjort, det finns det verkligen inte fog för. Men folk reagerar olika, Folk är olika. Så det finns att lära av tråden på flera plan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Oförskämdheten ligger snarare att du valde ett rätt 'nedlåtande' tonfall, vilket du återigen gör genom att relatera till Knohult. Inläggen med sådana element är 'trollande' och hör inte hemma i något forum. Jag har varit på Internet sedan start och just forum med folk att dryfta saker med är något av det mest användbara som finns. Den etikett jag föredrar är att man utreder den konkreta fråga som ställs. Hindrar förstås inte att man reflekterar kring ämnet. Oavsett byggnormer etc. (som jag f.ö. respekterar då jag gör lösningar för mig själv samt varit i kontakt med genom att i flera r jobbat i byggsvängen) så kan man också inse att något fungerar bra även om man 'bryter' mot någon 'lag' om överhäng etc. Och tro mig. Denna trappa innebär ingensom helst risk för någon, förutom den risk en trappa i sig innebär för att någon tar ett felsteg. Jag är faktiskt ingen idiot som anar att detta kanske kan är det finns risk att steg ska knäckas då folk går i den. Tror du inte att jag efter 15 år i s fall skulle börja oroa mig. Den olycka som inträffade var en oehörd kraft långt över 15 års traskande av vuxna personer och min ambition är inte att trappan ska klara extrema vikter som dunsar ner. Om jag i något skede skulle uppfatta minsta svikt hade jag direkt tagit mig an det och åtgärda det. Saken är att jag har omdöme nog för det och denna trappa kommer leva länge i nuvarande skick men behöver repareras p.g.a. olycka. DET är avsikten att använda forumet - att höra om någon har erfarenhet att öka kunskapen om lim i detta fall är relevant för det frågan handlar om. Ok om någon vill påpeka att det enligt teorierna är 'fel' men man kanske också kan respektera hur vida så är fallet för denna trappa utan att de tagit ett steg i den för att uppfatta hur pass stabil den är. För det är den. Det finns en underliggande drift att 'tala om' för andra att de inte har kunskap i nivå med en själv, men det är respektlöst att avfärda andras erfarenheter - oavsett om man läst på alla byggnormer i världen.

Jag kommer inte reflektera över något mer angende det 'livsfarliga' att använda denna trappa för jag vet att den är säker. Skulle något kännas osäkert utöver att de steg jag behöver fixa får samma hållfasthet som trappan i övrigt hade jag begripit att jag gjort fel i konstruktionen. Men det finns det som sagt inga som helst skäl eller upplevelser att oroa sig för. Så read my lips: Jag kommer behålla denna trappa då den den är fullständigt säker och stabil och om den senare av tidens tand skulle antyda något annat så åtgärdar jag det. Sedan står det alla fritt att bygga trappor i enlighet med alla byggnormer, full respekt för det. Mot det krver jag repspekt för min uppfattning att denna trappa är 100% säker. Jag har tillräcklig erfarenhet och omdöme för att konstatera det.

Därmed slut på min diskussion om trappans säkerhet. Jag testade en lösning (förstås innan jag sedan fullbordade) som verkade fungera och empirisk 'forskning' visar att man visst kan ha en stabil trappa även om någon cm hit eller dit avviker från vissa normer. Att jag kan stå längst ut på stegen och svikta utan att något öht sviktar säger mig att detta håller för att gå upp och ner i under många år framöver.

Jag är väldigt tacksam för inlägg som ger möjlighet att uppn optialt resultat för att reparera stegen (och byte av steg finns i mina tankar om limningen inte blir bra). Forum tenderar att översvämmas av inlägg som INTE behandlar ämnet i rubriken och ämnen spårar därför ofta ur. Forumtrådar som håller sig till ämnet är de mest användbara.

Tack för visad respekt! ;)
Hej! Med all respekt tycker om tanken och den är intressant om det finns lim som håller ur ett limperspektiv. Men det är ändå intressant att bedöma rimligheten i vissa åtgärder och när en alternativ lösning kan vara lämplig. Är orginalvirket viktigt att behålla av någon anledning så är limmet extra intressant.
De som läser på forum med liknande brustna trappsteg bör dock överväga olika alternativ innan limning övervägs.
Följ gärna upp med inlägg hur reparationen fortlöper. Gärna med bilder.
Här finns mycket att lära! Det finns också många relevanta frågor som folk tänker.
Varför vald design är gjord? Varför inte byta brädan och välja limträ. Inlägget har av kommentarerna att döma gett fler frågetecken än svar så här långt.
 
Redigerat:
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
C
S Skyflakes skrev:
Med all respekt tycker om tanken och den är intressant om det finns lim som håller ur ett limperspektiv.
Det fastställdes redan i inlägg #4 att vanligt vitlim är starkare än träet. Sen har det ältats fram och tillbaka om limfogens passform, men utöver det är allt som i sammanhanget är intressant vad beträffar limmets styrka redan sagt på sidan 1 i tråden.

Så inte så konstigt att det sedan spårat ur i att handla om den undermåliga konstruktionen.

Själv börjar jag undra om det snarare handlar om något socialt experiment / trollning...
 
Suckar av a
S Skyflakes skrev:
Hej! Med all respekt tycker om tanken och den är intressant om det finns lim som håller ur ett limperspektiv. Men det är ändå intressant att bedöma rimligheten i vissa åtgärder och när en alternativ lösning kan vara lämplig. Är orginalvirket viktigt att behålla av någon anledning så är limmet extra intressant.
De som läser på forum med liknande brustna trappsteg bör dock överväga olika alternativ innan limning övervägs.
Följ gärna upp med inlägg hur reparationen fortlöper. Gärna med bilder.
Här finns mycket att lära! Det finns också många relevanta frågor som folk tänker.
Varför vald design är gjord? Varför inte byta brädan och välja limträ. Inlägget har av kommentarerna att döma gett fler frågetecken än svar så här långt.
Ser att det ältas vidare om min bristande förmåga och karaktär. Skönt att vara trygg i sig själv i de lägena. Men loggar in för att kommentera ditt relevanta inlägg samt har kontakt (som också ledsnat i tråden) i privata meddelanden som jag loggar in för att kommunicera.

Som jag sagt är ambitionen bara att testa om steget kan återställas med lim för att behålla samma slitage som övriga steg och är jag inte nöjd med resultatet så byter jag hela steget. Angående design uttalar sig folk som inte har en aning om förutsättningarna för lösningen. Utgångspunkterna är förstås vilken höjd trappan ska nå, hur mycket plats mot 'entrén' som krävs då det finns en murad vägg där man går upp och kommer ner samt hur många steg man då behöver för att ha en angenäm upplevelse av att gå i den.

Ambitionen som sagts en 'flytande' trappa med luftigt intryck därför de två vagnstycken i mitten med lite distans för att bredda anliggningen. Med den lutningen som krävdes hade man slagit tårna i balkarna om utan den lilla avfasningen/nosen och var förstås medveten om att det blev ett rejält överhäng. Jag gjorde därför test och med de valda infästningarna blev steget styvt utan att svikta även då jag stod ute på kanten. Hade tankar på infasade järn men de behövdes inte. Finns f.ö. lite bilder från själva bygget men det lägger jag INTE ut här ;). Det var stadigt nog och har som jag tjatat om varit lika stadigt i alla år. Jag hade pluggat och visst fanns trappbyggnormer jag bröt, men man kan också använda eget omdöme om något fungerar. Om jag mot förmodan skulle ställa krav på fallande tunga föremål så hade jag byggt en klumpigare och i rumsmiljön anskrämligare trappa, men tyckte inte det var nödvändigt. Men i det avseende jag ÄR en idiot är det att inte ha med hjärnan då man föser ner en hantel från ställningen utanför då man målar fönster. Jag pliktar med att skaffa lite mer jobb. Didn't expect a kind of Spanish Inquisition ;)

Blev väldigt nöjd med resultatet då det blev precis den trappa jag önskade. Den är vacker, stadig kan släppa upp en monstrera mot övervångingen i trapphålet. Väldigt nöjd med den antika målningstekniken med limfärg tonad med lite kimrök och därefter trasgnuggad med vit linoljefärg. Blir en stenhård yta men ett lyster i den lite flammiga färgen.

Jag tar mig för pannan då jag ser kommentarer som förutsätter att man är en fullständig idiot. Nyligen fick jag veta att plattjärn på högkant bär mer än de jag monterat. Dessutom att de var för dyra! De var skitbilliga men varför inte slänga skit om man kan tydligen? Suck! Mina plattjärn förresten och är för att stärka upp men också för att mot den balk trappan vilar vara vinklade till vertikalt infasat läge och där sitter sedan skruvbultarna som fixerar vagnstyckena.

Hoppas du fick lite bättre inblick i varför designen blev so den blev och de val jag fick göra. Svarar som sagt på de som ställer relavanta frågor i den mån jag hittar sådana. Men med en shitstorm som aldrig verkar ta slut är det glest mellan dessa så därför har jag mer eller mindre givit upp att öppna och kolla. För tröttsamt. Men då jag har tid att börja så lovar jag återkomma med någon form av redovisining av hur det gick. Har fått tips om att Titebond III kan vara det starkaste trälimmet men måste beställa det då det inte finns i de vanliga bygg-och-allt-mellan-himmel-och-jord-varuhusen.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Men då jag har tid att börja så lovar jag återkomma med någon form av redovisining av hur det gick.
Tack, vore intressant att se om det gick att laga ett steg (bräda) med lim som utsatts för en sådan knäckning och samtidigt få det bra. Man vill ju inte ha en spricka kvar efter reparation som eventuellt kan ge flisor i foten när man går i trappan
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
R roli skrev:
Tack, vore intressant att se om det gick att laga ett steg (bräda) med lim som utsatts för en sådan knäckning och samtidigt få det bra.
Jag tror absolut att det går att få det i princip lika bra som det var innan hantelfallet. Jag har som jag skrev tidigare lagat en ganska klen trädgårdsmöbel där bärande del "knäckts brutalt" efter att en "fästskruv" gängat upp sig. Den håller för fullvuxna idag mer än tio år senare och lagningen syns inte om man inte verkligen vet vad man letar efter.
 
D DanMicke skrev:
Här är min egenbyggda trappa som jag gillar och hoppas fixa efter det fatala som hände och bilder på sprickan. Hoppas det ser doable ut? [bild] [bild] [bild]
Det är bara att limma med trälim o dra ihop med en tving under torkningen så håller det lika bra som de övriga stegen i din trappkonstruktion.
Men som någon sa och du som snickare vet så ör ju vanlig snabbvuxen furu, o särkillt när den blir äldre ganska skör längs fibrerna och du har ganska stort utsprång där inte dina 22mm plankor har ngt stöd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Så är det och jag har förklarat behovet av utsprånget över 'tillåten' gräns men testade till belåtenhet innan jag genomförde projektet. Korrekt att ålder på sikt kan göra det vekare men misstänker att det dagliga bruket gör att någon skillnad i svikt kommer märkas. Då får man förstås vara uppmärksam. Men 15 år har som sagt gått utan någon försämring. Hanteln som kraschade ner var way over all normal påfrestning så den är fullt begriplig.

PS. Möjligen kan behandlingen med vitlinolja ha tillfört lite i träet som kan förlänga livslängden.
 
Vad gjorde du för övning med hanteln i trappan?
 
raveper raveper skrev:
Vad gjorde du för övning med hanteln i trappan?
Står i en av inläggen men ska vara snäll nog att inte hänvisa dit i röran av inlägg. Den osannolika olyckan där hjärnan släppte för ett ögonblick. Har ställning på utsidan och renoverar fasad samt två övre inåt-svängande fönster. Hade delat och målat med linolja mellan rutorna och behövde ha dem öppna och luftiga så för att det inte skulle blåsa upp ställde jag en hantel i den 40cm djupa fönstersmygen. Två dagar senare var jag på utsidan och målade. Pressade lite för att komma år med penseln utan en tanke på vad jag ställt där, så... Så fort jag hörde kraschen (var 3 m till steget) insåg jag fadäsen. Nej, eventuella övningar med mina hantlar utför jag tryggt stående på golvet. De är bra till mycket annat. T.ex. att banka ut en köttbit till en snitzel - fast då brukar jag ta till min 15kg hantel ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det finns 100 andra sätt att lösa en trapp på den platsen och ändå ha en fungerande trapp, i ditt fall handlar det enbart om en fix ide hur du vill att den ska se ut.
Att du dessutom har arbetat inom bygg gör bara det hela skrämmande.
Du vill ha flytande trappsteg och då väljer man ett lämpligt material, ex helsvetsade steg i stål som man vet att det håller och klarar last över tid.
Man väljer inte billigaste ytterpanelbrädorna från närmsta bygghandel.
Att få in tårna 5cm under trappsteget är en omöjlighet, du har helt enkelt fel i det du säger, att du testat och slagit i tårna, eller har jag missat något, är trappen horisontell med lodräta trappsteg?

Jag undrar vilka andra projekt du har på G, att bygga om en cykel till rymdraket? Berätta gärna hur det går.
15år senare är den nästan klar?
Dumma kommentarer får dumma svar.
 
  • Haha
Thomas59
  • Laddar…
Tipsade om lim och limknäkt i inlägg #18 men nu är jag kluven om jag ska sniffa limmet eller ta fram popcorn :thinking:
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.