Var glad att trappans svagheter visade sig när du "bara" tappade en hantel.
Själv halkade jag och bröt en liten tå.
Är det skruvhål man ser mitt i brottytan?
Passa på och förstärk övriga steg med när du ändå är igång.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om du bryter av steget helt och sen borrar och armerar det innan du limmar då? Kan man göra så med trä?
 
Dessutom, som att lägga lök på laxen, är vagnstycket avfasat; rejält...

Hylla på vägg med skugga, optisk illusion skapar flytande effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 5 till
  • Laddar…
M Mikedigitize skrev:
Dessutom, som att lägga lök på laxen, är vagnstycket avfasat; rejält...

[bild]
Man får den formen om man tillverkar vangstycket av en för smal regel.
Att sedan förstärka den regeln med stål för tusenlappen, skapar ytterligare frågor om materialval och hur genomtänkta lösningarna är.
För min del vittnar det om ett "learning by doing" bygge, med diverse efterhandskonstruktioner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Mikedigitize skrev:
Dessutom, som att lägga lök på laxen, är vagnstycket avfasat; rejält...

[bild]
Den avfasningen gjorde ju TS, enligt egen utsago, för att inte slå tårna i vangstycket när han går i trappan.

Hylla på vägg med skugga, röd ring markerar en illusion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad nu tårna ska där och göra, de borde ju vara ovanpå steget, inte under :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
M Mikedigitize skrev:
Dessutom, som att lägga lök på laxen, är vagnstycket avfasat; rejält...

[bild]
Varför tror du? Ja det vet man om man bekymrat sig om att läsa tråden innan man kastar ur sig första tanke. Sp du får leta upp svaret själv :)
 
Jag har inget emot om någon säger, detta är mitt första trappbygge, jag saknar/saknade erfarenhet/kunskap och detta blev inte så värst och visar lite ödmjukhet när man diskuterar vad som kunde gjorts bättre. Men att hitta på ex att du skulle slå tårna i vangstycket kan ju alla se igenom, det är skitsnack.
Antingen är vangstycket gjort av en smalare regel, eller så hittar du på att du sågat av hörnen?
Att ha tvärgående fibrer i trappens riktning o sen skruva rakt igenom, ev utan att förborra skapar redan sprickor i trät och därmed är steget redan kraftigt försvagat. Man ser också att det spruckit genom bägge skruvhålen.
Stegen är också onödigt tunna osv osv.
Men du verkar mer intresserad av att komma med diverse undanflykter ist för att lära dig något nytt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
RoTe
P patriklarsson skrev:
Men du verkar mer intresserad av att komma med diverse undanflykter ist för att lära dig något nytt?
Jag har lite svårt att förstå poängen med denna tråden då TS ju verkar vara expert på allting redan.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Är rätt ordentligt trött på alla självgoda självutnämnda experter som helt enkelt inte kan låta bli att göda vidare i en tråd som från början var en enkel fråga om lim. Så snart de fick se en bild på en trappa var det som flugor som drogs till en skit och av flera av er vet jag nu hur oduglig byggare jag är och har gjort alla fel i boken och det måste påtalas fyrahundrafemtio gånger och om uttrycker en önskan om att tråden borde behandla det jag frågade efter eftersom jag och alla andra med stor behållning använt trappan i 15 år och INGET sviktar i konstruktionen så räcker inte det för den borde tåla en massiv stålklump på 10kg från 3 meters höjd vilket jag fått veta den klarat om jag hade haft all deras kunskap och jag ska inte invända mot deras bombning här för andra riskerar slå ihjäl sig om de gör en trappa som min. Jag är förvånad hur låsta ni är och finner det angeläget att ösa ur er spyor för att ni ser något ni inte tror fungerar och jag har märkt att det inte räcker att bedyra att allt är fullständigt stabilt för det kan jag tydligen inte bedöma själv och om de heliga böckerna sagt något jag brutit mot så är jag en avfälling. STORT misstag att överhuvudtaget visa en bild inser jag och stort misstag att tro att flertalet i forumet kan läsa och reflektera utanför de egna boxarna.

Tillalla er rekommenderar jag att starta en egen tråd som hänger ut alla ni hittar i alla trådar och förslagsvis kalla den 'Byggidioter'. SÅ kan alla självgoda prata med varandra och ge styrkekramar de verkar behöva. Jag är inte dummare än att förstå att man kan göra en invändning och vill stärka kunskapsbasen som någon sa men man kan f-n i mig ocks respektera att någon som faktiskt jobbat med bygg, renovering under ett flertal år och förmodligen åtskilliga fler än många som förläst sig på forum faktiskt har ett omdöme och faktiskt efter 15 år år kan konstatera att en idé höll och är mycket nöjd med den. Det är väl det som alla retar sig på och analogin med humlan som faktiskt kunde flyga är helt relevant och i det fallet är det många många här som vill tala om för oss att en humla faktiskt inte kan det.

För den som vill bygga en trappa som min kan jag säga att det fungerar utmärkt med överhäng som mina, att man försöker öka det för att kunna gå i en relativt rakt stigande trappa utan att slå i tårna, att jag gjort vissa förstärkning som man själv kan bedöma om man vill prova eller inte och att trappan håller i minst 15 år utan visa minsta tecken på att riskera benbrott och dödsfall. Däremot klarar den inte en massiv hit som hade krossat många ömma tår och det var heller inte i mina krav vid bygget att den skulle göra det. Vi får nog föreställa oss att en enligt många här korrekt byggd och levererad trappa har informationen: Du behöver inte vara aktsam med tunga massiva föremål fallande från hög höjd för det kommer din trappa att klara. Skulle nosen på ditt överhäng gå av får du pengarna tillbaka. Själv slarvade jag å det grövsta på den punkten och nu fick jag sota för det och måste reparera trappan. Och går inte det så byter jag steg. Vilket jag också är en uppenbar idiot som inte gör med en gång (varför finns också i tråden som ni kan leta upp själva) då jag ville testa om en limning håller och trots att jag talat om det flera gånger så ska jag få höra det igen bara för att folk inte kan låta bli att sälla sig till 'experterna' få handhjärtan och därmed kan överlasta tråden i den grad att ingen förutom häcklarna själva kan stärka sig med ännu någon förolämpande kommentar om TS (jag heter TS här) och dennes oförstånd och ovilja att lyssna på dem.

Men... ...jag har en j-vligt fin och bra trappa och vågade testa något eget och fick det att funka perfekt. I all bröte här ovan finns i alla fall en och annan sansad och vettig person som faktiskt tillför kunskaper kring hur man bästa kan limma ett steg och de ska ha stort tack och uppför sig som helt normala individer i en tråd. De som tillför annat om trappor fick göra det men i nästa skede litar de inte på vad de hör utan bara matar på och matar på och matar på och... Jag lämnar denna tråden åt sitt öde och loggar ut. Ska f-n i mig ALDRIG visa bild på något jag gjort för att ge mer input till frågan. Shitstorm är bara förnamnet... Morsning och goodbye säger jag och njuter i trädgården till det orenoverade 20-talshus jag en gång köpte och jobbat med i 20 år och höjt värdet från 390 Tkr till 3,5 Milj. Är rätt nöjd ändå och kan ta det mesta av skiten men orkar inte se inlägg efter inlägg prata i cirklar med varandra och i samband med det tala om för varandra vilken idiot som skapat denna tråd. Jag är nöjd. Trappan är bra och fin. Ni kan bygga en likadan för den har genomgått testet att hålla för en fullvuxen man i 15 år, trots att det är som någon sa 'medeltida empiri' att dra slutsatser av det. Jag borde inse att min uppfattning varit 'fel' och jag borde riva trappan och bygga en fulare.

Härmed avslutar jag mitt engagemang här för det finns inget nytt under solen i detta ämne. Trist att konstatera att ett vanligt byggforum kan anta värsta Twitterstormen men det är väl en annan sak.

Skriv inga fler svar riktade till mig för jag lämnar och kommer inte att läsa. Vill ni prata vidare föreslag jag som sagt en egen tråd. Mitt fo-kapital räcker faktiskt och jag har full tillit till mitt omdöme. Har löst massor med hjälp av det :D
 
Den dramatiska sortin blir mindre effektfull om man gör den flera gånger i samma tråd.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Den dramatiska sortin blir mindre effektfull om man gör den flera gånger i samma tråd.
Och trollen lever kan vi se. Hann inte ens logga ut innan ett fult tryne dör upp... :D
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Om du frågar vilket starkaste limmet är och flera svarar att det är en dum ide, kanske du ska tänka om istället för att vara så jävla envis?
Hjulet är redan uppfunnet och det finns säkert kurser i konstruktion att gå, så kam du lära dig mer.
Jag läste konstruktion på gymnasiet för över 20år sen, då ritade vi på papper och räknade krafter med miniräknare.
Gör man det idag med en dator blir resultatet förhoppningsvis rätt, men man lär sig inte lika mycket.
Troligen drabbar dina egna byggen enbart dig själv, men i värsta fall någon annan.
Detta är ett lite grövre aktuellt exempel:
https://tv.aftonbladet.se/video/356732/haer-rasar-bron-foer-andra-gangen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Har det framkommit något om hur tjocka stegen är?

För övrigt verkar det ju som att hålen är den svaga punkten, jag hade ju tagit tillfället i akt och gjort om alla stegen, så slipper det hända igen...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Starkt jobbat alla som har ägnat åtskilliga sidor av tråden för att läxa upp TS. Både med avseende på bedrövliga kunskaper när det kommer till att bygga trappor och sättet att bemöta kritiken. Att tråden handlar om att limma en sprucken bräda är förstås inte relevant.

Jag tror både TS, och andra som följer tråden, kommer att tänka till en extra gång innan de ber om råd här igen.
 
  • Gilla
DanMicke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.