A Arnodt skrev:
Men de verkar populära, Wieland-uttag och mikro-växelriktare verkar slutsålda hela år 2023. Om man skulle flytta till annan hyreslägenhet kan man ta med sig balkongkraftverket.
Folk vill gott, men sätter sig inte in i helheten.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, det går inte. Invertern kräver ett ett stabilt nät att jobba mot.
Det finns inverters som inte kräver detta, används t.ex. i off-grid lösningar.
 
Ja, men de kan inte mata ut på elnätet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men det lönar sig knappast...
Tror det finns många som vill bidra till renare elproduktion fast det inte är ekonomiskt lönsamt. Särskilt om investeringen inte är väldigt dyr.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tror det finns många som vill bidra till renare elproduktion fast det inte är ekonomiskt lönsamt. Särskilt om investeringen inte är väldigt dyr.
Det är inte renare elproduktion. Vilket kol anser du att den skall ersätta? Man har redan överskott på solenergi i Tyskland, Polen och Nederländerna. Man kan inte ta emot mer. Och vi är redan kol-fria så långt det går i vår elproduktion.

Den produceras dessutom med kolkraft i Kina...

Nej, det argumentet håller inte i Sverige.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte renare elproduktion. Vilket kol anser du att den skall ersätta? Man har redan överskott på solenergi i Tyskland, Polen och Nederländerna. Man kan inte ta emot mer. Och vi är redan kol-fria så långt det går i vår elproduktion.

Den produceras dessutom med kolkraft i Kina...

Nej, det argumentet håller inte i Sverige.
Men att ge upphov till låga eller negativa elpriser uppmuntrar elnätet i stort att anpassa sig till det vilket i sin tur medför större möjligheter till variabel produktion. Det är lite som att köpa en elbil väldigt tidigt, det är dyrt och bilarna är inte så bra men du bidrar till någon form av utveckling.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte renare elproduktion. Vilket kol anser du att den skall ersätta? Man har redan överskott på solenergi i Tyskland, Polen och Nederländerna. Man kan inte ta emot mer. Och vi är redan kol-fria så långt det går i vår elproduktion.

Den produceras dessutom med kolkraft i Kina...

Nej, det argumentet håller inte i Sverige.
Byter man ut en fossilbil mot elbil så har man mer eller mindre bytt ut "kolet"
Laddar man när solen är framme så är det win win

Men jag förstår inte problemet.... folk får väl lära sig att diska, tvätta, värma poolen när det är sol isåfall...
Och industrier och ac brukar vara igång dagtid...
 
A Alexn72 skrev:
Byter man ut en fossilbil mot elbil så har man mer eller mindre bytt ut "kolet"
Laddar man när solen är framme så är det win win

Men jag förstår inte problemet.... folk får väl lära sig att diska, tvätta, värma poolen när det är sol isåfall...
Och industrier och ac brukar vara igång dagtid...
Så ingen tvätt och disk på vintern då?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S sandos skrev:
Men att ge upphov till låga eller negativa elpriser uppmuntrar elnätet i stort att anpassa sig till det vilket i sin tur medför större möjligheter till variabel produktion. Det är lite som att köpa en elbil väldigt tidigt, det är dyrt och bilarna är inte så bra men du bidrar till någon form av utveckling.
Nja, vi ser att vindkraftbolagen inte har en sund avkastning. Vi ser att solpanelsägarna får dåligt betalt. Vi ser att sunda energislag konkurreras ut av subventionerad produktion. Jag köper inte det argumentet
 
  • Gilla
Riemann och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så ingen tvätt och disk på vintern då?
Det finns både sol och vind på vintern men i mindre omfattning.

O andra sidan eldar jag i kamin på vintern och lagar mat på kaminen.
På sommaren eldar jag inte i kaminen...

Vintertid är det oftast bättre att köra förbrukare på natten.
Jag kör utifrån spotpris, låg spot=mycket el.= förbruka el
 
A Alexn72 skrev:
Det finns både sol och vind på vintern men i mindre omfattning.

O andra sidan eldar jag i kamin på vintern och lagar mat på kaminen.
På sommaren eldar jag inte i kaminen...

Vintertid är det oftast bättre att köra förbrukare på natten.
Jag kör utifrån spotpris, låg spot=mycket el.= förbruka el
Jag kör också spotpris. Men laga mat på kaminen kommer inte att ske. Solel på vintern ger inte mycket alls.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte renare elproduktion. Vilket kol anser du att den skall ersätta? Man har redan överskott på solenergi i Tyskland, Polen och Nederländerna. Man kan inte ta emot mer. Och vi är redan kol-fria så långt det går i vår elproduktion.

Den produceras dessutom med kolkraft i Kina...

Nej, det argumentet håller inte i Sverige.
Vart hittar jag information om hur mycket solenergi som olika länder producerar? Skulle vara intressant att se.

Är det bara kolkraft som man kan ersätta? Om man har många som bidrar till att producera el så borde man kunna minska användningen av tex kärnkraft och vattenkraft även om den ännu kommer att behövas länge.
Om dom här panelerna producerar tillräckligt för att väga upp den mängd energi det kräver att tillverka dom och skicka dom hit har jag ingen aning om.

Men även om solpaneler inte ger så mycket på vintern i Sverige så om det finns väldigt många som ger ett litet bidrag var så blir det ett användbart tillskott.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör också spotpris. Men laga mat på kaminen kommer inte att ske. Solel på vintern ger inte mycket alls.
Men vi kan väl ändå vara överens om att en energikälla som tex idag i Sverige när det verkar vara sol över hela landet bidrar med mindre än 5% inte är ett problem.
Absolut att de finns lokala flaskhalsar.
 
A Alexn72 skrev:
Men vi kan väl ändå vara överens om att en energikälla som tex idag i Sverige när det verkar vara sol över hela landet bidrar med mindre än 5% inte är ett problem.
Absolut att de finns lokala flaskhalsar.
Nu står de iofs för 10% som mest.

Men inget större problem på nuvarande nivåer, men man bör ta bort subventionerna snarast.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu står de iofs för 10% som mest.

Men inget större problem på nuvarande nivåer, men man bör ta bort subventionerna snarast.
Var hittar du den siffran?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.