FredrikR FredrikR skrev:
Men vad får dig att tro att drönaren kom från energibolaget?
Vilka tillstånd syftar du på, drönarkort har knappast du som privatperson något att göra med om den som flyger har eller inte. Vet du att det är en drönare som kräver cert?

;)
Vad gäller tillstånd så har du en ganska enkel förklaring här:

"Under 250 gram (A0/A1): Flygning över människor tillåtet men inte över folksamlingar.

Över 250 gram upp till 2 kg (A1): Bör ej flygas över enskilda människor. Får ej flygas över folksamlingar.

Upp till 2 kg (med A2-utbildning): Minst 50 m avstånd till icke medverkande personer (A2-godkännande samt praktiskt prov krävs).

Upp till 25 kg (A3-körkort): Minst 150 m säkerhetsavstånd till bostads-, industri-, och rekreationsområden. Ej i närheten av människor."
Som kommer härifrån:

https://www.swedron.se/content/21-lagar-regler
 
  • Gilla
Pappyros
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.

Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!
Hemfridsbrott,kallas det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Säga tjena.
I mina yngre dagar betydde "tjingsa" att man bytte varor eller tjänster med varandra utan pengar. Typ i ett annat lands hamn. Du ville ha typ cigaretter och den andre kanske ngt ni var lastad med. Spannmål, olja etc
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Lite historia, när jag växte upp så var 80-talet en härlig tid när man är runt 20år. Nästan alla kvinnor var på de stränder jag var på under den tiden toppless, och det vart väldigt snabbt blasé efter några veckor att man brydde sig inte längre, spänningen var borta, bröst som bröst.
Så jag undrar på vart som du tyckte var fel?
Att en person går in på din tomt och ser din fru utan BH eller att han går in på din tomt utan att du vet om det fast han hade förmodligen rätt till att göra det pga av sitt arbete och hade ingen aning om att det fanns en kvinna där utan BH?
 
  • Gilla
tank77 och 4 till
  • Laddar…
Om någon undrar varför allt blivit så dyrt i det här landet så är det på grund av att folk är så jävla skitnödiga. Elbolagen ska skicka brev, be om lov, knacka dörr, och boka tid för att besiktiga en ledningsträcka. Men när det är strömlöst hemma då blir det ett jävla liv om att man borde underhålla näten bättre..
 
  • Gilla
  • Älska
Anders_Nilsson och 19 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.
Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!
Vad är ditt problem ? Är det att nån sett din fru toppless ?? Det är 2023 !! Väx upp eller låt henne inte så sola toppless !!
 
  • Gilla
tank77 och 6 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.

Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!
Sätt upp ett plank mot skogen då blir det svårt att beträda er tomt...
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
P
J j1be skrev:
Om någon undrar varför allt blivit så dyrt i det här landet så är det på grund av att folk är så jävla skitnödiga. Elbolagen ska skicka brev, be om lov, knacka dörr, och boka tid för att besiktiga en ledningsträcka. Men när det är strömlöst hemma då blir det ett jävla liv om att man borde underhålla näten bättre..
precis dags att fatta att servitut om ledningsrätt finns betyder att det finns ledningar och dom har man rätt att både inspektera och laga och byta ut och vid mer akuta fel så kommer man bara .. inga brev eller frågor om lov behövs..
ledningsrätten ger elnätspersonal full rätt att klampa även inne i hemfridszon för att underhålla och inspektera ledningar.. solar tanten naken så får hon gå in och klä på sig
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, men har du sett någon som får utanför kravet i handeln? Bortsett från de minsta leksakerna som är avsedda för inomhusbruk.
Väger den under 250gram och du är över 16 får du flyga utan cert.
Tex en mini 2 och 3 från Dji väger under 250g och just en mini 2 har jag använt för ledningsinspektion när jag arbetade på ett litet kommunalt elbolag.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Är den här informationen felaktig?

Krav på registrering
För öppen kategori gäller att i stort sett alla drönaroperatörer måste registrera sig och de flesta fjärrpiloter måste även göra ett prov online. De enda som inte behöver registrera sig är de som flyger drönare som väger mindre än 250 gram och inte har någon typ av sensor som kan samla in personuppgifter (ingen kamera). Få drönare, förutom vissa leksaksdrönare, saknar kamera, vilket innebär att i stort sett alla måste registrera sig.

https://www.swedron.se/content/21-lagar-regler
 
P polaris78 skrev:
precis dags att fatta att servitut om ledningsrätt finns betyder att det finns ledningar och dom har man rätt att både inspektera och laga och byta ut och vid mer akuta fel så kommer man bara .. inga brev eller frågor om lov behövs..
ledningsrätten ger elnätspersonal full rätt att klampa även inne i hemfridszon för att underhålla och inspektera ledningar.. solar tanten naken så får hon gå in och klä på sig
Hoppas TS gör sig själv en tjänst och inte ringer och skäller på elnätsbolaget. Det skulle väl i och för sig bli en riktigt rolig historia och ett jävla surr i fikarummet kan jag tänka mig..
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
P
J j1be skrev:
Hoppas TS gör sig själv en tjänst och inte ringer och skäller på elnätsbolaget. Det skulle väl i och för sig bli en riktigt rolig historia och ett jävla surr i fikarummet kan jag tänka mig..
ja på många företag skulle det kunna leda till många inspektioner närmaste tiden om fruntimret är tillräckligt "välsvarvad" och har för vana att ligga och sola toppless under dagarna :rofl: många elnätstekniker har fria jobb ;)

Att man ringer och skäller betyder ju inte att man har rätten på sin sida.. brukar vara rena underhållningen med såna samtal , särskillt på verksamheter där kundkontakten inte behöver följa "att kunden alltid har rätt" för man är ett konkurrensutsatt företag.. ledningsnätsägare är inte speciellt hårt utsatta för konkurrens och så man brukar dessutom veta hur ledningsrätt fungerar
 
Kilrain Kilrain skrev:
I normalfallet är det helt okej att beträda annans tomt. Annars skulle man aldrig kunna ringa på någons dörr utan att först få tillstånd. Oklart hur detta skulle kunna gå till. Vill man förbjuda folk från att beträda tomten måste detta kommuniceras på något sätt.

Vanlig hyfs innebär att man inte springer runt på annans tomt utan orsak, men vanlig hyfs innebär även att man räknar med att besök kan dyka upp oväntat, av olika anledningar.
Det sista du skrev är jag tveksam till. Varför ska jag förvänta mig att det dyker upp oannonserade besök på min tomt och vad har det med hyfs att göra.
Det är ytterst sällan, på gränsen till obefintlighet att just jag skulle få oväntat väntat besök av obekanta bland alla kåkar i ett samhälle eller i en stad.
Om det nu var som TS hävdar, att det var energibolagets folk tycker jag att dom kunde förvarnat någon eller några dagar tidigare.
Sedan vet jag inte om det var så mycket att hojta om i slutändan. Att frun solar toppless framför en främnande karl är inget att tjoa över. Det var ju inte så hiskeligt länge sedan som kvinnorna visade sina behag helt ogenerat på badstränderna och där var det många obekanta manstyper.
Min fru solar helt näck och hon skulle helt lugnt svepa ett badlakan omkring sig om det kom oväntat besök. Om karlen skulle vara otrevlig mot henne eller börja dregla ger hon honom en spark på gollorna sjungandes halleluja.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!
"..nästan vilja småprata..." - det låter otäckt.
Är du S Ä K E R på att frugan ogillade intrånget...?
 
  • Haha
  • Gilla
Denimhead och 8 till
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Rent principiellt bör TS kunna anmäla bolaget för detta eller rent av stämma dem i en domstol.
Och skadans storlek i kronor anser du är? Eller menar du enskilt åtal?
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.