D DanMicke skrev:
trappa som har 'för mycket' överhäng också kan hålla.
Inte för att vara sån. Men hur var det med det här egentligen?

Du har skapat en tråd pga motsatsen väl? Ärlig fråga.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Trappen vittnar, genom märkliga lösningar om att det saknas kunskap hurvida man dimensionerar och utformar delarna i en byggnadskonstruktion.
Så gör även iden om att leta efter det starkaste limmet ist för att göra ett nytt trappsteg.
Det är som att gå över ån för att hämta vatten..
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Nu var du ju ändå sån?
För du är ju fullt medveten om att 10kg stål från 3 m's höjd hade knäckt vilket överhäng som helst.
Så jag missade poängen.
 
D DanMicke skrev:
Nu var du ju ändå sån?
För du är ju fullt medveten om att 10kg stål från 3 m's höjd hade knäckt vilket överhäng som helst.
Så jag missade poängen.
Ja sorry, nu var jag faktiskt sån, helt korrekt.

Nej vilket överhäng som helst hade inte gått av. Men det kvittar för dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Ja sorry, nu var jag faktiskt sån, helt korrekt.

Nej vilket överhäng som helst hade inte gått av. Men det kvittar för dig.
Din uppfattning om påverkan av tyngre fallande föremål med liten volym skiljer sig nog från min :)
 
D DanMicke skrev:
För du är ju fullt medveten om att 10kg stål från 3 m's höjd hade knäckt vilket överhäng som helst.
You're wrong. It has been written many times: the correct stairs will withstand such an impact. But I see you don't allow that. I'm beginning to wonder if the weight just dropped only on a step.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Din uppfattning om påverkan av tyngre fallande föremål med liten volym skiljer sig nog från min :)
Jo :)

Hade jag haft lite tid och inte så förbannat att göra när det är ljust hade jag riggat upp ett litet test (eftersom jag inte får göra det där jag frågar om som jag inte ska tjata mer om) där jag demonstrerar vad som händer med din konstruktion jämfört med en lite mer ingenjörsmässigt utformat steg när man släpper säg 12 kg från fyra meter.
 
P patriklarsson skrev:
Trappen vittnar, genom märkliga lösningar om att det saknas kunskap hurvida man dimensionerar och utformar delarna i en byggnadskonstruktion.
Så gör även iden om att leta efter det starkaste limmet ist för att göra ett nytt trappsteg.
Det är som att gå över ån för att hämta vatten..
Inlägget vittnar om oförmåga att granska vad som redan sagts i en tråd samt driften att ändå tillrättavisa med självbilden att vara den sakkunnigaste tillrättavisaren hitills. Sitt i din egen trappa och bry dig inte om min förmåga som du inte har den blekaste insikt i.
 
Har du kollat hur de andra stegen mår? Tänkte att om hanteln, efter att ha klippt av det första steget, studsade vidare och på så sätt försvagade stegen nedanför.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
I motsats till vad du (TS) påstår vittnar ju din trappkonstruktion och dina kommentarer om att du inte alls har nödvändig kunskap om hur en trappa bör konstrueras/utformas med hänsyn taget till de laster som påverkar hållfastheten i din konstruktion.

Ta tex plattjärnen som du satt på undersidan av vagnstyckena. Den placeringen bidrar endast marginellt till vagnstyckenas hållfasthet. Hade du haft den koll du påstår att du har hade du satt plattjärnen på sidan av vagnstyckena. Sidan mot väggen tex, så plattjärnen inte syns. Det är enorm skillnad vilka laster som plattjärnet kan ta på ”högkant” jämfört med din placering.

Bäst hade väl ändå varit att du valt ett vagnstycke med ett stegdjup som varit anpassat för de plansteg du valt. Då hade du sluppit ett överhäng som försvagat din trapp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Inlägget vittnar om oförmåga att granska vad som redan sagts i en tråd samt driften att ändå tillrättavisa med självbilden att vara den sakkunnigaste tillrättavisaren hitills. Sitt i din egen trappa och bry dig inte om min förmåga som du inte har den blekaste insikt i.
Ja det kanske var i bryskaste laget, det kan jag hålla med om. Onödigt mästrande ton. Men i sak har han helt rätt tycker jag. Det tror jag dom allra flesta tycker när man läser det du skriver och kollar på din trapp. Men jag tycker det är helt ok, man ska få brista i kunskap, det är därför det är så roligt att lära sig nytt och ta till sig av nya insikter. Jag skriver inte det här i ironiserande ton öht, jag tycker verkligen det är en fin sak.
 
  • Gilla
senap
  • Laddar…
Ex
Träfiberriktningen är åt fel håll.
Köp en billig träbänkskiva med längsgående ådring, kapa steg tvärs över med önskat djup. Det knäcker du ej.

Överhänget är för lång.
Såga ut 1cm hack i vangstycket där steget sjunker in.
Sätt någon form av vinkel undertill utåt som tidigare föreslagits.
Det finns små starka fina vinklar ex dessa, ihop med kraftig kullrig träskruv:
https://amzn.eu/d/6HURHUx

Då kan man skippa både de fula "mothållen" samt synliga skruvar ovanifrån då de också håller stegen på plats.

Du hade troligen fått skador av hantel ändå, men då är det bara att lossa två skruv för att byta ett trappsteg och du behöver heller inte leta efter de gamla infäsningspunkterna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ta tex plattjärnen som du satt på undersidan av vagnstyckena. Den placeringen bidrar endast marginellt till vagnstyckenas hållfasthet. Hade du haft den koll du påstår att du har hade du satt plattjärnen på sidan av vagnstyckena.
Well, unfortunately you are wrong. With this cross-section, placement on the sides will not give much. Placement from the bottom strengthens the wanga much more. In this position, the beam is stretched at the bottom and exceeding the strength tears the material. Fitting the beam with a steel flat bar will strengthen it many times. To achieve the same effect when using a flat bar on the side, it should be used on both sides and screwed tightly with screws. Of course, below the neutral zone. The best reinforcement here would be a U-profile or just a flat bar as it is!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Träfiberriktningen är åt fel håll.
You mean step? The direction of the grain must wash according to the width of the steps, unless I misunderstood you
 
S sturnus skrev:
Well, unfortunately you are wrong. With this cross-section, placement on the sides will not give much. Placement from the bottom strengthens the wanga much more. In this position, the beam is stretched at the bottom and exceeding the strength tears the material. Fitting the beam with a steel flat bar will strengthen it many times. To achieve the same effect when using a flat bar on the side, it should be used on both sides and screwed tightly with screws. Of course, below the neutral zone. The best reinforcement here would be a U-profile or just a flat bar as it is!
You are both right, but an high L-iron fitted on the inside corners screwed from both under and inside, would be better than this flat one, with much less thickness.
The solutions here are overall clearly not well thought out..
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.