A
Bare å limma med vad än du hittar, med dina strukturella krav blir det toppen! :)
 
  • Gilla
Svetspinnen och 1 till
  • Laddar…
När hanteln på 10 kg hade fallit två meter var dess rörelseenergi samma som 90 kg som faller 22 cm eller 110 kg som faller 18 cm.

Nu vet vi inte var brottgränsen går, men om vi antar att hanteln nätt och jämt lyckades knäcka steget så bör TS kunna hoppa från ett steg ner på nästa, medan den som väger 110 kg inte ska göra det.

Det finns vissa brister i beräkningen, eftersom människokroppen är mer elastisk än en hantel, men det ger en fingervisning i alla fall. Någon konstruktör kan säkert räkna mer exakt på dimensioneringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om man nu vill bevisa att TS har fel om sin trappa genom att räkna omkull honom, bör man ta med i beräkningen att en hantel förmodligen attackerar trappsteget på en väldigt mycket mindre yta än en genomsnittlig gubbfot (som jag gissar att TS har).
 
Vad är det för trä? Jag skulle titta på epoxy typ SP, om det är Ek finns det speciella lim för det med. Jag tog hem från USA ett speciellt lim för ek till båten då fören delade sig. Kommer tyvärr inte ihåg vad limmet hette men de förde lingu också som förbjuds här i Europa.
 
Jag är lite nyfiken på denna trappa.

Är förstärkningen av vagnstyckena med plattjärn i undertill ett design- eller konstruktionsval?
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Utifrån bilderna tycker jag det verkar finnas bra förutsättningar för att får till högt presstryck med ett gäng tvingar. Menar du att vitlim skulle passa bättre här på grund av tveksam passform?
Det blir aldrig perfekt limfog när träer spruckit så där. Alltid någon lite flisa som gör att det inte blir perfekt passform.

Jag skulle göra nytt steg. Minst jobb/ mes hållbart.

D Danne824 skrev:
Vad är det för trä? Jag skulle titta på epoxy typ SP, om det är Ek finns det speciella lim för det med. Jag tog hem från USA ett speciellt lim för ek till båten då fören delade sig. Kommer tyvärr inte ihåg vad limmet hette men de förde lingu också som förbjuds här i Europa.
Epoxy är ju bra lim och med filler starkt även som fyllnad. Men kostnad att köpa epoxilim överstigen kostnaden att köpa en granregel och göra ett nytt steg.

Vad är det som är förbjudet med Lignu-epoxy? Säljs i en massa svenska butiker.
 
D Danne824 skrev:
Vad är det för trä? Jag skulle titta på epoxy typ SP, om det är Ek finns det speciella lim för det med. Jag tog hem från USA ett speciellt lim för ek till båten då fören delade sig. Kommer tyvärr inte ihåg vad limmet hette men de förde lingu också som förbjuds här i Europa.
Hittade deras hemsida
https://www.rotdoctor.com/epoxy/epoxymain.html
 
S sinuslinus skrev:
Det blir aldrig perfekt limfog när träer spruckit så där. Alltid någon lite flisa som gör att det inte blir perfekt passform.

Jag skulle göra nytt steg. Minst jobb/ mes hållbart.



Epoxy är ju bra lim och med filler starkt även som fyllnad. Men kostnad att köpa epoxilim överstigen kostnaden att köpa en granregel och göra ett nytt steg.

Vad är det som är förbjudet med Lignu-epoxy? Säljs i en massa svenska butiker.
Det ursprungliga var väldigt hälsovådligt enligt våra regler. Hade väldigt svårt att få tag i originalet . Så tog hem från US kostade guld kan jag säga, men nörd som man är
 
G gbgustaf skrev:
Det finns vissa brister i beräkningen, eftersom människokroppen är mer elastisk än en hantel, men det ger en fingervisning i alla fall. Någon konstruktör kan säkert räkna mer exakt på dimensioneringen.
För att inte tala om bristen i relevans...
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är det kronan på verket designmässigt? :geek:
:crysmile:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är lite nyfiken på denna trappa.

Är förstärkningen av vagnstyckena med plattjärn i undertill ett design- eller konstruktionsval?
Konstruktion. De är infasade mot anliggningen mot en övre balk. Tanken var bara att ha lite mer malle i bärkraften. Kanske onödigt men kändes rätt :)
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
För övrigt skulle en korrekt konstruerad och dimensionerad trapp lätt klara en 10kg hantel som faller 3 meter.
That's what I wanted to write.

As for "empiricism" TS:
Such empiricism was used in the Middle Ages. Does it hold up? Yes! It's good!. But over time, someone noticed that not completely and not always. The King went up the stairs often in robes and it was fine, but he put on armor and now we have to wait for his son to grow up. And someone came up with the idea to introduce a factor of safety. But TS will get acquainted with this when he becomes more open to suggestions
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
That's what I wanted to write.

As for "empiricism" TS:
Such empiricism was used in the Middle Ages. Does it hold up? Yes! It's good!. But over time, someone noticed that not completely and not always. The King went up the stairs often in robes and it was fine, but he put on armor and now we have to wait for his son to grow up. And someone came up with the idea to introduce a factor of safety. But TS will get acquainted with this when he becomes more open to suggestions
Haha. Is this when you come and drag me to the Whipping Post? :)
 
D DanMicke skrev:
Haha.
No... here's a reason to cry...
I won't say anything about you insisting on repairing this step, although it is easy to reproduce. And you say you can do without him for a week. May you not forget it when you go down these stairs sleepily at night.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Oh. Didn't think of that. At all ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.