D DanMicke skrev:
Så min fråga gällde INTE hur jag skulle få en bättre konstruktion
D DanMicke skrev:
Problemet har varit att det inte räckte med att jag talade om att konstruktionen inte var något problem för mig.
Som jag ser det har du inte beslutanderätt över vad som passar i en tråd bara för att du skapat den. Det som skrivs här är inte bara avsett för dig utan kunskap som för lång tid kommer att finnas kvar till gagn för forumet och dess medlemmar.

Om det då presenteras en konstruktion som ur vissa aspekter ses som mindre lyckad är det lämpligt att dessa eventuella problem lyfts. Speciellt om rent säkerhetsmässiga frågor är inblandade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Hur blir det mitt vad? Kan jag få komma och testa att stampa (en gång) på dina två nedersta steg?

Tråden har belyst vari felet med din design ligger, och andra kan som sagt få koll på vad det är för fel du gjorde. Du skiter i att den inte håller för det som en trappa ska klara. DU tycker att det är i sin ordning, och det är som sagt ok för dig. Vi har förstått den biten.

Men det här tål att upprepas, för du har verkligen fel om din hantel-fadäs:
Thomas59 Thomas59 skrev:
För övrigt skulle en korrekt konstruerad och dimensionerad trapp lätt klara en 10kg hantel som faller 3 meter.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Som jag ser det har du inte beslutanderätt över vad som passar i en tråd bara för att du skapat den. Det som skrivs här är inte bara avsett för dig utan kunskap som för lång tid kommer att finnas kvar till gagn för forumet och dess medlemmar.

Om det då presenteras en konstruktion som ur vissa aspekter ses som mindre lyckad är det lämpligt att dessa eventuella problem lyfts. Speciellt om rent säkerhetsmässiga frågor är inblandade.
Som jag ser det är man bäst förtjänt av trådar som håller sig till ämnet i rubriken. Gör det lättare för andra som vill, som i detta fall, veta mer om hållfasthet i lim. Då man själv hittar liknande trådar om något man finner intresse i p.g.a. rubriekn och det senare visar sig att det på andras initiativ istället öppnas en helt anna diskussion med inlägg efter inlgg så orkar man inte gå igenom tråden.

Nej jag har ingen 'beslutanderätt' om innehåll i trådar och hur du nu kan läsa in det vet jag inte. Men ett gott råd från mig är att man håller sig till ämnet så långt det är möjligt så hittar andra vad de söker lättare. Mitt mål var liksom inte att tala om för alla att de kan skita i alla byggråd, men kanske att en humla också kan flyga om man kan påvisa det med empiri. F.ö. hade jag, om jag var i färd med att bygga en trappa, knappast gått ut i tråd för annat än att möjlighet få länka till bra dokument om saken.

Vad fick dig att egentligen känna dig nödgad att lägga in denna kommentar i en tråd som handlar om lim? Tja, jag bryr mig inte om den saken men eftersom du tyckte jag skulle 'tillrättavisas' så fick du en reflektion tillbaka ;).
 
Du tänker att din trappa är som olyckan i Harrisburg?

”Sen är det också det att om det som hände i Harrisburg verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i Harrisburg hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen.”
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du tänker att din trappa är som olyckan i Harrisburg?

”Sen är det också det att om det som hände i Harrisburg verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i Harrisburg hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen.”
??? Illa vald analogi får jag säga. Om du inte menar att jag inbillar mig att en hantel aldrig mer ska falla ner över trappan? I det fallet så vågar jag skriva under på att det r 'nästan säkert att det inte kommer hända igen' :)
 
D DanMicke skrev:
Vad fick dig att egentligen känna dig nödgad att lägga in denna kommentar i en tråd som handlar om lim?
Då jag gav mitt limråd i #45 hamnade tråden i min bevakningslista. Konstigare än så var det inte. :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
men kanske att en humla också kan flyga om man kan påvisa det med empiri.
Men du har ju inte påvisat det. Det är bara du som upplever det så. Låt mig komma förbi och visa med ett rejält stamp att den där humlan inte alls flyger.

Och tråden blir mer givande och mer lärorik genom att diskussionen drivs framåt av olika synvinklar. Åk med istället och se inte det som framförs som kritik mot dig som person. Ingen har antytt att du är en idiot på något sätt.

Hur man limmar i trä har du fått bra svar om. Också.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
AXS
Några förslag:
  • Skruva loss steget och vänd det så sprickan hamnar innåt.
  • Såga ett snitt genom brädan så nära brottet som möjligt. Limma sen.
  • Skruva med listskruv från framsidan för extra styrka.
  • Förstärk med "konsoller" som du skruvar i både vagnstycken och steg. Det kan du göra på alla steg sen om du vill förstärka upp för framtida tapp.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Men du har ju inte påvisat det. Det är bara du som upplever det så. Låt mig komma förbi och visa med ett rejält stamp att den där humlan inte alls flyger.

Och tråden blir mer givande och mer lärorik genom att diskussionen drivs framåt av olika synvinklar. Åk med istället och se inte det som framförs som kritik mot dig som person. Ingen har antytt att du är en idiot på något sätt.

Hur man limmar i trä har du fått bra svar om. Också.
Det var ett j-a tjat om din starka önskan om att få komma hem och försöka stampa sönder trappsteg för att bevisa jag har 'fel'. Någon respekt för vad jag säger finns inte. Jag 'upplever' väl för f-n inte min trappa. Jag använder den och trippar inte på tå. Lägg ner ditt tjat. Kan du möjligtvis nöja dig med att jag är nöjd med min trappa och har kompetens nog att veta om den är farlig? Är värre än troll på Twitter av grälsjukan att döma. Förtäckt i någon slags 'omsorg' för andra. De flesta verkar dock uppfattat och jag ger ingen mer tid till råd jag inte efterfrågat.Till din stora fasa har jag talat om att en trappa som har 'för mycket' överhäng också kan hålla. Du får leva med det.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Några förslag:
  • Skruva loss steget och vänd det så sprickan hamnar innåt.
  • Såga ett snitt genom brädan så nära brottet som möjligt. Limma sen.
  • Skruva med listskruv från framsidan för extra styrka.
  • Förstärk med "konsoller" som du skruvar i både vagnstycken och steg. Det kan du göra på alla steg sen om du vill förstärka upp för framtida tapp.
Relevanta förslag och jag har övervägt ett par av dem.

Svårt att få till ett nytt rakt snitt utan att deformera det rektangulära. Ska som sagt bryta loss och det ser från ovan inte ut som det inte kommer resultera i en massa splint så jag hoppas på ett relativt rent snitt.

Vända på steget var ett kreativt råd. Blir lite beroende på var skruvhål hamnar men klart tänkvärt.

Listskruven får i så fall vara rätt långa och av tunn dimension. Har funderat på det men gissat att det blir svårt att dra hela vägen in då det trots allt är lite distans.

Det där med konsoler har jag haft som plan från början, eller vridna järn i 90 grader så kan jag dölja vertikala mot vagnstycket på baksidan av trappan och låta horisontella löpa ut en bit i steget. Det var då vi kom in på hållbarhet i limfogen, som jag fått veta blir starkare än virket, som det kanske kan vara värt att testa om det räcker med lim.

Men bra reflektioner. Tack.
 
richardtenggren
Tycker det mesta redan behandlats i tråden, men vad tillför de där aluminiumprofilerna egentligen? :thinking:
Är det kronan på verket designmässigt? :geek:

Jag hade nog bytt steget, annars separera brottytan, limma och skruvat enligt tidigare bild i tråden, samt vänd på steget om det inte är anpassat efter vagnstycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
senap och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det var en riktigt snygg trappa. Svaret kanske finns i tidigare inlägg (orkade inte läsa alla inlägg p.g.a allt tjafs om konstruktionen), men varför gör du inte bara ett nytt steg?
 
  • Gilla
DanMicke och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tycker det mesta redan behandlats i tråden, men vad tillför de där aluminiumprofilerna egentligen? :thinking:
Är det kronan på verket designmässigt? :geek:

Jag hade nog bytt steget, annars separera brottytan, limma och skruvat enligt tidigare bild i tråden, samt vänd på steget om det inte är anpassat efter vagnstycket.

Var en vag idé om att lätt pressa ner bakdelen av steget för stabilitet. Var så billig profil att jag drog dit dem. Kan inte svara på om de medverkar till något men fick känslan av att de bidrog till något :)
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag tycker att det var en riktigt snygg trappa. Svaret kanske finns i tidigare inlägg (orkade inte läsa alla inlägg p.g.a allt tjafs om konstruktionen), men varför gör du inte bara ett nytt steg?
Har sagts men har full sympati. Vem f-n orkar leta efter det som var fokus i tråden? Jag kommer helt klart sätt in ett nytt steg om reparationen inte funkar. Enda nackedelen är egenligen då att ett nytt inte har samma slitage som de gamla och kommer 'sticka ut'. Men det alternativet finns helt klart och är ju rätt okomplicerat egentligen.

PS. Fast en hel dunk vit linolja är dyr om man bara behöver en dl ;)
 
D DanMicke skrev:
En osannolik olycka då en 10 kg hantel föll nedför min flytande trappa och knäckte ett av stegen i träfibrernas längsriktning. Är så man kan gråta men måste fixas. Trät har inte släppt helt och jag har möjlighet att stödja upp det med två vinkeljärn. Vill då förstås även limma ytorna.

Har jobbat en del i byggsvängen och vanligt trälim har ett gott rykte för fogens hållbarhet om man påför rätt och sedan sätter i press under härdningen. Så det är väl vad jag närmast tänker på. Ville bara höra om någon här känner till ett annat val av lim som skulle vara ännu bättre?
Att tänka på är ju att vanligt trälim inte är fogfyllande. Det måste ha perfekt passform för att hålla.
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.