Hej

Vad händer egentligen om man kör igång sin anläggning före nätägaren har hunnit handlägga färdiganmälan ?

Har idag Vattenfall för konsumtion, rörligt månadsspot
Tecknat produktionsavtal (timspot) med Vattenfall som bevakar att allt ska bli klart hos nätägaren.
Export är satt till vad huvudsäkring klarar med smartmätare kopplad.

Kan tillägga att mätaren är bytt sedan 1år och ställd på timavläsning

/M
 
Redigerat:
Jag vet inte vad nätägaren behöver göra i sitt nät. Men jag tror att det finns en teoretisk risk att det kan bli farligt att köra igång utan att det är klart. Nätägaren behöver kunna veta absolut säkert att ingen matar ut el på nätet när det är brutet. Tänk dig att det pågår reparationsarbeten, och så matas det plötsligt ut ström från ett hus som inte finns på deras lista, när de håller i ledningar.

OM det är en sådan risk man vill sätta in skydd mot, så finns nog risk att du blir åtalad även om ingen olycka sker. Ifall de kommer på dig.
 
  • Gilla
Aron72
  • Laddar…
Antingen får du skäll av nätägaren när den ser att du matar ut ström utan tillåtelse med risk för att administrationen tar ännu längre tid eller så får du betala för den strömmen du matar ut ifall nätägaren ännu inte mäter dubbelriktat.
 
Mätaren är en ny mätare som kan mäta dubbelt.
 
M mortimer skrev:
Mätaren är en ny mätare som kan mäta dubbelt.
Men det kan nog bli fel om den inte är registrerad i deras system som produktionsmätare. Risk att du får betala för det du matar ut.
 
Jag tackar för alla svaren. Det är nog ändå bäst att invänta klartecken från nätägaren.
 
H hempularen skrev:
Men det kan nog bli fel om den inte är registrerad i deras system som produktionsmätare. Risk att du får betala för det du matar ut.
Hört samma sak, när vi testade min anläggning innan slutanmälan.

Min sluanmälan tog bara en dag att behandla med E.ON och andra borde ha förbättrat sin tider med.
 
Alla mätare har koll på energins riktning. Så att man skulle betala gör utmatad energi låter väldigt konstigt.

Alla sol inverterar stänger ner om det inte finns ett stabilt nät. Så bakmating ska inte vara ett problem.

Däremot är det ju mot formalian, så det uppskattas säkerligen inte. Nätägaren ska säkerställa att nätet kan ta emot energin.
 
B buffyin skrev:
Hört samma sak, när vi testade min anläggning innan slutanmälan.

Min sluanmälan tog bara en dag att behandla med E.ON och andra borde ha förbättrat sin tider med.
Vilken tid på året var det ?
Min föranmälan tog 2h. Handläggningstiden för färdiganmälan var 1v när jag förhörde mig med min nätägare kring mars
 
M mortimer skrev:
Vilken tid på året var det ?
Min föranmälan tog 2h. Handläggningstiden för färdiganmälan var 1v när jag förhörde mig med min nätägare kring mars
Detta var i Mars detta året. Min föranmälan tog 4 veckor i januari dock.
 
D Daniel 109 skrev:
Alla mätare har koll på energins riktning. Så att man skulle betala gör utmatad energi låter väldigt konstigt.
Bara dubbelriktade mätare gör rätt. De flesta moderna som installeras klarar det, men det finns nog en hel del gamla kvar i landet också.
 
Varför skulle andra mäta fel? De har ju full koll på fasläget på strömmen. Även gamla mekaniska kunde mäta energiriktning. Vad jag förstår försågs de med backspärr för att inte kunna gå baklänges.
 
D Daniel 109 skrev:
Alla mätare har koll på energins riktning. Så att man skulle betala gör utmatad energi låter väldigt konstigt.

Alla sol inverterar stänger ner om det inte finns ett stabilt nät. Så bakmating ska inte vara ett problem.

Däremot är det ju mot formalian, så det uppskattas säkerligen inte. Nätägaren ska säkerställa att nätet kan ta emot energin.
Är avtalsbrott enligt E.ON och det kan stänga ute dig. Så ganska viktig formalia hos dem.

Det är vad jag fick av min elektriker och tänker mig om man inte har solceller, så ska man inte mata in något. Så då tänker dem att något är fel o räknar som konsumtion. Men bara gissning.
 
Eftersom elnätsbolag är naturliga monopol så hamnar man i en beroendeställning. Jag skulle inte avvika en millimeter från bestämd procedur tills allt var klart. Man vet aldrig om en paragrafryttare har en dålig dag.
 
Tommty
Är också en säkerhetsfråga med bakspänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.