M Maxirati skrev:
Har inte hört talas om något sådant här. Men om det är så det är så är det ju sjukt om grannarna ska betala för en klantskalle som glömmer maten på spisen och orsakar en brand som förstör hela huset/lägenheten...
Det är samma sak för bilförsäkring. De av mina kollegor som bor i hyresrätter betalar runt dubbelt så mycket som jag som bor i lugnare villaområde utan bilbränder i nyheterna...
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Har gått från ca750/mån till över 1200 hos IF. Inga skador eller dylikt. Har alla. Massor med förs hos IF men det hjälpte inte. Bytte bolag på hemförsäkringen till Trygg hansa dom blev ca 800.

I övrigt fantastiskt nöjd med hantering vid ev skador och övernattningar sjukhus.
 
If gjorde samma sak hos oss efter någon tänt på massa bilar i vårt område. Typ dubblerade kostnaden utan någon kommunikation alls.
 
I mitt fall var det den enorma premiehöjningen på 38,3% för min villa/hemförsäkring som fick mig att reagera. När man på "kundservice" sedan skiter i mig totalt när jag ifrågasatt premiehöjningen och trots löften om att kolla och återkomma inte gör det, ja då blir man inte mer positivt inställd till sitt försäkringsbolag. Att spara flera tusen på bara villa/hemförsäkringen och ytterligare tusenlappar på båtar, bil m.m. genom ett byte är ju inget man tvekar inför, i synnerhet inte med det bemötande man fått.
Inom parentes kan nämnas att jag inte fått den hjälp jag förväntat mig efter en tidigare bilkollision där motparten med annat försäkringsbolag var vållande. De personskador jag ådrog mig skall hanteras av "mitt" bolag (IF) men sedan avkrävas av motpartens försäkringsbolag. Trots att jag inte varit påstridig utan låtit tiden gå för att se om jag kan bli återställd innan jag diskuterar ersättning så har jag när jag ca. 3 år efter skadan velat avsluta ärendet bemötts med ett ointresse och ett nekande till all form av ersättning! Har haft ett litet helvete efter denna skada i ett par år, men är nu bättre. Dock inte helt bra.
När man tecknar och betalar sina olika försäkringar så är det ju för att känna sig trygg när något händer. Det är då man behöver någon att luta sig mot. Som IF trodde jag... "IF hjälper mycket" - PYTTSAN!
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Huj, försäkringar säger jag bara. :sick:

Jag försöker har så lite försäkringar som möjligt då det ändå bara är buffel och båg.
Minsta lagliga antalet försäkringar. Istället tar jag smällarna som uppstår själv (vilket är väldigt få så har gått rejält plus). Trafikförsäkring och totalförstörelse utav huset är väl det som krävs enligt lag.

Har haft försäkringar i mina dagar, men det är alltid någon klausul som det faller på så blir man ändå utan ersättning. För att inte tala om deras åldersavdrag. Inte blir min premie billigare ju längre åren går, men dom ska minsann betala ut lägre belopp ju äldre saken som gått sönder är.

Nåt ska ju betala deras löner, hyror, utgifter så det är alltid försäkringstagarna som går back i det långa loppet.
 
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Har Länsförsäkringar och där har det varit:

4023 (senaste året)
3941
3932
4196
4176 (så det är nu billigare än när jag tecknade)

Och varje år har jag fått återbetalning på försäkringen också (1763 kr förra året). Och jag har inte hittat något bolag som hade billigare premie heller (if vill ha mer än 5000 kr)...
Jag hade haft Länsförsäkringar till mina bilar i 15år tills jag fick min första skada. Sambon backade på en sten så halva nedre sidan på bilen fick bytas/lackas m.m. Säkert rätt dyrt typ 20tsek.

Vid nästa brytdatum gick premien upp från 4500:-/år till 9800:-/år. Enligt Länsförsäkringar var detta bara en "allmän höjning" och hade inget alls med min skada att göra. Lämnade dem omgående och betalar nu 3800:-/år hos gjensidinge. Lojalitet lönar sig inte.

Kommer byta våra telefonabbonemang hemma från Telia efter 10år med dem då de smyghöjt konstant. Kommer spara runt 500:- i månaden på detta...
 
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
C
S sjoelund skrev:
Har Länsförsäkringar och där har det varit
Skumt. Just LF sade jag upp efter många år som trogen kund när deras egen offert via insplanet var halva premien mot vad jag redan betalade (offerten låg även i linje med övriga bolag). De hade då under en längre tid höjt 10-20% varje år. Inga skador, inget utsatt område och detta var långt innan inflationen satte igång.

Ringde och frågade varför min premie var så hög, svaret var att de kunde matcha nyteckningspremien men att det året därpå skulle falla tillbaka till samma nivå. Det var så klart inte intressant.

Men alla bolag jag haft har som sagt fungerat på samma sätt med de försäkringar jag har.

Så frågan är vad nyckeln är för att t.o.m. få en premiesänkning? Hur ligger du till jämtemot nyteckningspriser? En summa säger ju inte så mycket om man inte vet vad det är för försäkringsobjekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
masken10 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så frågan är vad nyckeln är för att t.o.m. få en premiesänkning? Hur ligger du till jämtemot nyteckningspriser? En summa säger ju inte så mycket om man inte vet vad det är för försäkringsobjekt.
De ligger fortfarande bättre än nyteckningspris på Trygg-Hansa och If och jag har inte behövt förhandla om priset... Men värt att notera är att LF är olika bolag i de olika länen med helt olika hantering av återbäring och annat.
 
C
S sjoelund skrev:
Men värt att notera är att LF är olika bolag i de olika länen med helt olika hantering av återbäring och annat.
Förvisso, men jag gissar att de använder en gemensam fundamental grund för premieberäkningen?

Har aldrig hört på maken att man har en bättre premie än vad du kan få med nyteckningsrabatt. När jag jämför blir det alltid billigare att teckna nytt. Men då gäller ju nyteckningsrabatten också bara första perioden.
 
Det enda företag som varit konsekvent billiga och snarare sänkt än höjt är Bilsport & MC (som nu ägs av Moderna) där jag haft hojen sedan 2005.
 
O
Jag bytar hemförsäkring nästan varje år. Lönar sig inte att vara trogen...
 
Vi råkade ut för exakt samma sak med if efter en vattenskada. Vi fick dock tydligt besked om att det berodde på vattenskadan. Vi bytte bolag på en gång. Trist för dem att betala ut 150tkr och sedan inte få igen någonting på grund av sådan idioti.

I min mening är if inte något försäkringsbolag utan tillhandahållare av avbetalningsköp. Med skillnaden att man fortsätter betala efter 0.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Det enda företag som varit konsekvent billiga och snarare sänkt än höjt är Bilsport & MC (som nu ägs av Moderna) där jag haft hojen sedan 2005.
Moderna är nu Trygg Hansa.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag hade haft Länsförsäkringar till mina bilar i 15år tills jag fick min första skada. Sambon backade på en sten så halva nedre sidan på bilen fick bytas/lackas m.m. Säkert rätt dyrt typ 20tsek.

Vid nästa brytdatum gick premien upp från 4500:-/år till 9800:-/år. Enligt Länsförsäkringar var detta bara en "allmän höjning" och hade inget alls med min skada att göra. Lämnade dem omgående och betalar nu 3800:-/år hos gjensidinge. Lojalitet lönar sig inte.

Kommer byta våra telefonabbonemang hemma från Telia efter 10år med dem då de smyghöjt konstant. Kommer spara runt 500:- i månaden på detta...
Jag vet att de gjorde ett riktigt omtag med bilförsäkringar och höjde premier kraftigt i vissa områden/postnummer för att bli av med "dåliga kunder". Troligtvis hade du bara otur bodde i ett betört område. Det ska krävas väldigt många skador för att ens premie ska höjas av den anledningen, det är väldigt väldigt sällan det sker.
 
nhhh nhhh skrev:
Jag vet att de gjorde ett riktigt omtag med bilförsäkringar och höjde premier kraftigt i vissa områden/postnummer för att bli av med "dåliga kunder". Troligtvis hade du bara otur bodde i ett betört område. Det ska krävas väldigt många skador för att ens premie ska höjas av den anledningen, det är väldigt väldigt sällan det sker.
Äsch, det är ju uppenbart att de skulle ”ta igen” pengarna. Även om de ”tjänat” på mig i över ett decennium. Jag bor ute på landet med mestadels pensionärer runt ikring.

Dessutom underligt att alla andra försäkringsbolag låg en bit under hälften av vad de vill ha sv mig om det är ett så ”dåligt” område.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.