Fick nytt försäkringsbrev och faktura för en tid sedan där det visade sig att mitt försäkringsbolag IF höjt premien med hela 38,3% på villa/hemförsäkringen! Kände att något måste vara fel. Små höjningar från år till år är man ju van vid, men detta var ju extremt. Ringde IF´s kundservice och talade med en kvinna som menade på att "allt blir ju dyrare"... Visst, men inte så himla mycket dyrare. Bad henne kolla upp orsaken och samtidigt se om det fanns något att göra då jag annars får se mig om efter en annan försäkringsgivare. Ovillig som fanken var hon, men till slut lovade hon kolla och återkomma. Det var långt över en månad sedan och jag har ännu inte hört av henne. Ringde på nytt och talade med ytterligare en kvinna som sade att det eventuellt kunde bero på att jag haft en vattenskada där man betalat ut 20.000:- i ersättning, men att hon skulle kolla upp saken och återkomma. Det är nu närmare en månad sedan och jag har ännu inte hört av henne heller! Vad säger man? Som kund med en hel del olika försäkringar i IF så blir man heligt förbannad över denna totala nonchalans!
Till saken hör att jag i början av året fick en ersättning för en vattenskada. Jag frågade då skaderegleraren om detta kommer att påverka min försäkringspremie och fick till svar att det inte skulle göra det. Sökte nu upp honom för att ifrågasätta detta. Då man bandar in alla samtal så sade jag till honom att leta rätt på det inspelade samtalet för att höra vad som sagts. Fick efter ett par dagar så klart veta att man ej kunnat hitta detta inspelade samtal. Visst.... Klart som fanken att man inte vill visa upp det som inte är till deras fördel.
Har försökt komma i kontakt med någon chefsperson på IF, men det är omöjligt då dessa fjärmar sig från direkta kundkontakter. I denna situation var det enkelt för mig att säga upp alla försäkringar i IF och flytta dem till andra bolag. På kuppen sparade jag flera tusen kronor. Och detta jämfört med de gamla premierna innan höjningarna!
Man vägrade acceptera uppsägning av t.ex. bilförsäkringar, då det är årspremier och årsavtal som gäller. Inga problem, bara ställa av bilen ett par dagar och meddela att man inte vill ha avställningsförsäkring. Sedan försäkra i nytt bolag och ställa på igen. Bra timpenning på det arbetet kan jag säga.
IF kommer aldrig att få mig som kund igen, vare sig mig privat eller mitt företag. ALDRIG!
Skitstövlar är det minsta man kan säga.
Har tipsat vänner som har IF att se över sina försäkringar och flera har redan bytt bolag och sparat in ett antal tusenlappar. Ett tips till flera här är att regelbundet göra en koll hur marknaden ser ut. Och om man är missnöjd - häng inte kvar av gammal vana!
"IF hjälper mycket" säger man i sin reklam. PYTTSAN säger jag!
 
  • Gilla
AnnikaME och 36 till
  • Laddar…
Det är ju väldigt vanligt. Under en period för några år sedan var det en våg av inbrott i vårt område (finns många sommarstugor, och det var på vintern). Efter det höjde Trygghansa årsavgiften med 25%, efter att jag hade haft samma i flera år...

Jag kör med Hedvig nu, de har haft bra pris och har bra villkor.
 
  • Gilla
mickekobbens och 1 till
  • Laddar…
På tal om reklam så innehar if svenskt mästerskap i smaklös, okänslig och dålig sådan.
En tradition dom "lyckats" med i över 20 år.
 
  • Gilla
Jarek F och 8 till
  • Laddar…
Jag har IF, just i år var det ingen märkbar höjning. Det TS har råkat ut för är troligen något generellt för området. Typ en inbrottsvåg.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
I år höjde IF min försäkring med 11%, i fjol var det 5%. Så nu byter jag bolag då prisnivån blev mkt högre än konkurrenterna.
 
  • Gilla
Henrik Ewertz och 2 till
  • Laddar…
C
Har inte hittat något bolag där premierna inte "glider", dvs, räknas upp i högre takt än nyteckningspremierna så att trogna kunder bestraffas.
Då pratar vi förvisso inte några 38%.
Men förr eller senare sitter man med typ dubbla premien jämfört med om man tecknar en ny.

Antar att det är ett sätt att kompensera sig för nyteckningsrabatterna, men det tvingar ju in en i ekorrhjulet att hålla på och byta försäkringsbolag med jämna mellanrum. Tyvärr är det nog bara att resignera och inse att man får byta bolag då och då om man inte skall bli blåst.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Byt bolag! Det lönar sig att vara otrogen!
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Vi har allt i If, dom lovar massor och allt låter så bra med alla rabatter osv. Men när jag väl har tecknat så höjer dom premien månaden efter. Går ej att få tag på säljaren heller som snackar om att är det några frågor är det bara att ringa henne osv. Skitsnack!
Byter så fort det bara går.
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Vi har allt i If, dom lovar massor och allt låter så bra med alla rabatter osv. Men när jag väl har tecknat så höjer dom premien månaden efter.
Vad är det för försäkring? De kan ju bara höja vid årsförnyelse.
 
  • Gilla
Perham15 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har inte hittat något bolag där premierna inte "glider", dvs, räknas upp i högre takt än nyteckningspremierna så att trogna kunder bestraffas.
Har Länsförsäkringar och där har det varit:

4023 (senaste året)
3941
3932
4196
4176 (så det är nu billigare än när jag tecknade)

Och varje år har jag fått återbetalning på försäkringen också (1763 kr förra året). Och jag har inte hittat något bolag som hade billigare premie heller (if vill ha mer än 5000 kr)...
 
  • Gilla
majmun och 9 till
  • Laddar…
MultiMan
Har haft mycket små höjningar med Folksams hemförsäkring som jag haft i 25 år nu. T o m blivit billigare i år då de tog över bilförsäkringen (igen, efter att ha kört Svedea ett tag), vilket ger mängdrabatt och jag fick rekordstor återbäring. Men, jag är en bra kund som försöker lösa saker själv innan jag ringer försäkringsbolaget. Enda jag utnyttjat hittills är Anticimex mot ohyra (ingår) och rutbyten på bilen. Betalar 670 kr per månad för hus + tillbyggnader (fullvärde), 2 katter och en bil.
 
  • Gilla
Saga2002 och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Har Länsförsäkringar och där har det varit:

4023 (senaste året)
3941
3932
4196
4176 (så det är nu billigare än när jag tecknade)

Och varje år har jag fått återbetalning på försäkringen också (1763 kr förra året). Och jag har inte hittat något bolag som hade billigare premie heller (if vill ha mer än 5000 kr)...
Liknande för mig. Bilarna lönar sig inte att ha hos LF, men resten gör det.
 
H hempularen skrev:
Jag har IF, just i år var det ingen märkbar höjning. Det TS har råkat ut för är troligen något generellt för området. Typ en inbrottsvåg.
Nej, inget sådant, Mycket Grannsamverkan och annat som håller sådant på låg nivå.
 
M Maxirati skrev:
Nej, inget sådant, Mycket Grannsamverkan och annat som håller sådant på låg nivå.
Men det kan bero på vilka områden som klumpas ihop i deras statistik.

Jag tror att med lite otur kan det ex. påverka om det varit 2 bränder i ett område istället för "normalt" en brand om året.
 
H hempularen skrev:
Men det kan bero på vilka områden som klumpas ihop i deras statistik.

Jag tror att med lite otur kan det ex. påverka om det varit 2 bränder i ett område istället för "normalt" en brand om året.
Har inte hört talas om något sådant här. Men om det är så det är så är det ju sjukt om grannarna ska betala för en klantskalle som glömmer maten på spisen och orsakar en brand som förstör hela huset/lägenheten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.