Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är kanske en god idé att köra bilen ner till noll några gånger för att kalibrera om räckviddsångesten?
Det fungerade inte att ha en reservdunk i bensinbilen för att kalibrera om, så jag har gett upp. Nästa bil jag köper skall ha stort batteri.

Jag har fått soppatorsk två gånger i mitt liv, första gången var jag 19 år och någon hade slangat ur tanken, soppan räckte till närmsta mack - nästan. Jag fick använda startmotorn för att komma upp för den lilla backen vid pumpen. Andra gången hade jag hjälpt en av mina systrar att flytta och min Saab 9-3 visade att jag hade fem mil kvar till tom tank när den började hosta på väg uppför Landvetterbacken (låååång backe). På den tiden gick det inte att vända vid krönet, så jag tvingades fortsätta mot Mölnlycke, jag hade 200m kvar till macken när tanken var helt tom, så det blev en promenad och inköp av en reservdunk som fylldes. Jag hade iofs kunnat knuffa bilen genom en rondell och fått lätt nedförsbacke till macken, men jag ville inte fastna där jag var ivägen för andra.

En elbil är lätt att ladda, bogsera den bakom en annan bil och sätt den på maximal regenerering...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ska man köra ner till noll behöver man göra det så man kan ladda när det blir tomt, och hur gör man det?
Om man gör det bara för att testa kan man som @pacman42 skrev ha med sig en kompis som bogserar en (antingen för regenerering eller till närmsta laddare) eller så har man ett löst reservbatteri med – de är stora som en kylväska ungefär.

Youtubern Bjørn Nyland har en del sådana filmer. Har man sett en har man sett alla. Det är ganska odramatiskt att bli utan el. På det viset är det som soppatorsk – odramatiskt, besvärligt och lätt att undvika.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Problemet är väl att om man kör ner till noll och blir stående längs vägen blir det en dyr affär? Ska man köra ner till noll behöver man göra det så man kan ladda när det blir tomt, och hur gör man det?

Men en bränslebil kan man i alla fall ha med sig en reservdunk och köra vidare om man av nån anledning vill prova att köra tills tanken är tom.
till 0 på mätaren, dvs inte helt tomt då dom har lite buffert ändå. CarWow har gjort några sådana test att köra till helt tomt så bilen stannar.

Min tanke är att man hittar hur exakt bilens kvarvarande räckvidd visar
 
Åter en beteende fråga med olika övertygelser om vad som är "normalt".;)
Jag kör inte under reserven i tanken och skulle med elbil aldrig köra ned på så låga nivåer, mitt "beteende" och omöjligt att lära om eller ändra.
Så det är därför batterikapacitet blir viktig vid nästa bilbyte, när våra krav är minst 40 mil på fulladdad är det så oberoende av årstid, väder, inte behöva "krypköra", etc.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Min tanke är att man hittar hur exakt bilens kvarvarande räckvidd visar
Vill man verkligen veta det? :geek: Jag har varit nere på räckvidd noll en gång. Alltså 0 % batteri och 0 km räckvidd kvar. Det slog verkligen om precis när jag var framme, så ”reserven” testades inte. Men jag undrar om det verkligen skulle vara bra för mig att veta hur mycket mer det gick att krama ur batteriet.

Å andra sidan stryper bilen effekten successivt, så med några få km återstående räckvidd kan man kanske hålla 50–60 på plan mark, så det är ingen trivsam körning om man testar gränserna. Ner till strax under en mils räckvidd ger dock i alla fall min ID4 helt ok effekt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Sant, på dieseln brukar jag svänga in på en smidigt liggande mack när tanklampan börjat lysa, så den går väl sällan under 20km.
Elbil kan man ju ladda hemma så är det inte långt kvar kan man ju krypa närmare nollan

Fast jag väljer också lång räckvidd, behövs sällan till vardags men klart skönt vid långresor.
 
  • Gilla
Anders243 och 1 till
  • Laddar…
Har sett reservlampan blinka till 2-3 ggr de senaste 10 000 milen :D
 
A AndersS skrev:
Jag kör inte under reserven i tanken och skulle med elbil aldrig köra ned på så låga nivåer, mitt "beteende" och omöjligt att lära om eller ändra.
Jag ska inte försöka få dig att ändra dig, men det är olika incitament för när man laddar en elbil och när man tankar en avgasbil.

Avgasbilen tankar man ju ändå ute längs vägarna, det går rätt fort och kostar nästan exakt lika mycket oberoende av var man tankar.

En elbil laddar man helst på destinationen, inte längs vägen. Det är billigare och ger ingen väntetid.

Så det finns ett annat incitament att inte ladda i onödan när man är ute och kör. Det behöver inte betyda att man ska köra helt utan marginaler, men överdriven säkerhetsmarginal blir lätt kontraproduktivt, som vi kan läsa mellan raderna i några av @pacman42:s inlägg om när han och hans fru är ute och åker.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Jag kan lägga till att när man kört laddhybrid ett tag så blir man expert på att få batteriet att räcka långt. Man sänker hastigheten, sätter på varningsblink och kör de sista kilometrarna på elen som ligger under noll...
...det har hänt mer än en gång...

Edit: inte för att man måste, utan för att man kan!
 
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
AndersS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kör man ner till noll med en bränslebil så innebär det en promenad till macken och köpa en dunk plus bränsle, för den absoluta majoriteten. Ytterst få kör nog med en extradunk i bilen.
Jo, men nu handlade det ju om att medvetet köra ner till noll (för att se hur långt det räcker?), och då kan man ju ta med sig en dunk även om man inte har en med sig i normala fall.

Ok, man kan väl lasta in ett elverk i elbilen också, men de flesta portabla såna ger väl max 2 kW så det lär ju ta en stund att komma vidare.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Åter en beteende fråga med olika övertygelser om vad som är "normalt".;)
Jag kör inte under reserven i tanken och skulle med elbil aldrig köra ned på så låga nivåer, mitt "beteende" och omöjligt att lära om eller ändra.
Så det är därför batterikapacitet blir viktig vid nästa bilbyte, när våra krav är minst 40 mil på fulladdad är det så oberoende av årstid, väder, inte behöva "krypköra", etc.
Jag tror man kommer lära om sig och att bara ha några få mil kvar till hemkomst blir inga problem då man laddar den hemma. Flesta resor är också kortare sträckor så dessa kan man ta det lugnt med.

Sen håller jag dig att man vill ha stort batteri och hitta ett som klarar 40mil ska ej vara problem med WLTP 50-60mil idag. Fick själv nöja mig med 50 mil WLTP, borde få 35-40mil på blandad körning här i söder (kollat Tesla björns spreedsheet). Och då är den designat som en tegelsten ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Åter en beteende fråga med olika övertygelser om vad som är "normalt".;)
Jag kör inte under reserven i tanken och skulle med elbil aldrig köra ned på så låga nivåer, mitt "beteende" och omöjligt att lära om eller ändra.
Så det är därför batterikapacitet blir viktig vid nästa bilbyte, när våra krav är minst 40 mil på fulladdad är det så oberoende av årstid, väder, inte behöva "krypköra", etc.
Jag har inte själv denna erfarenhet men en kompis har gjort längre europaresor, i detta fall med Tesla, och de ändrade sitt beteende från att ångestladda till att helt lita på bilen, detta kan tex innebära att de kör in på SC med 4% kvar, enligt instruktion, optimalt för snabb laddning och batterierna konditionerade. De uppger att detta var ett rejält lyft och de ångrar såklart att de inte följde instruktionerna från början.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Jo, men nu handlade det ju om att medvetet köra ner till noll (för att se hur långt det räcker?), och då kan man ju ta med sig en dunk även om man inte har en med sig i normala fall.

Ok, man kan väl lasta in ett elverk i elbilen också, men de flesta portabla såna ger väl max 2 kW så det lär ju ta en stund att komma vidare.
OK, så har jag aldrig gjort med en bränslebil, så jag ser inte riktigt varför jag skulle göra det med en elbil heller. Om man väljer att göra det så är det ju under kontrollerande former och då finns ju lösningar, exempelvis som du kan se i filmen ovan, men även ha en kompis med som kan dra dig, eller kanske till och med ladda upp din bil. Ingen är väl så dum så de gör ett sådant test, åkandes så långt ifrån laddare som möjligt, utan någon beredskap?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Aldrig kortare räckvidd i bilen än att man akut kan köra till närmsta sjukhus utan att ladda
 
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Aldrig kortare räckvidd i bilen än att man akut kan köra till närmsta sjukhus utan att ladda
Ok. Jag ska säga det till min morbror i Karesuando.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.