Jag har googlat men blir inte klok. Vissa säger det är kvickrot, andra timotej.
Jag anlade mattan förra året så den är nästan helt ny men fått in den här skiten nu som växer i tovor och är hårt som fan att gå på.
Den är i stort sett i hela mattan så kan inte bara gräva bort vissa områden.
Är det bara göra om hela mattan igen om man ska bli av med det här?
Detta är på framsidan av huset där jag inte har automover, klipper på tredje lägsta med ryobi.
 
  • Grönt gräs närbild, ojämnt klippt, detaljerat, naturligt ljus, marknivåperspektiv, naturens textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grön gräsmatta med olika gräslängder och lite visset gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt gräs närbild, något ojämnt klippt, fokus på övre delen, diffus bakgrund, dagljus, detaljer av bladväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En jordklump med gräs och rötter synlig ovanpå en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vissnad växtlig del på betongyta, gröna blad och brun stam, vertikal bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvickrot är gräs.
 
Jag trodde kvickrot såg i princip likadant ut fast de är mycket mjukare och har en lite annan färg.
Så där brukar lite billigare gräsblandningar bli, dvs hårdare och lite tuviga.
 
S
Timotej.
Om du inte klipper tuvan så kommer du se axet,
 
Men dicotex tar väl inte timotej eller har jag fel? (Hoppas jag har fel)
 
P polarsson skrev:
Men dicotex tar väl inte timotej eller har jag fel? (Hoppas jag har fel)
Har svårt att tänka mig det. Timotej är ju ett gräs.
 
L Leif i Skåne skrev:
Kvickrot mest troligt.
Dicotex tar bort kvickrot och alla bredbladiga växter, dom växer ihjäl sig.
Det finns flera länkar på forumet om ogräs i gräsmattan.
[länk]
Du får gärna återkomma med mer exakt information om att dicotex tar kvickrot. Mig veterligen finns ingen herbicid utom glyfosat som faktiskt tar kvickrot, men då ryker ju allt annat med.
Med bredbladiga växter brukar man väl räkna in svinmålla, vallmo, blåklint med flera. Inte bredbladiga gräs? Men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Dicotex tar väl flerbladiga och timotej är enkelbladigt
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BigR
Kvickrot och vitgröe får du klippa, rycka och gräva bort. MCPA fungerar inte på dom.
 
Om man inte tokvattnar och klipper regelbundet och ganska kort, så har man denna sommar fått axbildning, som är väldigt grovt. Mitt tips är klipp ned kort, slipa gärna klipparen också, då man ser att den klipper ganska dåligt. Sedan vatten och gödning, samt klipp ännu mer.
 
Mitt problem är att de hårda ligger ner så det spelar ingen roll hur lågt man går med klipparen...

Några tips för det förutom att gå runt och räfsa som en galning innan?
 
förslag: vertikalskärning
 
Fast idagens torra väder lär det stressa plantorna rejält om man inte vattnar hela tiden...
 
Så här ser det ut hemma. Mest vitgröe på bilderna. Första bilden där det är torr, medan andra bilden några meter därifrån är det tätt o grönt, då bevattning var igång några dagar utan att spridaren satt i (3 x 30 min), så där är det djupvattnat. Gräsmattan är klippt tre ggr denna säsong och det är ca 10 dagar sedan sist. Som syns blir det kraftiga strån där det blivit torrt.
Grön och brun gräsmatta, olika längder, delvis torrt, utomhus naturlig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lummigt grönt gräs i dagsljus med sparsamma bruna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.