H hapazard skrev:
Troligen inget problem alls.
Det är ju vad jag misstänker. Har dock inte vågat än så länge. Men nu är vattnet i princip slut och det är tio dagar med sol utan regn i prognosen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Totte_S
J jonaserik skrev:
Med klor i. Grattis till brun gräsmatta och även blommor med.
När vi hade pool tömde vi ut alla 10m3 ett par år i rad på gräsmattan, det enda som hände va att gräset växte…
 
  • Gilla
  • Älska
john68 och 8 till
  • Laddar…
Båstad hade väl att de ströp flödet i husen så att man inte hade tryck för att kunna vattna. Men de har problem på riktigt med vatten.
 
Jag är i Båstad och jobbar nu och i många av sommarboendena vattnas gräsmattorna dagligen nu. Det är tydligen viktigare att ha grön gräsmatta när man kommer till sommarhuset än att hushålla med vattnet.

P4 Kristianstad pratade häromdagen med någon på Båstad kommun som sa att man har byggt ut kapaciteten men det hjälper inte när det slösas ändå.
 
  • Wow
  • Ledsen
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag är i Båstad och jobbar nu och i många av sommarboendena vattnas gräsmattorna dagligen nu. Det är tydligen viktigare att ha grön gräsmatta när man kommer till sommarhuset än att hushålla med vattnet.

P4 Kristianstad pratade häromdagen med någon på Båstad kommun som sa att man har byggt ut kapaciteten men det hjälper inte när det slösas ändå.
Det kommer dock aldrig att räcka för Båstad så länge de kör sommarveckor och alla från sthlm och runtom åker dit :p De mångdubblar befolkningen ett par dagar och kör slut på vattnet.
 
Båstad har inte har någon m3-taxa. Flat taxa för alla privatabonnenter. Detta för att kunna dimensionera så att de som kommer några veckor också är med och betalar.

//Ulf
 
  • Gilla
Kortealboga och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag funderar på om man kan vattna med backspolningen från vattenfiltret, det hade ju varit bra...
Mitt har 4 sekvenser... varpå första är rent vatten.
Andra har salt i sig.
3 dje har lite salt och sista inget salt...
Så undviker man bra saltsekvensen så går de
 
O OverAndOut skrev:
Båstad har inte har någon m3-taxa. Flat taxa för alla privatabonnenter. Detta för att kunna dimensionera så att de som kommer några veckor också är med och betalar.

//Ulf
Det lät på radion som att det skulle ändras nu så alla fick vattenmätare.
 
H
engs engs skrev:
I vissa kommuner verkar det dock mer användas som verktyg av aktivister som ogillar att det används till gräsmattor, pooler etc alls. Pratat med personal på vattenverk i kommuner med bevattningsförbud, som säger att det inte finns någon som helst vattenbrist i deras källor. Men att tjänstemän som inte är insatta har infört bevattningsförbud ändå.

På de flesta ställena är det nog mer förankrat i verkligheten, synnerhet Gotland och så, men det verkar gå lite som en trend som ska genomföras ibland, oavsett hur verkligheten ser ut.
Har du något som backar upp detta?
Låter helt ärligt som du hittar på. Är ju bara en handfull kommuner med bevattningsförbud nu. Vilka av dem menar du har det för att det är ”trendigt”?
 
  • Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
Man måste göra skillnad på vattenbrist, och inte tillräcklig kapacitet att rena vatten.
Det är såvitt jag förstått oftast det senare som är ett problem, åtminstone här nere.
 
  • Gilla
Flipbed och 4 till
  • Laddar…
engs
H Hus-i-Sörmland skrev:
Har du något som backar upp detta?
Låter helt ärligt som du hittar på. Är ju bara en handfull kommuner med bevattningsförbud nu. Vilka av dem menar du har det för att det är ”trendigt”?
Det är inte från i år, och nej jag tänker inte ”backa upp” det på något som helst sätt. Att vinna en diskussion på nätet är inte värt en promilles risk att det blir nått tjafs för mina kunder eller mig.

Men ja, antingen någon form av aktivism eller småpåvar som äntligen får känna sig lite mäktiga när de kan bestämma över nått. Menar du att det är helt okänt fenomen?

Jag sa också att det i majoriteten av fallen säkert är berättigat förövrigt. Dvs med bevattningsförbud.

Problemet i grunden är att kommunerna inte får använda taxan marknadsmässigt för att matcha utbud och efterfrågan. Då dessa verksamheter måste gå plus/minus noll. Annars hade det varit enkelt bara höja volymkostnaden till förbrukningen minskade. Kanske nån form av tvåstegslösning där de första x m3 / år är billigare. Sen rejält dyrt.
 
  • Gilla
Flipbed och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Kanske nån form av tvåstegslösning där de första x m3 / år är billigare. Sen rejält dyrt.
Fast om problemet är att det tar slut en viss månad kanske en annan taxa för den månaden vore OK?
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Man måste göra skillnad på vattenbrist, och inte tillräcklig kapacitet att rena vatten.
Det är såvitt jag förstått oftast det senare som är ett problem, åtminstone här nere.
Vi fick också vattningsförbud igår. Stod att reningsverket jobbar för fullt.

Så ja man undrar ju.
 
H
engs engs skrev:
Det är inte från i år, och nej jag tänker inte ”backa upp” det på något som helst sätt. Att vinna en diskussion på nätet är inte värt en promilles risk att det blir nått tjafs för mina kunder eller mig.

Men ja, antingen någon form av aktivism eller småpåvar som äntligen får känna sig lite mäktiga när de kan bestämma över nått. Menar du att det är helt okänt fenomen?

Jag sa också att det i majoriteten av fallen säkert är berättigat förövrigt. Dvs med bevattningsförbud.

Problemet i grunden är att kommunerna inte får använda taxan marknadsmässigt för att matcha utbud och efterfrågan. Då dessa verksamheter måste gå plus/minus noll. Annars hade det varit enkelt bara höja volymkostnaden till förbrukningen minskade. Kanske nån form av tvåstegslösning där de första x m3 / år är billigare. Sen rejält dyrt.
Behövs ingen diskussion, var bara nyfiken. Är nu ännu mera säker på att det är snick-snack. Men det är lugnt.
Glad sommar (y)
 
Eftersom jag jobbar på ett kommunalt VA & Avfallsbolag kan jag bekräfta att bevattningsförbud i dom allra flesta fall INTE beror på brist på råvaran. Anledningen är som sagt att reningsverken inte har en oändlig kapacitet. Sen är det så att vi likt många andra kommuner i princip alltid kör informationskampanjer under sommartid för att föra fram budskapet att hushålla med vattnet genom att inte bevattna dagtid när det är som varmast etc.

Vad som händer om man blir påkommen med att vattna gräsmattan i samband med etablering under en period med bevattningsförbud har jag dock inte en aning om. Jobbar inte med just VA. Men gissningsvis väldigt lite. Det krävs ju först och främst att man blir upptäckt/anmäld och sen ska det faktiska skeendet konstateras etc. Och man kan anta att gräsvattning ses som betydligt mindre allvarligt än att fylla poolen eller högtryckstvätta altanen.

Personligen hade jag brytt mig föga om kommunen men dock haft svårt att se mina grannar i ögonen om jag hade vattnat gräsmattan under pågående bevattningsförbud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.