AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min kära svärfar ska ha kokkaffe. Han vägrar dricka kaffe från min skitfina espressomaskin eller bryggkaffe från Bodum press. Sjuka är att jag malde grovt åt honom så han fick kokkaffe på färska bönor men det ratade han. Ska vara Löfbergs lila, skitkaffe i min mening. Så nu har vi en förpackning Löfbergs lila i frysen vi tar fram en gång per år när han är på besök :crysmile:
Bryggkaffe brygger man i en Moccamaster.
 
  • Gilla
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
De gamla svenska var kvadratiska och de danska är mer avlånga , har för mig att de gamla var hårdare, typ stenhårda
Det är vad jag också kommer i håg, åtminstone att de var hårdare och faktiskt godare. Det samma gäller absolut pärlsockret som dessutom hade en tendens att smälta och få en brun färg vid gräddning av bullar. Fasen så mycket godare än det som är tillgängligt idag och som dessutom behåller den vita färgen och är mycket ”torrare” än det som var förr.
 
I mitt kök finns inget alternativ till kaffepannan. Jag vet inte hur många pannor jag har, men minst 15 skulle jag tro.
Jag har dessutom en gammal väggmonterad kaffekvarn med porslinskopp och vev.

Varje gång jag bjuder på kaffe får jag hör att det är ovanligt gott kaffe.
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S sk007 skrev:
I mitt kök finns inget alternativ till kaffepannan. Jag vet inte hur många pannor jag har, men minst 15 skulle jag tro.
Jag har dessutom en gammal väggmonterad kaffekvarn med porslinskopp och vev.

Varje gång jag bjuder på kaffe får jag hör att det är ovanligt gott kaffe.
Brukar själv ta fram pannan ibland och nu senast i vintras så passade jag på att koka över vedspisen och inget går upp emot kokkaffe. Och för att förhöja smaken ytterligare så brukar jag efter det har det kokat upp ordentligt, hälla i lite kallvatten för att trycka ner värmen samt att en liten del av bäskan hålls tillbaka.:p
Gammal emaljerad tekanna på spisplatta, slitna köksredskap i bakgrunden, rustik känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer inte ihåg vilket fabrikat det är men köpt på åttiotalet i alla fall och gott kaffe blir det:love:
 
  • Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
P
FredrikR FredrikR skrev:
"Serveringsförslag" ;)
Hur man kan servera det till kaffet. :p
Jag tror att det finns lag eller förordning om hur bilder på förpackningar får utformas. T.ex. så att det är tydligt vad som finns i förpackningen. Man får inte lura en kund att det ingår en kopp kaffe …
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror att det finns lag eller förordning om hur bilder på förpackningar får utformas. T.ex. så att det är tydligt vad som finns i förpackningen. Man får inte lura en kund att det ingår en kopp kaffe …
Undrar då bara hur det kommer sig att det på mc Donalds reklam så innehåller det sallad på burgarna men inte i verkligheten;)
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Undrar då bara hur det kommer sig att det på mc Donalds reklam så innehåller det sallad på burgarna men inte i verkligheten;)
Burgarna på bild är alltid högre och fluffigare också...:thinking:
Hamburgare med ost, sallad, tomat, dressing, och pommes frites. Märke som säger "100% svenskt nötkött 750 gram".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Noramasen Noramasen skrev:
Undrar då bara hur det kommer sig att det på mc Donalds reklam så innehåller det sallad på burgarna men inte i verkligheten;)
McDonalds säljer väl inte produkter i förpackningar i detaljhandeln?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
McDonalds säljer väl inte produkter i förpackningar i detaljhandeln?
Lurendrejeri likväl då det är en dold vara tills det man öppnar papperet.
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Brukar själv ta fram pannan ibland och nu senast i vintras så passade jag på att koka över vedspisen och inget går upp emot kokkaffe. Och för att förhöja smaken ytterligare så brukar jag efter det har det kokat upp ordentligt, hälla i lite kallvatten för att trycka ner värmen samt att en liten del av bäskan hålls tillbaka.:p
[bild] Kommer inte ihåg vilket fabrikat det är men köpt på åttiotalet i alla fall och gott kaffe blir det:love:

Lite offtopic, men här i Jämtland finns det ett uttryck som säger att kaffe kokat på björkved blir mycket hetare :)

Här är några av mina pannor. Ett urval av retro kökskannor på en hylla mot växtmönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Bryggkaffe brygger man i en Moccamaster.
Fast varför skulle jag ha en sådan när jag använder espressomaskin. Bodumkaffe från nymalna böner blir riktig bra
 
  • Ledsen
Mats J.
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast varför skulle jag ha en sådan när jag använder espressomaskin. Bodumkaffe från nymalna böner blir riktig bra
För att bryggkaffe inte är på något vis likt kaffe från en espressomaskin. Å kaffet från en pressobryggare smakar också annorlunda.
 
  • Gilla
  • Älska
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
För att bryggkaffe inte är på något vis likt kaffe från en espressomaskin. Å kaffet från en pressobryggare smakar också annorlunda.
Jojo men om man till 99 procent gör espresso är det ju rätt onödigt ha en Mocca master.
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
Maria T
S sk007 skrev:
Lite offtopic, men här i Jämtland finns det ett uttryck som säger att kaffe kokat på björkved blir mycket hetare :)

Här är några av mina pannor.[bild]
Vicken rar samling kannor/pannor! Jag har bara kvar två, en MK (designklassikern av Sigvard Bernadotte) och en i röd emalj.
Min farmor, född i norra Dalarna, använde också uttrycket om hett kaffe och björkved.
 
S sk007 skrev:
Lite offtopic, men här i Jämtland finns det ett uttryck som säger att kaffe kokat på björkved blir mycket hetare :).[bild]
Ja, ungefär så brukade min pappa också säga, född och uppvuxen i Söderhamn, Hälsingland.

Jag tror att det där kokkaffe eller bryggkaffe åtminstone delvis är regionalt betingat. Hos min farmor i Hälsingland serverades det alltid kokkaffe, och jag tror i alla grannhusen likaså.

Min mamma var bördig från Skåne och tyckte alltid att kokekaffe smakade hemskt och beskt. Att hon drack kaffet utan socker bidrog förstås till den beska smaken. Sedan när jag växte upp var det alltid bryggkaffe hemma, det var ju liksom "husmor" som bestämde om det. Kaffet skulle helst vara Zoegas Mollbergs blandning.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.