1 466 295 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Begagnade Tesla rasar i pris enligt Expressen idag
Som i sin tur citerar blockets representant.P Putte 9497 skrev:
De har tittat på hela stocken av beg tesla uppdelat per modell. Tex MY har snittet sjunkit från 699 till 640 tusen. Fortfarande väldigt mycket pengar för en begagnad bil.
Jag ser flera anledningar:
1. Rent statistiskt har utbudet blivit äldre under en månad då det är en relativt ny modell.
2. Det är ingen brist på nya Teslor så man kan lika gärna köpa nytt med de beg priserna (längre garanti och försäkring billigare)
3. De har sänkt priset på nya bilar och då sjunker beg priserna som en direkt följd (eftersom pkt 2 även gäller)
Skulle inte säga att de rasar i pris utan att det var för högt innan. Nu är det mer realistiska priser, fast fortfarande högt,
Clickbait på kvällstidningsvis.
Hur mycket rasar andra bilar i pris? Min rasade 600 kkr på fyra år. Pandemipriserna kommer inte att bestå. Många har köpt dyrt och kommer att få sälja billigt,
Jösses, 150 000 om året i värdeminskning alltså? De är nästan mer än vad nån av mina bilar hittills kostat i inköp (den dyraste betalade jag 180 000 för och den kör jag fortfarande, 6 år senare).P Pin skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Dessutom har Tesla uppdaterat sina bilar kontinuerligt så det är klart bättre med en ny än äldre. Bättre fjädringskomfort i Model Y till exempel och ny har hardware 4.00 (Bättre kameror och dator) börjat rulla ut från fabrikerna.
Hade sett att dom hade kvar backsensorerna och en vanlig regnsensor iofs.
Hade sett att dom hade kvar backsensorerna och en vanlig regnsensor iofs.
Skönt argument att ta till.P Putte 9497 skrev:
Alla andras siffror/källor är alltså hittepå men dina siffror, utan någon annan källa än ”min kompis har räknat ut dem” är riktiga för att ”det mörkas”.
Gå och gräv ner dig under en sten igen och låt vuxna diskutera istället för att svamla.
Ytterligare ett argument som talar mot elbilenpacman42 skrev:Det största problemet med elbilar är fortfarande laddningen på längre resor. Vi tog en dagstur idag och då frugan har svårt att låta estimerad kvarvarande körsträcka att gå under tio mil (samma på bensinbilar) så behövde vi ladda. Jag hittade vid ett stopp en 11 kW långsamladdare och tyckte det skulle räcka. När vi kommer tillbaka till bilen har vi fått noll kWh. Ok, vi kör vidare till ett ställe med flera snabbladdare rätt nära varandra....
Den första är trasig och hävdar isolationsfel. Så vi kör några hundra meter till nästa, den är avstängd, de håller på att installera tre nya men de är inte aktiverade ännu. Några hundra meter till, den laddaren är avstängd med en lapp om att den inte kommer att öppnas igen. Ett par hundra meter till och vi kommer till OK/Q8 som har en fungerande laddare (av två). Den fungerar och vi kan ladda för 8,48kr/kWh + tidstillägg. Efter att ha toppat upp 13% får jag OK av frugan att köra hem trots att det innebär att vi "bara" har fem mil när vi kommer hem.
Det mest irriterande är att man inte ens vet vart laddarna är utan att kolla i en app. Varenda bensinstation längs vägen syns på långt håll och är skyltad från vägen, i princip inga laddstationer har skyltning från europavägarna.
Tja, modell S från 2014, inne på sitt tionde år, ligger runt 400.000kr, och dom säljs trotts att dom är nästan tio år gamla.P Putte 9497 skrev:
Tio år gamla Nissan Leaf, får du slanta upp drygt 100.000kr för att köpa.
Och trotts dina profetior så säljs det begagnade tio år gamla elbilar.
Gissar att du kan köra upp till treriksröset med din Tesla?GoC skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg