Hej!
Har en liten undran, är det någon som har kommit i kontakt med dom nya reglerna som börja gälla fullt ut 1 Juli 2007? Är mitt uppe i planeringen av nybygge och har ej sökt bygglov före detta datum och har nu kommit i kontakt med denna regel. Kravet finns men ingen har riktigt satt sig in i detta och byggnadsnämnden har ej fått in nån ansökan efter 1 Juli så dom hade inga bra förslag hur man skall komma vidare. Så min fråga är, är det någon som har lämnat in ansökan efter att dom nya reglerna om energihushållning börja gälla och hur gick ni tillväga? Huset som är tänkt att byggas är på ca 215 kvm och två våningar och uppvärmningen kommer att ske med värmepump med jordvärme och golvvärme på bottenvåning och vattenradiatorer på andravåning. Även en murad spis med insattskamin. Mycket tacksam för att få höra era idéer och hur ni har gjort!
M.v.h Ulrik
 
  • scene18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ulrik74 skrev:
Hej!
Har en liten undran, är det någon som har kommit i kontakt med dom nya reglerna som börja gälla fullt ut 1 Juli 2007? Är mitt uppe i planeringen av nybygge och har ej sökt bygglov före detta datum och har nu kommit i kontakt med denna regel. Kravet finns men ingen har riktigt satt sig in i detta och byggnadsnämnden har ej fått in nån ansökan efter 1 Juli så dom hade inga bra förslag hur man skall komma vidare. Så min fråga är, är det någon som har lämnat in ansökan efter att dom nya reglerna om energihushållning börja gälla och hur gick ni tillväga? Huset som är tänkt att byggas är på ca 215 kvm och två våningar och uppvärmningen kommer att ske med värmepump med jordvärme och golvvärme på bottenvåning och vattenradiatorer på andravåning. Även en murad spis med insattskamin. Mycket tacksam för att få höra era idéer och hur ni har gjort!
M.v.h Ulrik
Många företag sätter idag in en extra elmätare som mäter el som används för uppvärmning. Det finns tom inbyggt på en del nytillverkade värmepannor.
Hur man sedan prktiskt kommer att utföra detta om två år (eftersom det är så lång tid som skall gå innan man skall kontrollera hur mycket energi huset faktiskt drar) återstår att se.
Likaså vad som händer om man överskrider tillåtna värden är höljt i dunkel.
Vi får helt enkelt se om två år.

Detta är typiskt för vad som händer när man ändrar lagstiftningen. Istället för att arbeta igenom lagen så att men vet vad som kommer att hända så släpper men igenom den för fort och sedan får branschen tackla det bäst de kan
 
Problemet för mig är måste räknas på innan eftersom det är ganska mycket fönsteryta och det måste kompenseras i plattan och väggarna och taket och detta skall väl visas upp hur man har fått fram detta. Har haft en konstruktör som har skissat på detta innan 1 juli 2007 och det är säkert en bra konstruktion men man måste väl visa upp hur man har kommit fram till denna uträkning. Han har ej satt in sig i dom nya reglerna fullt ut... Vill ju få fram detta till en överkommlig summa och ej vara en försökskanin i vår kommun med att lämna in "rätt" ansökan till bygganmälan. Om jag har fattat rätt så skall man få fram den "genomsnittliga värmegenomgångskoefficienten" och hur man kommer fram till det tycker jag verkar som en djungel att ta sig igenom och skulle gärna vilja få detta förklarat! :)
/Ulrik
 
Hemmakatten
volvo skrev:
Många företag sätter idag in en extra elmätare som mäter el som används för uppvärmning.
Innebär detta att de regler om 110 resp. 130 kWh per kvadratmeter och år endast gäller förbrukning av el? Hur är det med ved, pellets, solfångare? Är de undantagna? Jag trodde att reglerna om max förbrukning gällde för alla former av uppvärmning. men det är kanske fel?
 
Värdena gäller oavsett vilken uppvärmingsmetod man använder, dock gäller det tillförd energi. Detta har medfört att flera hustilverkare numera levererar husen med bergvärme.
Det stora problemet som jag förstår är att lagen idag säger att en energiberäkning skall göras av en person som är byggingengör, skall ha elcertificat plus någon kunspasnivå till. Det finns tydligen ett fåtal personer i sverige som kan detta och av dessa är det kanske ett par som vill jobba med detta. Det skall enligt samma källa ändras i lagen så att det räcker att dessa kunskaper finns inom ett och samma företag i framtiden.
Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Hej! Har fått lite mer kött på benen i denna fråga. Pratade med en som jobbar på WSP och dom har en anställd som blir certifierad i veckan att göra en sådan här energiberäkning. Skall träffa honom imorgon förmiddag och han skall berätta hur man går tillväga för att få fram denna beräkning och vad jag kan göra för att få fram underlag som gör deras beräkning så smidig som möjligt och så få timmar hos WSP så det slipper att bli en förmögenhet att punga ut med. Sånt som jag kunde göra var att räkna ut dom olika ytorna och ta med förslaget på dom olika isoleringarna i tak, väggar, platta. Återkommer imorgon om vad jag får för instruktioner på vad jag kan göra för att underlätta uträkningen.
/Ulrik
 
Hemmakatten skrev:
Innebär detta att de regler om 110 resp. 130 kWh per kvadratmeter och år endast gäller förbrukning av el? Hur är det med ved, pellets, solfångare? Är de undantagna? Jag trodde att reglerna om max förbrukning gällde för alla former av uppvärmning. men det är kanske fel?
BBR 9:71
"Byggnadens energianvändning skall kontinuerligt kunna följas upp genom ett mätsystem. Mätsystemet skall kunna avläsas så att byggnadens energianvändning för önskad tidsperiod kan beräknas:"


Detta förutsätter bla. att man kan skilja på vad som är ren hushålls el och vad som används för uppvärmningen. En värmeväxlare drar ju el oavsett om den återvinner värme från ventilerad luft, från bergvärme eller liknande värmekällor.
Pelletspannor drar också en del el.
 
volvo skrev:
BBR 9:71
"Byggnadens energianvändning skall kontinuerligt kunna följas upp genom ett mätsystem. Mätsystemet skall kunna avläsas så att byggnadens energianvändning för önskad tidsperiod kan beräknas:"
Låter som att det är en bit kvar innan verkligheten är ikapp denna skrivning, åtminstånde för alla värmekällor :)
 
Har varit hos WSP idag och kollat hur detta skulle gå till med dokumenteringen för att få ett papper på att energihushållningen är inom gränsvärdet. Jag kunde själv räkna på alla ytor som är inomhus (tak, vägg, fönster med karm, golvytor, ytterdörrar) och vilka ytor som är mot vilka vädersträck. Viss solstrålning genom fönster åt rätt vädersträck räknades också in. Dom skulle även ha hur väggar tak och platta är tänkt att utformas och vilken typ av uppvärmning och ventilation och värden på fönster. Hushållsapparater och dylikt som skall räknas med i den totala elförbrukningen är ett schablonvärde och även på värmepumpen och typ av värmesystem t.ex. vattenburen golvvärme. När dom sen har räknat på det så ser man om det blir bra, annars får man väl bättra på t.ex. i plattan eller vad som blir lämpligt. Han var väldigt smidig och var inte min "hemläxa" rätt eller okomplett så blev det till att bättra på och komma med mer uppgifter! :) Det är ju väldigt nytt även för dom så det kommer nog att klarna mer och mer under resans gång. Det får inte gå för lätt.
/Ulrik
 
jimnor skrev:
Låter som att det är en bit kvar innan verkligheten är ikapp denna skrivning, åtminstånde för alla värmekällor :)
Det är de uttryckliga kraven på alla nyproducerade byggnader som fått bygglov efter 2007-07-01.
 
volvo skrev:
Det är de uttryckliga kraven på alla nyproducerade byggnader som fått bygglov efter 2007-07-01.
Men hur skall man göra det på ett pellets eller ved system på rimligt sätt? Eller vilket system som helst + FTX? Hur skall man mäta energiutbytet i FTX systemet kontra enegrgi åtgången..
det kan inte vara meningen att man skall mäta energiförbrukningen på alla komponenter, lite fördyrande blir det...
 
Vi lämnade in bygglovsansökan i augusti i år. Stadsbyggnadskontoret begärde in några kompletteringar, men inget som hade med BBR 12 kap 9 eller på något annat vis med energiförbrukning att göra. Hur tolkar jag detta? Ligger detta utanför byggnadsnämndens ansvarsområde? Vi ska bygga med totalentreprenad. Har husleverantören något ansvar mot oss i denna frågan?
 
Som sagt, jag tror detta är ett lotteri innan det har satt sig!

Vad som är bättre eller sämre får framtiden utvisa...
 
håvis skrev:
Vi lämnade in bygglovsansökan i augusti i år. Stadsbyggnadskontoret begärde in några kompletteringar, men inget som hade med BBR 12 kap 9 eller på något annat vis med energiförbrukning att göra. Hur tolkar jag detta? Ligger detta utanför byggnadsnämndens ansvarsområde? Vi ska bygga med totalentreprenad. Har husleverantören något ansvar mot oss i denna frågan?
Byggnadsnämnden måste väl vara den som skall veta vad man ska skicka in för papper för att dom skall ge bygglov eller igentligen för att man skall ha alla papper klara inför byggsamråd. Begär dom inte detta så kan det väl aldrig bli ditt fel att det inte är komplett, du har ju gjort vad dom begär och det måste väl vara upp till dom att ha koll på vad som gäller nu för att ha byggsamråd. Det lustiga är att dom inte har koll på vad som gäller skarpt nu efter 1 Juli...
/Ulrik
 
håvis skrev:
Vi lämnade in bygglovsansökan i augusti i år. Stadsbyggnadskontoret begärde in några kompletteringar, men inget som hade med BBR 12 kap 9 eller på något annat vis med energiförbrukning att göra. Hur tolkar jag detta? Ligger detta utanför byggnadsnämndens ansvarsområde? Vi ska bygga med totalentreprenad. Har husleverantören något ansvar mot oss i denna frågan?
Ni har alltid yttersta ansvaret för ett bygge ni har beställt. (står i Plan och ByggLagen)
Till er hjälp har ni en KA som skall se till att ert bygge inte strider mot lagar och förordningar.
Att kommunen inte tar upp något på ett samråd fritar inte er från något ansvar.

Däremot har ni i er tur köpt ett hus av en professionel husfirma med Konsumenttjänstlagen som grundskydd.
Ni har rätt att anta att ni köpt ett hus som uppfyller lagar och förordningar OM INGET ANNAT AVTALATS.
EFtersom det isåfall rör sig om allvarliga brister på huset så kall dessutom hussäljaren skriftligen ha avrått er från att välja bort vissa komponenter som isåfall innebär att huset inte uppfyller myndighetskraven.

Jag hade bollat vidare frågeställningen till KA och hört vad han har att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.