Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Det gällde väl grannens barn??
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Jag tror att frågan var formulerad utifrån att ägaren till automowern INTE har egna barn. Men att andras barn kan ta sig in på HENS tomt och riskera skada.
Händer ju betydligt mer sällan. Vad jag kan se drällee samhället av automowers utan ”poolstaket”.

I min värld en ganska bra fråga som många borde ställa sig och söka svar på. Inte bara här i forumet.

Heja alla nyfikna!!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, vi kan vända på det. Ingen får vistas på din tomt utan din tillåtelse. Om du säger till grannen att du är orolig för att barnen kan skada sig på din robotgräsklippare och uttryckligen varnar dem för att gå in hos dig så borde du verkligen ha ditt på det torra.
Undrar vad du tycker om katter på andras tomter?;)
Nej det funkar inte att friskriva sig med en skylt.
 
F
useless useless skrev:
Vilket antagande? Jag citerade den exakta texten från en av stigas manualer.
Antagandet att det ser likadant ut med samma löjliga staketkrav hos alla andra tillverkare med.
 
VidarH VidarH skrev:
Med tanke på att sagda barn snart går ut på sommarlov och kommer att vara hemma två månader.
Om de nu inte är inbokade på enkelt sommarfritids för då är de normalt vara hemma en månad. Och om det är trängande behov så kan det finnas plats på ett uppsamlingsfritids även för den månaden om föräldern/drarna inte har möjlighet att komma ifrån sitt arbete.
Så det är ju en rätt vildvuxen gräsmatta under tiden om man kör på den varianten...
Det har du ju faktiskt rätt i, hade förträngt att det snart är sommarlov. Tror du man får slänga in ungarna på fritids/förskola någon timme vid lunch med motivering att gräsklipparen måste få köra? ;)
Personligen tror jag dock att risken är större att barnen skadar klipparen än tvärt om så ligger nog i allas vårt intresse att den inte delar bollplan med barnen så den får nog köra på kvällar istället. Har inte sett några igelkottar här och övriga djur verkar ha bättre flykt beteenden.
 
A Andersk123 skrev:
Du är säkert en rolig granne. Har du pratat med föräldrarna? Är det alltså viktigare att du har ”rätt” än att barnen har fötterna i behåll?
Rätt ska vara rätt. Det är föräldrarna som är ansvariga. Punkt slut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Har du svårt för att läsa? Eller är du bara vårdslös av vana?
TS talar explicit om GRANNENS barn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Tillverkarens anvisningar brukar ju trumfa det mesta.

Jag utgår ifrån att alla som har Stiga-klippare har byggt ett högt plank runt klippområdet.
Och jag utgår från att du troligtvis har det i särklass mest passande användarnamnet.
 
  • Haha
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Finns det än standard bland robotklippare?
Det är en elektrisk konsumentprodukt som kör runt själv med rakblad som snurrar. Det finns minst ett generellt maskindirektiv att förhålla sig till men detta är garanterat raffinerat i en eller troligtvis flera standarder, det finns för alla trädgårdsmaskiner och det finns för robotklipparen med.

SS-EN 50636 tex.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tillverkarens anvisningar brukar ju trumfa det mesta.

Jag utgår ifrån att alla som har Stiga-klippare har byggt ett högt plank runt klippområdet.
Nej vi får inte bygga höga plank runt tomtgränsen, det finns något som bestämmer att man inte får ha 3 meter högt plank/mur ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
När det handlar om barn ser juridiken annorlunda ut..
Jasså? Utveckla gärna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Andersk123 skrev:
göra åtgärden att ställa in gräsklipparen att gå på natten, för mig hade valet varit enkelt.
Och ingen unge har någonsin smitit ut på natten?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför är det så viktigt att någon annan ska ta ansvar?
Därför att man tittat på för många amerikanska filmer där skadeståndsansvar är det viktigaste? Var det moraliska ansvaret ligger är uppenbart, liksom föräldraansvaret.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej vi får inte bygga höga plank runt tomtgränsen, det finns något som bestämmer att man inte får ha 3 meter högt plank/mur ;)
Då är tyvärr inte robotgräsklippare något för er.
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.