1 447 914 läst · 23 926 svar
1448k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja det var en klen analys, det blev flera resor värre.Nötegårdsgubben skrev:
+73% på Ionity och +53% på övrig DC.laddning…. Elli är väl bara glömma.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Jag skulle behöva om jag hade elbil. Vi har jour åt en del kunder, jag måste vara redo att åka iväg även fast jag står på ett montage, upptagningsområdet är Mälardalen med Norrköping i söder, Örebro i väster och Gävle i norr.Nötegårdsgubben skrev:
De som bara åker till o från och bor i närheten klarar ju sig, men många hantverkare pendlar långa sträckor, bygget kommer ju inte till oss, vi får ju åka till där det ligger.
Jag har faktiskt ingen koll på elskåpbilar, ens om det finns några vettiga. Men vad skulle en 3 ton tung (mer med batterier) mellanstor skåpbil förbruka ??
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Ja, har man jour är det ju en sak. Såg mest framför mig att man åkte till och från arbetet, möjligen ett par platser plus grossisten per dag. Ingen vill ju spendera mer tid än nödvändigt på resor i eller till och från jobbet.Isakare skrev:Jag skulle behöva om jag hade elbil. Vi har jour åt en del kunder, jag måste vara redo att åka iväg även fast jag står på ett montage, upptagningsområdet är Mälardalen med Norrköping i söder, Örebro i väster och Gävle i norr.
De som bara åker till o från och bor i närheten klarar ju sig, men många hantverkare pendlar långa sträckor, bygget kommer ju inte till oss, vi får ju åka till där det ligger.
Har man jour och måste ladda för den är det som sagt en annan sak, men i värsta fall finns ju även snabbladdare längs vägarna då.
Passar den bollen till @Mikael_L.Isakare skrev:
Gissar på ca 3kWh/mil, så länge man inte kör över 90km/h eller i snöslask.Isakare skrev:
Jag ligger på ca 2kWh/mil med en 1,5 ton (ungefär, vet inte riktigt) skåpis som är lite större än en Caddy.
Fast vid hastigheter över 50-60 är storleken mer drivande på förbrukningen än vikten.
Blir långa arbetsdagar om jag ska pysa runt i 90.Mikael_L skrev:
Jag har 1 ton grejer i bilen, så den får väga max 2.500 och lasta 1000.
Blir spännande vad som kommer i framtiden. Nu ska jag bara jobba 6-7 år till, så jag kanske slipper häcka vid laddare och äta hamburgare mellan jobben
Nu är det väll ändå miljöpartisterna som lovordar elbilarna.Andreas_Hansson skrev:
Det som de inte talat om för elbilsägarna är att batteriet kostar lika mycket i klimatpåverkan som en bensin diesel bil gjort efter 18000 körda mil bara i framställning samt att batteriet i elbilen är totalt livsfarligt om det exploderar eller på något vis fattar eld. En vanlig bensin/dieselbil går att släcka men inte en elbil. Där får räddningstjänsten titta på tills ägaren till elbilen förkolnat om man inte lyckats få ut denne tidigare med svåra brännskador. Men om 5 till 10 år finns det säkra batterier även till elbilar på marknaden
Märkligt att man inte sett en enda sådan brand i trafiken då…P Putte 9497 skrev:Nu är det väll ändå miljöpartisterna som lovordar elbilarna.
Det som de inte talat om för elbilsägarna är att batteriet kostar lika mycket i klimatpåverkan som en bensin diesel bil gjort efter 18000 körda mil bara i framställning samt att batteriet i elbilen är totalt livsfarligt om det exploderar eller på något vis fattar eld. En vanlig bensin/dieselbil går att släcka men inte en elbil. Där får räddningstjänsten titta på tills ägaren till elbilen förkolnat om man inte lyckats få ut denne tidigare med svåra brännskador. Men om 5 till 10 år finns det säkra batterier även till elbilar på marknaden
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 282 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 282 inlägg
I maj kostade vår hemmaladdning med timpris före påslag skatter avgifter och nät 27.78öre/kWh i SE3. Med alla obligatoriska tillägg (inkl billaddningens bidrag till timmen som bestämmde effektavgift, men exkl fasta månadsavgifter) hamnar man istället på 188,30öre/kWh
Jag laddar 8A 2fas i Partille energis nät. 230.952kWh blev det.
Jag laddar 8A 2fas i Partille energis nät. 230.952kWh blev det.
Ca 2,3 kWhIsakare skrev:Jag skulle behöva om jag hade elbil. Vi har jour åt en del kunder, jag måste vara redo att åka iväg även fast jag står på ett montage, upptagningsområdet är Mälardalen med Norrköping i söder, Örebro i väster och Gävle i norr.
De som bara åker till o från och bor i närheten klarar ju sig, men många hantverkare pendlar långa sträckor, bygget kommer ju inte till oss, vi får ju åka till där det ligger.
Jag har faktiskt ingen koll på elskåpbilar, ens om det finns några vettiga. Men vad skulle en 3 ton tung (mer med batterier) mellanstor skåpbil förbruka ??
https://elbil.no/elvarebiler-i-duell-budsjett-maxus-mot-fjongere-fransk-toyota/
årets varubil i Norge blev ID Buzz Cargo, ca 40 mils räckvidd, men kanske lastar för lite då maxlasten är 630kg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Tack! Jag bröt ut de här tankebanorna och skapade en snabbladdningstråd. Inte så mycket nyheter för den som hänger i den här tråden skulle jag tro, men förhoppningsvis lättare att hitta till och läsa i för den med ett nyvunnet intresse.D djac skrev:
De av er som kör elbil får dock gärna gå in där och rösta för att ge lite statistik på hur mycket eller lite snabbladdning man nyttjar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 380 inlägg
Elbilsbatterier går att kontrollera vid brand även om det är besvärligt. Sen finns det ju olika kemier med variationer. Det är oavsett extremt ovanligt att det händer något med elbilsbatterier och det totala säkerhetshotet för brand är betydligt lägre än en diesel.P Putte 9497 skrev:Nu är det väll ändå miljöpartisterna som lovordar elbilarna.
Det som de inte talat om för elbilsägarna är att batteriet kostar lika mycket i klimatpåverkan som en bensin diesel bil gjort efter 18000 körda mil bara i framställning samt att batteriet i elbilen är totalt livsfarligt om det exploderar eller på något vis fattar eld. En vanlig bensin/dieselbil går att släcka men inte en elbil. Där får räddningstjänsten titta på tills ägaren till elbilen förkolnat om man inte lyckats få ut denne tidigare med svåra brännskador. Men om 5 till 10 år finns det säkra batterier även till elbilar på marknaden
För övrigt så är du ca en faktor 10 för högt i dina uppfattningar av miljöbelastningen. Dags att läsa på ordentligt med korrekt data eller kliva ur diskussionen