engs
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag såg också det, tror dock att analysen är rätt klen. Följer det svenska och tyska elpriset vara dra så nära, om inte, varför skulle laddpriserna vara så nära knutna varandra?
Ja det var en klen analys, det blev flera resor värre.
+73% på Ionity och +53% på övrig DC.laddning…. Elli är väl bara glömma.
 
engs engs skrev:
Ja det var en klen analys, det blev flera resor värre.
+73% på Ionity och +53% på övrig DC.laddning…. Elli är väl bara glömma.
Så blev det. Jag hade fel.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varken de eller ni borde ta ström på det sättet, och lär inte behöva det heller bara för att ni kör elbil.
Jag skulle behöva om jag hade elbil. Vi har jour åt en del kunder, jag måste vara redo att åka iväg även fast jag står på ett montage, upptagningsområdet är Mälardalen med Norrköping i söder, Örebro i väster och Gävle i norr.
De som bara åker till o från och bor i närheten klarar ju sig, men många hantverkare pendlar långa sträckor, bygget kommer ju inte till oss, vi får ju åka till där det ligger.
Jag har faktiskt ingen koll på elskåpbilar, ens om det finns några vettiga. Men vad skulle en 3 ton tung (mer med batterier) mellanstor skåpbil förbruka ??
 
Isakare Isakare skrev:
Jag skulle behöva om jag hade elbil. Vi har jour åt en del kunder, jag måste vara redo att åka iväg även fast jag står på ett montage, upptagningsområdet är Mälardalen med Norrköping i söder, Örebro i väster och Gävle i norr.
De som bara åker till o från och bor i närheten klarar ju sig, men många hantverkare pendlar långa sträckor, bygget kommer ju inte till oss, vi får ju åka till där det ligger.
Ja, har man jour är det ju en sak. Såg mest framför mig att man åkte till och från arbetet, möjligen ett par platser plus grossisten per dag. Ingen vill ju spendera mer tid än nödvändigt på resor i eller till och från jobbet.

Har man jour och måste ladda för den är det som sagt en annan sak, men i värsta fall finns ju även snabbladdare längs vägarna då.

Isakare Isakare skrev:
Jag har faktiskt ingen koll på elskåpbilar, ens om det finns några vettiga. Men vad skulle en 3 ton tung (mer med batterier) mellanstor skåpbil förbruka ??
Passar den bollen till @Mikael_L.
 
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Men vad skulle en 3 ton tung (mer med batterier) mellanstor skåpbil förbruka ??
Gissar på ca 3kWh/mil, så länge man inte kör över 90km/h eller i snöslask.

Jag ligger på ca 2kWh/mil med en 1,5 ton (ungefär, vet inte riktigt) skåpis som är lite större än en Caddy.

Fast vid hastigheter över 50-60 är storleken mer drivande på förbrukningen än vikten.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gissar på ca 3kWh/mil, så länge man inte kör över 90km/h eller i snöslask.

Jag ligger på ca 2kWh/mil med en 1,5 ton (ungefär, vet inte riktigt) skåpis som är lite större än en Caddy.

Fast vid hastigheter över 50-60 är storleken mer drivande på förbrukningen än vikten.
Blir långa arbetsdagar om jag ska pysa runt i 90.
Jag har 1 ton grejer i bilen, så den får väga max 2.500 och lasta 1000.
Blir spännande vad som kommer i framtiden. Nu ska jag bara jobba 6-7 år till, så jag kanske slipper häcka vid laddare och äta hamburgare mellan jobben ;)
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Varför tror folk att man köper en elbil för att rädda klimatet?
Man köper för att det är billigt att köra.

Det är säkert väldigt jobbigt för dig som är miljöpartist med alla dessa batteribilar.
Nu är det väll ändå miljöpartisterna som lovordar elbilarna.

Det som de inte talat om för elbilsägarna är att batteriet kostar lika mycket i klimatpåverkan som en bensin diesel bil gjort efter 18000 körda mil bara i framställning samt att batteriet i elbilen är totalt livsfarligt om det exploderar eller på något vis fattar eld. En vanlig bensin/dieselbil går att släcka men inte en elbil. Där får räddningstjänsten titta på tills ägaren till elbilen förkolnat om man inte lyckats få ut denne tidigare med svåra brännskador. Men om 5 till 10 år finns det säkra batterier även till elbilar på marknaden
 
Nissens
P Putte 9497 skrev:
Nu är det väll ändå miljöpartisterna som lovordar elbilarna.

Det som de inte talat om för elbilsägarna är att batteriet kostar lika mycket i klimatpåverkan som en bensin diesel bil gjort efter 18000 körda mil bara i framställning samt att batteriet i elbilen är totalt livsfarligt om det exploderar eller på något vis fattar eld. En vanlig bensin/dieselbil går att släcka men inte en elbil. Där får räddningstjänsten titta på tills ägaren till elbilen förkolnat om man inte lyckats få ut denne tidigare med svåra brännskador. Men om 5 till 10 år finns det säkra batterier även till elbilar på marknaden
Märkligt att man inte sett en enda sådan brand i trafiken då…
 
  • Gilla
Alexn72 och 3 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Nu är det snart Bingo i tråden!
[bild]
Dags att ta fram bingobrickan igen.
 
  • Gilla
slugger75 och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
I maj kostade vår hemmaladdning med timpris före påslag skatter avgifter och nät 27.78öre/kWh i SE3. Med alla obligatoriska tillägg (inkl billaddningens bidrag till timmen som bestämmde effektavgift, men exkl fasta månadsavgifter) hamnar man istället på 188,30öre/kWh

Jag laddar 8A 2fas i Partille energis nät. 230.952kWh blev det.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
… batteriet kostar lika mycket i klimatpåverkan som en bensin diesel bil gjort efter 18000 körda mil bara i framställning …
Istället för att bara svamla vidare, kan du inte presentera något som faktiskt styrker det du säger?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag skulle behöva om jag hade elbil. Vi har jour åt en del kunder, jag måste vara redo att åka iväg även fast jag står på ett montage, upptagningsområdet är Mälardalen med Norrköping i söder, Örebro i väster och Gävle i norr.
De som bara åker till o från och bor i närheten klarar ju sig, men många hantverkare pendlar långa sträckor, bygget kommer ju inte till oss, vi får ju åka till där det ligger.
Jag har faktiskt ingen koll på elskåpbilar, ens om det finns några vettiga. Men vad skulle en 3 ton tung (mer med batterier) mellanstor skåpbil förbruka ??
Ca 2,3 kWh
https://elbil.no/elvarebiler-i-duell-budsjett-maxus-mot-fjongere-fransk-toyota/

årets varubil i Norge blev ID Buzz Cargo, ca 40 mils räckvidd, men kanske lastar för lite då maxlasten är 630kg
 
D djac skrev:
Tack för dina jämförelser, precis som du säger så snabbladdar nog de flesta så sällan att man inte har koll, men efter att ha sett dina siffror så verkar det enklaste vara att hålla sig till Tesla, speciellt om man nu har en sådan.
Tack! Jag bröt ut de här tankebanorna och skapade en snabbladdningstråd. Inte så mycket nyheter för den som hänger i den här tråden skulle jag tro, men förhoppningsvis lättare att hitta till och läsa i för den med ett nyvunnet intresse.

De av er som kör elbil får dock gärna gå in där och rösta för att ge lite statistik på hur mycket eller lite snabbladdning man nyttjar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nu är det väll ändå miljöpartisterna som lovordar elbilarna.

Det som de inte talat om för elbilsägarna är att batteriet kostar lika mycket i klimatpåverkan som en bensin diesel bil gjort efter 18000 körda mil bara i framställning samt att batteriet i elbilen är totalt livsfarligt om det exploderar eller på något vis fattar eld. En vanlig bensin/dieselbil går att släcka men inte en elbil. Där får räddningstjänsten titta på tills ägaren till elbilen förkolnat om man inte lyckats få ut denne tidigare med svåra brännskador. Men om 5 till 10 år finns det säkra batterier även till elbilar på marknaden
Elbilsbatterier går att kontrollera vid brand även om det är besvärligt. Sen finns det ju olika kemier med variationer. Det är oavsett extremt ovanligt att det händer något med elbilsbatterier och det totala säkerhetshotet för brand är betydligt lägre än en diesel.

För övrigt så är du ca en faktor 10 för högt i dina uppfattningar av miljöbelastningen. Dags att läsa på ordentligt med korrekt data eller kliva ur diskussionen
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Istället för att bara svamla vidare, kan du inte presentera något som faktiskt styrker det du säger?
Han har ju redan sagt att en kompis sagt att det är så. Behöver du en ännu säkrare källa?
 
  • Gilla
  • Haha
Alexn72 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.