Skärmavbildning visar en graf över energiproduktion, troligen från solpaneler, under en dag med instruktion för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över solenergiproduktion under en dag, energistatistik, varning om abnormal kurva, mobilapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbildning visar en graf över energiproduktion, troligen från solpaneler, under en dag med instruktion för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över solenergiproduktion under en dag, energistatistik, varning om abnormal kurva, mobilapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbildning visar en graf över energiproduktion, troligen från solpaneler, under en dag med instruktion för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över solenergiproduktion under en dag, energistatistik, varning om abnormal kurva, mobilapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Har en nyinstallerad anläggning med solpaneler sedan 2 månader. Består av 2 slingor, varav den ena var ”död” i en dryg månad. Sedan gjorde de nåt (på avstånd)så den började producera.
Det jag undrar över är helt enkelt om det är normalt med en produktion som fluktuerar mycket under dagen, även om solen skiner hela tiden? Inte alla dagar, men de flesta.
Bild 1 är som det ofta ser ut, bild 2 en bra dag.

obs; jag är närmast teknisk idiot, bara så ni vet. Frågan kan även ställas som; Ska jag ta hem nån som kan kolla upp anläggningen?

hälsar Jan:cool:
 
Det kan det göra, 30/5 var en helt solig dag här.
31/5 var lite molnig och idag fick jag också någon dipp.
 
  • Graf som visar effektproduktion över tid, topp mitt på dagen, energiintäkt och laddningstid anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över energiproduktion, topp vid mitt på dagen, total produktion och inkomst presenteras, datum överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över elproduktion över tid med toppar mitt på dagen, visar totala intjänade pengar och kilowattimmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jannis54 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej!
Har en nyinstallerad anläggning med solpaneler sedan 2 månader. Består av 2 slingor, varav den ena var ”död” i en dryg månad. Sedan gjorde de nåt (på avstånd)så den började producera.
Det jag undrar över är helt enkelt om det är normalt med en produktion som fluktuerar mycket under dagen, även om solen skiner hela tiden? Inte alla dagar, men de flesta.
Bild 1 är som det ofta ser ut, bild 2 en bra dag.

obs; jag är närmast teknisk idiot, bara så ni vet. Frågan kan även ställas som; Ska jag ta hem nån som kan kolla upp anläggningen?

hälsar Jan:cool:
Vem har installerat ?
 
M mortimer skrev:
Vem har installerat ?

Solsystem Sverige AB. Fast de anlitar underleverantörer, en för montering och en för el
 
J Jannis54 skrev:
Solsystem Sverige AB. Fast de anlitar underleverantörer, en för montering och en för el
Jag fick bra intryck av Solsystem när jag hade deras säljare hos mig. De hade bra betalningsvillkor, säljaren mätte mitt tak med drönare (som stämde med manuell mätning också), var väldigt kunnig o påläst, väldigt nära jag valde de.
De sålde gärna Saj R5/R6 växelriktare precis som du fått också.

Så spontant en seriös aktör.

Svårt att säga om dina kurvor visar rätt utan att veta mer vad du har för anläggning.
 
När man presenterar effektkurvor måste man även presentera uppgifter om anläggningens toppeffekt (kWp) samt i vilka väderstreck panelerna är orienterade, plus taklutning och var i hela vårt avlånga land anläggningen finns.

Annars helt omöjligt att jämföra, eller säga något alls för den delen.
 
H Harald Blåtumme skrev:
När man presenterar effektkurvor måste man även presentera uppgifter om anläggningens toppeffekt (kWp) samt i vilka väderstreck panelerna är orienterade, plus taklutning och var i hela vårt avlånga land anläggningen finns.

Annars helt omöjligt att jämföra, eller säga något alls för den delen.
I detta fallet finns anläggningen i Skövde ser jag på bilderna. Ser även ut till vara en 12kw SAJ R5 växelriktare.
Men det är för lite att gå på utan uppgifter som du skriver här måste fram från TS.
 
M mortimer skrev:
Jag fick bra intryck av Solsystem när jag hade deras säljare hos mig. De hade bra betalningsvillkor, säljaren mätte mitt tak med drönare (som stämde med manuell mätning också), var väldigt kunnig o påläst, väldigt nära jag valde de.
De sålde gärna Saj R5/R6 växelriktare precis som du fått också.

Så spontant en seriös aktör.

Svårt att säga om dina kurvor visar rätt utan att veta mer vad du har för anläggning.

Jag har tyckt de varit helt ok. De har ändrat en del inställningar på distans. Inget ont om dem.
Var just detta med så ”taggig” kurva under många dagar med bara sol jag funderat på.
Installerad effekt är ca 10.700 och beräknad effekt 8.900. 27 paneler (9+18)
De 9 är i syd och 18 i väst. Taklutning är ganska liten, känns tämligen optimal.
Men som sagt, är egentligen dessa hack i kurvorna jag funderar mest på.
 
J Jannis54 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej!
Har en nyinstallerad anläggning med solpaneler sedan 2 månader. Består av 2 slingor, varav den ena var ”död” i en dryg månad. Sedan gjorde de nåt (på avstånd)så den började producera.
Det jag undrar över är helt enkelt om det är normalt med en produktion som fluktuerar mycket under dagen, även om solen skiner hela tiden? Inte alla dagar, men de flesta.
Bild 1 är som det ofta ser ut, bild 2 en bra dag.

obs; jag är närmast teknisk idiot, bara så ni vet. Frågan kan även ställas som; Ska jag ta hem nån som kan kolla upp anläggningen?

hälsar Jan:cool:
Hej, inget kontigt med detta. När intrålning går från direkt till diffus/indirekt vid enstaka moln så får man ett kort tillfälligt tapp i effekt. Påverkar inte totalen.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, inget kontigt med detta. När intrålning går från direkt till diffus/indirekt vid enstaka moln så får man ett kort tillfälligt tapp i effekt. Påverkar inte totalen.
ok, tack, då är jag lugn(y)
 
Ser ut som valmat tak ja; då 9st i syd mot garaget och 18st i väst. 395/400w paneler.
Jag skulle inte oroa mig i nuläget heller med den erfarenheten jag har av Solsystem.
Säljaren här "promotade" att jag mer än gärna fick ta in ett oberoende besiktningsföretag(utan att jag ens hade påtalat det); de såg det bara som positivt. De menade på att de samtidigt lär sig av de fel som besiktningsmannen ev hittade.
 
Jag tycker dina kurvor ser rätt normala ut. Det är nästan aldrig helt klart, finns oftast litet slöjor och litet moln som taggar till kurvan. Visst, en bevisligen helt klar dag borde ju kurvan bli relativt obruten.

Så här ser det ut med vår SolarEdge-anläggning 10,9 kWp orienterad strax norr om rakt västerut (287 grader) idag i Växjö på ett tak med 38 graders lutning.

Skörd från idag 2/6 -23, det var litet småmoln främst på förmiddagen vilket gav en del taggighet, en del små moln även på eftermiddagen men de verkar ha hållit sig undan bättre och gav en nästan perfekt kurva framåt em-kväll.

Skärmdump av app som visar daglig solenergiproduktion i kilowattimmar, topp omkring mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mortimer skrev:
Ser ut som valmat tak ja; då 9st i syd mot garaget och 18st i väst. 395/400w paneler.
Jag skulle inte oroa mig i nuläget heller med den erfarenheten jag har av Solsystem.
Säljaren här "promotade" att jag mer än gärna fick ta in ett oberoende besiktningsföretag(utan att jag ens hade påtalat det); det såg de bara som positivt. De menade på att de samtidigt lär sig av de fel som besiktningsmannen ev hittade.
som sagt, Solsystem har varit bra, både säljare och även efter installation. Även firman som gjorde installation kändes bra, var ca 100:e installationen de gjorde.
Så jag känner mig nöjd med era svar
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag tycker dina kurvor ser rätt normala ut. Det är nästan aldrig helt klart, finns oftast litet slöjor och litet moln som taggar till kurvan. Visst, en bevisligen helt klar dag borde ju kurvan bli relativt obruten.

Så här ser det ut med vår SolarEdge-anläggning 10,9 kWp orienterad strax norr om rakt västerut (287 grader) idag i Växjö på ett tak med 38 graders lutning.

Skörd från idag 2/6 -23, det var litet småmoln främst på förmiddagen vilket gav en del taggighet, en del små moln även på eftermiddagen men de verkar ha hållit sig undan bättre och gav en nästan perfekt kurva framåt em-kväll.

[bild]
kunde varit min kurva
 
J Jannis54 skrev:
kunde varit min kurva
Vår anläggning kan aldrig ge särskilt mycket innan lunch av förklarliga skäl (orienteringen). När det gäller den totala produktionen spelar det även in om panelerna är helt rena som efter en regnskur, eller som det i mitt fall har en beläggning av pollen för tillfället - det var ett tag sedan vi fick något regn här och de behöver spolas av.

Men förklarar inte taggighet i kurvorna utan detta får du söka i noggrann observation av skyn och om du har vandrande skuggor över dina paneler beroende på vegetation, ventilationshuvar takutsprång etc.

Kort sagt: tror inte det är något fel på din anläggning, verkar producera fint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.