12 984 läst · 69 svar
13k läst
69 svar
Bytt radiator, vad säger ni om placeringen?
Håller med, och då du har styva rör tror jag excenterkoppling underifrån blir enklast och ser bäst ut. (Blir mindre synliga kopplingar/rör)B bjorsi skrev:
Så här kopplades mina där jag hade lite otur med golvbjälkarnas position i golvet. (Ju mindre synliga rör/kopplingar, desto snyggare enligt mina preferenser.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt.C Cerb skrev:Håller med, och då du har styva rör tror jag excenterkoppling underifrån blir enklast och ser bäst ut. (Blir mindre synliga kopplingar/rör)
Så här kopplades mina där jag hade lite otur med golvbjälkarnas position i golvet. (Ju mindre synliga rör/kopplingar, desto snyggare enligt mina preferenser.)
[bild]
Får se hur sugen rörläggaren är på att byta från ballofix/vattette till denna typ av avstängningar, då måste han tömma hela värmesystemet (kanske han ändå behöver göra för han behöver kapa rören för att koppla underifrån. Väntar på att säljaren ska ringa om hur de tänker sig att lösa detta. Nu har man lite förslag på hur det kan lösas.
Pratat med säljaren.
Hans rekommendation är att byte till en radiator som är 100 istället för 120 och centrera denna.
Jag föreslog 140 med excenterkoppling och han skulle kika på det.
Annars skulle ju ett utanpåliggande koppel snygga till installation avsevärt om man inte ska ha en radiator som täcker hela bredden under fönstret. J*klar vad många lösningar det finns som är snyggare än nuvarande
Typ sånt här:
Hans rekommendation är att byte till en radiator som är 100 istället för 120 och centrera denna.
Jag föreslog 140 med excenterkoppling och han skulle kika på det.
Annars skulle ju ett utanpåliggande koppel snygga till installation avsevärt om man inte ska ha en radiator som täcker hela bredden under fönstret. J*klar vad många lösningar det finns som är snyggare än nuvarande
Typ sånt här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tänker att ett utanpåliggande koppel skulle vara en enkel lösning, om det nu går att ha med ett thermopanel. I sådana fall blir det väldigt enkelt att centrera nuvarande radiator och man kan skrota kopparrören.C Cerb skrev:
Så här är måtten nu.
Förskjuter man denna radiator 10cm till vänster och använder sig av utanpåliggande koppel blir det betydligt bättre, alternativt anslutning underifrån (mina photoshop-skills är inte de bästa )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förskjuter man denna radiator 10cm till vänster och använder sig av utanpåliggande koppel blir det betydligt bättre, alternativt anslutning underifrån (mina photoshop-skills är inte de bästa )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick svar från Purmo nu, denna radiator kan man inte ha utanpåliggande koppel på, då får man byta till Purmo Compact istället.B bjorsi skrev:
Det går ofta att använda bef rör men man får äta måttet från vägg med excentrar och det blir inte dundersnyggt heller. C/C måttet till/retur kan gå att få rätt om man har tur (många utav de nya radiatorerna är måttsatta annorlunda, det diffar ofta 5cm men går att beställa custom hos t.ex lenhovda) men måttet från vägg brukar vara värre med vid nyinstallation.B bjorsi skrev:
Tror inte det ser alls tokigt ut om man bara flyttar 4cm åt vänster, antar att det är någon som tänkt ett steg för långt vid montage och försökte kompensera rad-bredden med vad termostaten bygger.
Flyttar man den kommer det se centrerat ut PGA termostaten som bygger på en ~7-9cm åt vänster
Det går att koppla underifrån men rören som kommer upp ur golv ser ut att vara ~6-6.5cm c/c och bottenmatade är ofta 4 (eller ibland om det är köpt i annat EU-land 5) cm c/c, så det hade behövts knixas till lite ändå, ffa med tanke på att du har stålrör som kommer upp ur golv och inte koppar.
Att det ser "B" ut med ballofixer till en radiator går att lösas med att plocka bort vreden, jag antar att det är gjort för att bytet skett i etapper och för att undvika att behöva tappa ner/lufta systemet igen.
Man hade väl kunnat sätta övergångarna på samma höjd däremot men ja, rätt lätt att lösa för dem.
Bockat hade aldrig fungerat med bef placering på övergångar, det undre (högra) röret hade aldrig gått att få till med CU15 bockradie och förmodligen inte det övre (vänstra) heller om det nu är så att ni ska flytta det 4cm åt vänster, det drar iväg ganska fort med en 90* och sen en ~35* utbock i byggmått vid bockning.
Det jag däremot ställer mig frågsam kring är varför det ser så jäkla snett ut mot golvlisten men inte mot fönsterbrädan ?
Det är något jäkligt knepigt där och om det är så att radiatorn hänger såpass snett som det ser ut så kommer ni aldrig att få ur all luft.
Eller är det en liten foto-illusion ? / knepig vinkel?
Jag försvarar ingen och det är inte jag som har gjort det.
Redigerat:
Det går men som sagt, du har blå/stålrör upp ur golv med fel c/c mått och det behövs en övergång oavsett.B bjorsi skrev:Snyggt.
Får se hur sugen rörläggaren är på att byta från ballofix/vattette till denna typ av avstängningar, då måste han tömma hela värmesystemet (kanske han ändå behöver göra för han behöver kapa rören för att koppla underifrån. Väntar på att säljaren ska ringa om hur de tänker sig att lösa detta. Nu har man lite förslag på hur det kan lösas.
Det på bilden är elförzinkade (stål)rör och går att dra med klämringskopplar/kona / M22-K15 som på bilden, det gör det inte hos dig.
Redigerat:
Vet inga rörisar (inte ens ur det gamla gardet) som löder i villor, dagarna när man låg med öppen låga i spånfylld vind och en cigg i käften är tack och lov över.A AndersS skrev:
Heta arbeten satte stopp för det, med all rätt.
Det kan hända att svetsen åker fram, men bara på dim 42 och uppåt pga prisskillnaden mot presskopplingar.
FÖ är det presskopplingar, kläm förknippas ofta med klämringskopplingar.
Redigerat: