1 467 223 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Hälsa också din kompis att en elbil kan aldrig hamna på noll vad gäller klimatpåverkan.Stefan N skrev:
Den blir tvärtom större ju längre man kör (gäller även avgasbilar och cyklar, t.o.m om man promenerar med skor).
Den har en initial klimat (och miljö)-kostnad, som sen bara ökar, fram tills den är skrotad och återvunnen.
Du kan väl också be din kompis att hålla käft, än att säga helt felaktiga saker som han uppenbarligen inte har någon aning om.
Så slipper du vara dum och lurad och skämmas över att skriva sånt här dravel, och vi smarta slipper bemöta alla tokigheter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Forumet har dock en praktiskt funktion för att flagga personer som mest skriver tokigheter.Mikael_L skrev:Hälsa också din kompis att en elbil kan aldrig hamna på noll vad gäller klimatpåverkan.
Den blir tvärtom större ju längre man kör (gäller även avgasbilar och cyklar, t.o.m om man promenerar med skor).
Den har en initial klimat (och miljö)-kostnad, som sen bara ökar, fram tills den är skrotad och återvunnen.
Du kan väl också be din kompis att hålla käft, än att säga helt felaktiga saker som han uppenbarligen inte har någon aning om.
Så slipper du vara dum och lurad och skämmas över att skriva sånt här dravel, och vi smarta slipper bemöta alla tokigheter.
Världens mest sålda bil
https://www.vibilagare.se/nyheter/milstolpen-nu-ar-tesla-model-y-varldens-mest-salda-bil
https://www.vibilagare.se/nyheter/milstolpen-nu-ar-tesla-model-y-varldens-mest-salda-bil
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Läs på lite själv istället för att lita på påhittade rykten?P Putte 9497 skrev:
Här är ett urklipp från Tesla Impact report 2022. Det står ganska bra jämförande siffror där.
För nya bilar pratar vi snarare runt 10.000km för brake even.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Tesla M3 tar ca 6000kg CO2 att tillverka och drar ca 21g CO2/km att driva. Jämför det med en Ford Focus diesel, de gamla miljöbilarna runt 120g CO2/km i direkt förbrukning sparar Teslan ca 100g CO2 per km. Det betyder att det tar ca 6000mil för en Tesla att gå break even om den ersätter en redan befintlig miljödiesel.
Break even köpa ny Tesla mot att behålla begagnad bil som inte behöver repareras. Räknar utan rafineringen av bränsle som ytterligare minskar tiden.
V70 2,4d på 177g co2/km -> 3850mil
V70 2,5T på 237g co2/km -> 2780mil
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Har för mig att de brukar räkna med CO2 för EU elmix (inte USA). Nordisk ligger på ca 100g/kWh.Johannes Carlsson skrev:Läs på lite själv istället för att lita på påhittade rykten?
Här är ett urklipp från Tesla Impact report 2022. Det står ganska bra jämförande siffror där.
För nya bilar pratar vi snarare runt 10.000km för brake even.
[bild]
En Tesla M3 tar ca 6000kg CO2 att tillverka och drar ca 21g CO2/km att driva. Jämför det med en Ford Focus diesel, de gamla miljöbilarna runt 120g CO2/km i direkt förbrukning sparar Teslan ca 100g CO2 per km. Det betyder att det tar ca 6000mil för en Tesla att gå break even om den ersätter en redan befintlig miljödiesel.
Break even köpa ny Tesla mot att behålla begagnad bil som inte behöver repareras. Räknar utan rafineringen av bränsle som ytterligare minskar tiden.
V70 2,4d på 177g co2/km -> 3850mil
V70 2,5T på 237g co2/km -> 2780mil
Tyskland låg på 349g 2021.
https://www.statista.com/statistics... sector emissions,gCO₂/KWh registered in 2001.
Det blir fortfarande inte 18 000mil...
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Jag kanske skall sätta in en RFID-läsare nu när jag skall uppgradera min (egenbyggda) laddbox hemma? Näh, den är ju avstängd ändå när ingen är hemma (via hemautomatiseringen, laddboxarna stängs ned utav hemautomatiseringen när man larmar på med "ej hemma").R Robert-san01 skrev:
Jag undrar hur det kommer att utveckla sig när Tesla är så dominerande så att det blir två stora system parallellt. Inte bra för konsumenten med två standarder, även om det visserligen går att ladda utan P&C med lite fipplande.
Har du hittat på detta själv?Mikael_L skrev:Hälsa också din kompis att en elbil kan aldrig hamna på noll vad gäller klimatpåverkan.
Den blir tvärtom större ju längre man kör (gäller även avgasbilar och cyklar, t.o.m om man promenerar med skor).
Den har en initial klimat (och miljö)-kostnad, som sen bara ökar, fram tills den är skrotad och återvunnen.
Du kan väl också be din kompis att hålla käft, än att säga helt felaktiga saker som han uppenbarligen inte har någon aning om.
Så slipper du vara dum och lurad och skämmas över att skriva sånt här dravel, och vi smarta slipper bemöta alla tokigheter.
Framtiden stavas inte elbil utan gasbil
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Utöver det så är elektrifierade fordon bara ena halvan av omställningen och behöver (globalt) mötas upp med omställning till CO2-fri elproduktion.R Robert-san01 skrev:
Jaså? De flesta verkar göra jämförelsen batteri vs bensin samt viktskillnad enbart. De tar inte hänsyn till tillverkningen och förbrukning av de delar i bensinbilen som nu inte behövs (katalysator, motorblock, kylarvätska, motorolja osv). Jag vet inte om man kan anse dessa vara marginella, men de flesta detaljerade beräkningar jag har sett har inte haft med dessa delar.G OMathson skrev: