Mikael_L
Stefan N Stefan N skrev:
Hälsa din kompis att han behöver faktagranska lite mer innan han uttalar sig.
Hälsa också din kompis att en elbil kan aldrig hamna på noll vad gäller klimatpåverkan.
Den blir tvärtom större ju längre man kör (gäller även avgasbilar och cyklar, t.o.m om man promenerar med skor).
Den har en initial klimat (och miljö)-kostnad, som sen bara ökar, fram tills den är skrotad och återvunnen.

Du kan väl också be din kompis att hålla käft, än att säga helt felaktiga saker som han uppenbarligen inte har någon aning om.
Så slipper du vara dum och lurad och skämmas över att skriva sånt här dravel, och vi smarta slipper bemöta alla tokigheter.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hälsa också din kompis att en elbil kan aldrig hamna på noll vad gäller klimatpåverkan.
Den blir tvärtom större ju längre man kör (gäller även avgasbilar och cyklar, t.o.m om man promenerar med skor).
Den har en initial klimat (och miljö)-kostnad, som sen bara ökar, fram tills den är skrotad och återvunnen.

Du kan väl också be din kompis att hålla käft, än att säga helt felaktiga saker som han uppenbarligen inte har någon aning om.
Så slipper du vara dum och lurad och skämmas över att skriva sånt här dravel, och vi smarta slipper bemöta alla tokigheter.
Forumet har dock en praktiskt funktion för att flagga personer som mest skriver tokigheter. ;)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Man måste köra 18000 mil med en elbil innan man hamnat på 0 för vad batteriet kostar klimatet
Läs på lite själv istället för att lita på påhittade rykten?

Här är ett urklipp från Tesla Impact report 2022. Det står ganska bra jämförande siffror där.

För nya bilar pratar vi snarare runt 10.000km för brake even.
Diagram visar genomsnittliga livscykelutsläpp för Model 3/Y jämfört med premium ICE-fordon i Europa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En Tesla M3 tar ca 6000kg CO2 att tillverka och drar ca 21g CO2/km att driva. Jämför det med en Ford Focus diesel, de gamla miljöbilarna runt 120g CO2/km i direkt förbrukning sparar Teslan ca 100g CO2 per km. Det betyder att det tar ca 6000mil för en Tesla att gå break even om den ersätter en redan befintlig miljödiesel.

Break even köpa ny Tesla mot att behålla begagnad bil som inte behöver repareras. Räknar utan rafineringen av bränsle som ytterligare minskar tiden.
V70 2,4d på 177g co2/km -> 3850mil
V70 2,5T på 237g co2/km -> 2780mil
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Läs på lite själv istället för att lita på påhittade rykten?

Här är ett urklipp från Tesla Impact report 2022. Det står ganska bra jämförande siffror där.

För nya bilar pratar vi snarare runt 10.000km för brake even.
[bild]


En Tesla M3 tar ca 6000kg CO2 att tillverka och drar ca 21g CO2/km att driva. Jämför det med en Ford Focus diesel, de gamla miljöbilarna runt 120g CO2/km i direkt förbrukning sparar Teslan ca 100g CO2 per km. Det betyder att det tar ca 6000mil för en Tesla att gå break even om den ersätter en redan befintlig miljödiesel.

Break even köpa ny Tesla mot att behålla begagnad bil som inte behöver repareras. Räknar utan rafineringen av bränsle som ytterligare minskar tiden.
V70 2,4d på 177g co2/km -> 3850mil
V70 2,5T på 237g co2/km -> 2780mil
Har för mig att de brukar räkna med CO2 för EU elmix (inte USA). Nordisk ligger på ca 100g/kWh.

Tyskland låg på 349g 2021.

https://www.statista.com/statistics... sector emissions,gCO₂/KWh registered in 2001.

Det blir fortfarande inte 18 000mil...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har inte Tesla patent på det?

Edit: kanske inte om det bygger på skyltigenkänning...
Nej, Plug&Charge finns hos flera märken. Min bil har det, så även Porsche och vissa MB, Audi och VW-modeller, men det funkar f n endast på Ionity i Sverige.
 
R Robert-san01 skrev:
Plug n Charge är på gång även för hemmaladdare.

[länk]
Jag kanske skall sätta in en RFID-läsare nu när jag skall uppgradera min (egenbyggda) laddbox hemma? Näh, den är ju avstängd ändå när ingen är hemma (via hemautomatiseringen, laddboxarna stängs ned utav hemautomatiseringen när man larmar på med "ej hemma").
 
Jag undrar hur det kommer att utveckla sig när Tesla är så dominerande så att det blir två stora system parallellt. Inte bra för konsumenten med två standarder, även om det visserligen går att ladda utan P&C med lite fipplande.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fråga din kompis hur många mil man måste köra innan en avgasbil hamnat på 0 för vad motorn, växellådan, avgassystemet och bränslesystemet kostar klimatet.
Den hamnar aldrig på 0 men den kostar klimatet lika mycket som elbilen i 18000 mil
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hälsa också din kompis att en elbil kan aldrig hamna på noll vad gäller klimatpåverkan.
Den blir tvärtom större ju längre man kör (gäller även avgasbilar och cyklar, t.o.m om man promenerar med skor).
Den har en initial klimat (och miljö)-kostnad, som sen bara ökar, fram tills den är skrotad och återvunnen.

Du kan väl också be din kompis att hålla käft, än att säga helt felaktiga saker som han uppenbarligen inte har någon aning om.
Så slipper du vara dum och lurad och skämmas över att skriva sånt här dravel, och vi smarta slipper bemöta alla tokigheter.
Har du hittat på detta själv?
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Framtiden stavas inte elbil utan gasbil
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fråga din kompis hur många mil man måste köra innan en avgasbil hamnat på 0 för vad motorn, växellådan, avgassystemet och bränslesystemet kostar klimatet.
Lite löjligt svar. De som jämför ice med el har redan med "växellådan, motorn, avgassystem" osv och det vet du mycket väl.
 
R Robert-san01 skrev:
Har för mig att de brukar räkna med CO2 för EU elmix (inte USA). Nordisk ligger på ca 100g/kWh.

Tyskland låg på 349g 2021.

[länk] sector carbon intensity in Germany 2000-2021&text=In 2021, power sector emissions,gCO₂/KWh registered in 2001.

Det blir fortfarande inte 18 000mil...
Utöver det så är elektrifierade fordon bara ena halvan av omställningen och behöver (globalt) mötas upp med omställning till CO2-fri elproduktion.
 
G OMathson skrev:
Lite löjligt svar. De som jämför ice med el har redan med "växellådan, motorn, avgassystem" osv och det vet du mycket väl.
Jaså? De flesta verkar göra jämförelsen batteri vs bensin samt viktskillnad enbart. De tar inte hänsyn till tillverkningen och förbrukning av de delar i bensinbilen som nu inte behövs (katalysator, motorblock, kylarvätska, motorolja osv). Jag vet inte om man kan anse dessa vara marginella, men de flesta detaljerade beräkningar jag har sett har inte haft med dessa delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.