Tänkte dela med mig av mitt köksbygge och närmare bestämt delen med hydroponisk odling. Dvs odling dör man instället för jord enbart odlar i näringsberikad vatten.

Vi renoverar ett tvåfamiljshus från slutet av 1800 talet där det tidigare varit en lägenhet på bottenplan och en lägenhet på övre plan. Nu slår vi ihop detta till ett enfamiljshus och bygger ett större kök i bottenplan genom att slå ihop de två nuvarande köken.

Köket blir i det som tidigare varit vardagsrum och förses med skafferi, köksö och en köksbänk längs ena ytterväggen. Det finns en pelare längs denna yttervägg som gör att bänkskivan får flyttat ut 15 cm från väggen. Efter att läst boken ”Hydroponisk odling : Köksträdgård utan jord” av Niklas Hjelm fick jag iden om att använda det utrymmet för odling.

System jag kommer köra på är ebb och flod. Dvs att växternas rötter mest är torra (ebb) och där kan tillgodogöra sig syrebehovet. Ett par gånger per dygn kommer vatten via en pump fylla på och dränka rötterna (flod). När pumpen stannar rinner vattnet åter bort.

Vattentank och pump kommer placeras i skafferiet och därmed hållas dolt. Odlingen sker i blomlådor, 3 st 1 meters av standardmodell som monteras dolt i ett fack mellan köksbänk och yttervägg. Mellan pump och lådor dras slangar för påfyllning av vatten. Avrinning sker sedan åter till tanken i separata slangar. För att minska risken för vattenskador sätts både tank och lådor i tråg med avrinning till avloppet.

Tanken är att kunna odla året om. Därav kommer växtbelysning användas. Jag har ingen tidigare erfarenhet av hydroponisk odling men har växthus och tomt. Jag hoppas att det ska vara ganska låg arbetsinsats vid odlingen och med möjlighet att skörda även de mörkaste månaderna om året. Jag kommer uppdatera löpande - köket bör vara klart under juni månad.

Tomt rum, trägolv, kväll, tejp på golvet, två fönster, radiatorer, vit vägg, avskalat, ingen möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild innan vi började projektet.

Tomt rum under renovering, trägolv, vita väggar, fönster, lite verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byte till lägre fönster, slipning av golv och håltagning i golv för installationer.

Rum under renovering, isolering synlig, trägolv, fönster, radiator, byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg för skafferi byggt. Bakstycket för tråget (som blomlådorna kommer vara i) är monterat. Värmen från elementet kommer ledas in bakom trågets och upp genom spaltventiler i fönsterbrädan. Montering av träbalk som köksskåpen ska hänga på.

Renoveringsarbete pågår i rum med oskyddade gipsväggar, fönster, verktyg och byggmaterial på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är trågets botten monterat. Fall med 1 cm per meter mot skafferiet där en ventil kommer sättas in i botten.

Rum under renovering, gipsskivor, fönster, byggställning, oavslutade väggar, exponerad radiator, måttstock, arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även framstycket för tråget monterat plus upphängningslist för köksskåp. Blomlådan passar fint!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Kul projekt, ska bli spännande att följa. Hur har du tänkt att det ska fungera med påfyllning och rengöring av tanken om den sitter inbyggd?
 
Vad ska du odla?
 
A
ricebridge ricebridge skrev:
Vad ska du odla?
Hampa?
 
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Kul projekt, ska bli spännande att följa. Hur har du tänkt att det ska fungera med påfyllning och rengöring av tanken om den sitter inbyggd?
Tack! :D
Påfyllningen kommer jag troligen sätta en kran i anslutning till vattentanken. Vi kommer ha två kranar i övrigt, en i köksön och en i köksbänken. Eventuellt att man då tar vatten från ena kranens diskmaskinsuttag eller om man sätter en förgrening före närmaste kranen. Där tänker jag vår VVS installatör för vara med och bestämma.

rengöring av blomlådor. De sitter löst, vilar på trågets kant och går enkelt att lyfta ur. På- och avrinning går enkelt att koppla bort med snabbkopplingar. Vattentanken ska också gå att tömma. Behöver då ha en ventil i botten och ett större lock i toppen för att kunna komma åt. Men jag har inte bestämt tank ännu så frågan är lite öppen.
 
  • Gilla
AnnaEfternamn och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Vad ska du odla?
Det kommer variera kan jag tänka mig. Sektionen framför fönstret blir det troligen lägre växter såsom örter, kryddväxter och plocksallad. I de två övriga sektionerna blir det troligen mycket gurka och tomat om det fungerar bra. Det ska vara en av de stora fördelarna med ebb och flod att det fungerar med allt från små bladväxter till större bär- och fruktväxter.
 
  • Gilla
stjärnflickan och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Hampa?
Det är nog det enda jag på förhand kan säga att jag inte kommer odla. ;)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Följer med intresse! Ska du ha fisk i vattnet också?
 
  • Gilla
Fuzzy.wuzzy
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Följer med intresse! Ska du ha fisk i vattnet också?
Kul! Nej inga fiskar blir det. Jag hade det som en ide en stund. Men det föll dels på att jag inte hittade någon bra placering av ett akvarium i anslutning och att det blir för komplext som ett första projekt med odling inomhus.
 
Nu var det ett tag sen det blev någon uppdatering, men lite har hänt under tiden.
Installationer för vatten, avlopp, el och imkanal är dragna i krypgrunden. Hålet i golvet där jag gått ner är igensatt. Inget arbete jag kommer sakna! Katten blev dock lite besviken som upptäckte att hans så mycket större kattlåda nu inte är tillgänglig. När jag insåg att han gjorde sina behov där nere var man lite mer motiverad att göra klart och sätta igen.
Bild på husets inre struktur med rör, kablar och ventilation under en bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad lokal, parkettgolv, verktygslåda, rör installation, oputsade väggar, fönster, radiator, byggnadsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir en köksö med spishäll med integrerad fläkt, imkanalen leder ut under fönstret på bilden. Köksön kommer även få en mindre ho. På sidan mot vägg syns 3 st rör-i-rör där två är för blandaren på den sidan och det tredje lite längre kommer dras in i skafferiet för att möjliggöra enkel påfyllning av tank för odling. Nu är även det gamla parkettgolvet slipat och oljat.
 
  • Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
Vidare har jag lagt tätskikt i tråget under fönstret. Först provade jag att försöka värma och bocka en plastskiva av PVC men den visade sig vara för styv och sprack istället. Nu blev det en tätskiktsfolie som jag sedan målat med badrumsfärg. Det gick förhållandevis enkelt att installera - trodde det skulle vara mycket bängligare.
Renoveringsarbete, blått fönsterfoder, isoleringstejp, verktyg, oavslutat projekt, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, fönsterbräda, verktyg, byggmaterial, oordning, inomhus, pågående arbete, målarfärg, caulkgun, skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Liza Svensson och 6 till
  • Laddar…
E
Roligt och inspirerade projekt. Följer med spänning.

Själv haft ett "växtskåp" i köket tidigare. ~40x60x200cm skåp med glasdörr. Enkel led-belysning. Blev sallat och mindre bladväxter. Även mindre morötter då och då.
 
  • Gilla
colaorom
  • Laddar…
Nu var det (alltför) länge sedan jag uppdaterade tråden. Mycket har hänt sen sist. Så kommer att ladda upp ett antal inlägg idag för att komma ifatt :)

Kök under renovering, osammanfogade skåp, verktyg på golvet, trägolv, vit takpanel, ofärdigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kök under renovering med öppna skåp och demonterade lådor, oskyddat golv och oavslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitten av juni var de flesta stommar på plats. Här börjar jag inse att det faktiskt är ett kök som kommer på plats!

Ett rum under renovering med oskruvade stålskenor och skyddsplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ses insidan av skafferiet. Det nedre röret är en avlopsstam. Ovan denna ska en "hylla" byggas med fall, bottenventil och tätskikt. Där ska sedan vattenbehållaren för system stå. Röret i mitten är arvingen från tråget där vi ska odla. Överst är en vattenledning för att enkelt fylla på nytt vatten i behållaren.
 
  • Gilla
Beskow93 och 3 till
  • Laddar…
Mitten av juli kom stenskivan på plats.
Kök under renovering, skåp utan fronter, öppen planlösning, ljusa väggar, trädgårdsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutet av juli har högskåp (kyl/frys och ugn) kommit på plats. Många lådor har fått sin slutgiltiga kulör. Då vi monterat samman två kök med samma typ av front men i olika färger fick vi måla om dessa. Först hade vi tänkt att lämna iväg dom på lakering. Men vi provade att måla några luckor själva med gott resultat och därefter målade vi om samtliga själva. Resultatet blev förvånansvärt bra - samtidigt som vi sparar runt 15 tkr.

Kök under renovering med gröna skåp, vita väggar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering, verktyg, luckor avtagna, oavslutad vägg, inbyggd ugn, ljusinflöde från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I slutet av juli fick vi skåpet på bänken på plats.

Ett kök under renovering med gröna skåp, verktyg och omonterade lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering, gröna skåp, rörigt, verktyg och byggmaterial utspridda överallt, oavslutade väggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Civilpolisen och 5 till
  • Laddar…
I slutet av juli blev det invigning efter att under en vecka lagat mat i vårt gamla kök utan både kyl, frys och ugn. Trots att det är en del byggnation kvar så underlättar det matlagningen rejält att gå över till nya köket!

Modernt kök med gröna skåp, vit bänkskiva, barnleksak på golvet, fönster och skjutdörr till trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt kök med grön skåpinredning, trägolv, inbyggda apparater och centralt köksö. Ljust och rymligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kingen101 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.