Jag har köpt ett litet torp med 1000 kvm tomt. Tidigare ägare har gått "all in" för att leva efter biologisk mångfald. Iof bra men efter att han tagit med sina 15 pallkragar han odlat och lämnat jordhögar, som nu växt in I växtligheten så är hela tomten ojämn och svår "promenerad". Massor av hög växtlighet, bergklint i förbannelse, lönnsly, tistlar osv. Området, byn, står på stenbumlingar så var man sätter spett eller spade så dunkar man i sten.
Min fråga är vad skall jag ta mig till för att få en beboelig tomt utan massa ormar, ja de finns det flera av kan jag säga, kanske t.om en gräsmatta och slippa att alltid gå med gummistövlar på?
Liza
 
Först grästrimmer, sedan en vända med slyklinga och sist röjsågsklinga om det behövs. Finns det gräs men som blivit undanträngt av annan växtlighet så kommer den ta över igen när du börjar klippa regelbundet.
Skottkärra, skyffel, rejäl hacka och kratta så tar du hand om högarna. Förmodligen väldigt bra jord du kan sprida ut där det behövs.
Har du ytor där stenar sticker upp ur ytan så är det ingen större ide att lägga på jord utan att först ta bort stenarna. Har du inte ett 20cm tjockt jordlager ovanför stenar så kommer gräset "dö" lätt på sommaren om man inte vattnar.
Har du mycket sten som sticker upp och du vill ha en plan gräsmatta så är det lika bra att ta hem en lite större grävmaskin direkt.
Ska du ta hem jord så är det jätteviktigt att du köper rätt jord, "matjord" är förmodligen bara skräp som inget kommer att växa i och fullt med sten kommer det nog vara också. Åtminstone måste den vara "Harpad" och du behöver nog 10+ lastbilslass om inte upp till 40 lass om det är riktigt kass tomt.

Vill du komma billigare undan så kan du köra med en jättestor jordfräs men är det mycket sten nära ytan så räcker det nog inte.
 
  • Gilla
Elisabeth Petersson
  • Laddar…
Du kan göra som vi gjorde till slut — hyra in en grävmaskinist som får schakta hela trädgården slät. En liten stunds sveda i plånboken, en lång framtid av lycka över en ny trädgård.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Några bilder hjälper. Ett tips är att behålla så mycket naturtomt som möjligt om du inte gillar att pyssla, rensa ogräs och klippa gräsmatta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Först grästrimmer, sedan en vända med slyklinga och sist röjsågsklinga om det behövs. Finns det gräs men som blivit undanträngt av annan växtlighet så kommer den ta över igen när du börjar klippa regelbundet.
Skottkärra, skyffel, rejäl hacka och kratta så tar du hand om högarna. Förmodligen väldigt bra jord du kan sprida ut där det behövs.
Har du ytor där stenar sticker upp ur ytan så är det ingen större ide att lägga på jord utan att först ta bort stenarna. Har du inte ett 20cm tjockt jordlager ovanför stenar så kommer gräset "dö" lätt på sommaren om man inte vattnar.
Har du mycket sten som sticker upp och du vill ha en plan gräsmatta så är det lika bra att ta hem en lite större grävmaskin direkt.
Ska du ta hem jord så är det jätteviktigt att du köper rätt jord, "matjord" är förmodligen bara skräp som inget kommer att växa i och fullt med sten kommer det nog vara också. Åtminstone måste den vara "Harpad" och du behöver nog 10+ lastbilslass om inte upp till 40 lass om det är riktigt kass tomt.

Vill du komma billigare undan så kan du köra med en jättestor jordfräs men är det mycket sten nära ytan så räcker det nog inte.
Ditt föreslagna tillvägagångssätt verkar vara den linje jag varit inne på i min ganska så oerfarna trädgårds hjärna...hårt arbete. Inte mig emot men med tanke på att torpet ligger 25 mil bort känns arbetet sönderhackat ibland och en önskan en smidigare lösning. Har nu gått med röjtrimmer (bensindriven) för att inte växtlighet skall hinna fröa av sig.
Är slyklinga någon man sätter på röjsåg/trimmern?
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Först grästrimmer, sedan en vända med slyklinga och sist röjsågsklinga om det behövs. Finns det gräs men som blivit undanträngt av annan växtlighet så kommer den ta över igen när du börjar klippa regelbundet.
Skottkärra, skyffel, rejäl hacka och kratta så tar du hand om högarna. Förmodligen väldigt bra jord du kan sprida ut där det behövs.
Har du ytor där stenar sticker upp ur ytan så är det ingen större ide att lägga på jord utan att först ta bort stenarna. Har du inte ett 20cm tjockt jordlager ovanför stenar så kommer gräset "dö" lätt på sommaren om man inte vattnar.
Har du mycket sten som sticker upp och du vill ha en plan gräsmatta så är det lika bra att ta hem en lite större grävmaskin direkt.
Ska du ta hem jord så är det jätteviktigt att du köper rätt jord, "matjord" är förmodligen bara skräp som inget kommer att växa i och fullt med sten kommer det nog vara också. Åtminstone måste den vara "Harpad" och du behöver nog 10+ lastbilslass om inte upp till 40 lass om det är riktigt kass tomt.

Vill du komma billigare undan så kan du köra med en jättestor jordfräs men är det mycket sten nära ytan så räcker det nog inte.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Du kan göra som vi gjorde till slut — hyra in en grävmaskinist som får schakta hela trädgården slät. En liten stunds sveda i plånboken, en lång framtid av lycka över en ny trädgård.
Har blivit föreslagen detta men som du säger...gräver djupt hål i libran har jag hört . Vill kanske försöka om andra möjligheter finns först.
 
Hur bra tålamod har du ? Har omvandlat många snårskogs ytor till lätt promenerad mark med enbart grästrimmer och grensax. Blir jätte fint men det tar några säsonger och man får ha ett öga för vad man vill ha kvar och vad man vill få bort
 
  • Gilla
Elisabeth Petersson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Några bilder hjälper. Ett tips är att behålla så mycket naturtomt som möjligt om du inte gillar att pyssla, rensa ogräs och klippa gräsmatta.
Vet inte om denna bild är till hjälp. Har bara videos annars...med prat på .
Som du säger så är ogräs rensning i mini format att ÖNSKA...om kan det på ett torp . Definiera gärna naturtomt.
 
  • Trästuga och förråd i grönskande skogsmiljö, molnig himmel, avskild naturidyll, enkel landsbygdslivsstil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T topmount skrev:
Hur bra tålamod har du ? Har omvandlat många snårskogs ytor till lätt promenerad mark med enbart grästrimmer och grensax. Blir jätte fint men det tar några säsonger och man får ha ett öga för vad man vill ha kvar och vad man vill få bort
Tålamod och styrka har jag nog hyfsat faktiskt, om det jag gör visar sig att ge bra resultat där "framme".
Min svaghet är att jag famlar i oerfarenhet och därför verkligen uppskattar era råd i tråden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Några bilder hjälper. Ett tips är att behålla så mycket naturtomt som möjligt om du inte gillar att pyssla, rensa ogräs och klippa gräsmatta.
...bör kanske lägga till att när denna bild togs har jag gått på med röjtrimmern.
 
Det där såg ju inte så illa ut, några större stenar som behöver spräckas, men annars några bra träningspass (ser det ut som).
 
  • Gilla
Elisabeth Petersson och 1 till
  • Laddar…
Tja, om du köper några lass jord och hyr en kompaktlastare typ bobcat över en helg så kommer du ju kunna jämna av marken rätt väl för en rätt begränsad summa och investering.
 
  • Gilla
Elisabeth Petersson
  • Laddar…
Varför köper man ett torp i skogen om det ska vara fritt från djur och andra växter än gräs?
 
  • Gilla
Elisabeth Petersson och 2 till
  • Laddar…
Ok, jag förstår. Lite jobbiga förutsättningar på den tomten. Några fina buskar kanske kan ersätta träden (fräsa bort stubbar?).
 
D Daniel 109 skrev:
Varför köper man ett torp i skogen om det ska vara fritt från djur och andra växter än gräs?
Det finns grader av längtan till naturen. För dig verkar det inte göra det, men jag tycker att man nog kan vara intresserad av både skog och natur, även om man vill ha bort sly, tistlar och ormar från sin tomt.
 
  • Gilla
Elisabeth Petersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.