Hej och välkommen!

Du verkar entusiastisk inför ditt projekt och det är kul att höra! Kan du se er själva bo där redan? :)
Ska detta vara ert permanenta boende sen? När man sätter sig in i planlösningen så kan jag föreställa mig hur en vardagsmorgon ser ut; mycket spring! Först högst upp till garderoberna och sen ner till bottenplan för att gå på toa, därefter tillbaka till mellanplan för frukost och sen ner igen för lite mer morgonbestyr och kanske upp igen för att byta något plagg. Valfri ordning på detta iofs. Du/ni kanske inte har lust att installera en toa däruppe, men det finns andra små förbättringar ni kan göra. Exempelvis sätta garderober i ert sovrum. Detta är endast en spontan reflektion och inte något sätt att racka ner på projektet i sig. Mitt tips är dock att verkligen sätta sig in i planlösningen, för det var ju funktionalismen som var ledordet.
 
Och jag som sitter och tycker synd om mig själv för att det är mycket jobb med husbygget!!!
Kanonhäftigt
 
Hej Hejduk..ig och tack för ditt inlägg med intressanta synpunkter. Jag har förmodligen en lite djupare bild inom mig än vad min beskrivning kanske förtäljer. Förvaringen på tredje våningen innehåller inga kläder så det är lugnt. Sovrummet har byråer och garderob så där finns allt på plats. Sedan finns mer klädförvaring på plats på bottenvåningen i hallen i anslutning till badrummet. Så logistikmässigt så att säga så kommer det nog inte vara några problem. När det gäller toalett på övervåning så känns det ändå lite överflödigt i detta fall, då vi endast är tre personer och utrymmesmässigt får det inte plats för tillfället, men tanken är god och förståelig.

/Andreas
 
Kul projekt!.. Snabb fråga, vad har du använt för mjukvara för att rita ritningarna som du lade in tidigare?
 
... är gjorda i CorelDraw X3. Inget ritningsprogram i den bemärkelsen, men jag är van att arbeta med det i andra sammanhang.
 
Hej
Jag tycker att ditt projekt är jätte häftigt. Jag och min sambo har hittat ett litet hus på 68kvm som sitter ihop med ett stall. Och därmed funderade vi på om man kunde göra om stallet till "hus". Vi har inte köpt det ännu, men efter ditt inlägg här så blir man ju otroligt sugen:) I runda slängar, vad tror du att det kommer att kosta för ditt bygge? Ser fram emot fler bilder;)

/Annelie
 
A
Hur går det med bygget?
 
sånt här gillar jag att se på och drömma!

kul med folk som har egna ideer och ork! lycka till!
 
goahead1978 skrev:
Jodå, det är häftigt och vild idé som ska bli kul att förverkliga. Budgeterat max 300 000 kr inkl allt som behövs från virke till vitvaror.
Härligt om det räcker - men då gissar jag att du har kontakter, egen skog, massa verktyg och bara hantverkare i släkten?

Sitter för egen del i ett lite för litet hus, men med en enorm lada på 50 meters avstånd. Jag har lagt till tråden i mina favoriter och väntar spänt på nästa rapport (men gissar att du har så det räcker att göra med att snickra). Skriv när du får tid. Bilder är självklart kanon att få ta del av.

Fattar inte riktigt hur du tänkt med fönstren på andravåningen. Ska ni sätta dem i taket, för väggen är väl väldans låg? Går det att få tillräckligt med naturligt ljus? Vad blir det förresten för uppvärmning?

/b
 
Hej igen allihopa

Efter semester till Egypten och lite annat som tagit upp tid är jag igång igen och tänkte uppdatera lite här... Jag har gjort nya ritningar där mellanvångingen utvidgas 4 meter till inåt i "ladugården" vilket med för en bättre planlösning. Nedre plan är oförändrad.

Det som tillkommer på våning två är att vi flyttar in det ena sovrummet och gör ett tv-rum av det första rummet. Utöver sovrum så blir det en stor garderob/walk-in-closet samt en liten toalett i den nya delen.

På loftvåningen som flyttas in och bara ligger ovanför den nya delen blir det hemmakontor och läshörna/gästsäng.
 
  • ritning-vån1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning-vån2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning-vån3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har börjat byta ytterpanelen nu som var väldigt gammal och ansatt. Många av brädorna gick av då man bände loss dem med kofoten... Har bytt på ena sidan vid ingången nu. Nästa steg är gaveln som jag tänkte börja med i helgen...

Har hittat ett billigt parti bondsågat virke som funkar kanon.... och snuskigt billigt jämfört med brädgården.

Har satt in ytterdörren nu också... Har några bilder som jag lägger upp nu tagna med mobilen. Kan tillägga att hela denna del av huset är bytt och även målad. Har dock inte hunnit ta kort på det.
 
  • DSC00004-.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00005-.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bjogul skrev:
Härligt om det räcker - men då gissar jag att du har kontakter, egen skog, massa verktyg och bara hantverkare i släkten?

Sitter för egen del i ett lite för litet hus, men med en enorm lada på 50 meters avstånd. Jag har lagt till tråden i mina favoriter och väntar spänt på nästa rapport (men gissar att du har så det räcker att göra med att snickra). Skriv när du får tid. Bilder är självklart kanon att få ta del av.

Fattar inte riktigt hur du tänkt med fönstren på andravåningen. Ska ni sätta dem i taket, för väggen är väl väldans låg? Går det att få tillräckligt med naturligt ljus? Vad blir det förresten för uppvärmning?

/b

Hej B

Jodå, lite kunnigt folk finns det väl i släkten. Svärfar är elektriker, morsans man ventilationstekniker. Sedan känner vi en VVS:are som hjälper till med det... Men det mesta fixar jag själv faktiskt.

När det gäller fönster på andra våningen så är det som sitter på sidorna där taket sluttar ned endast 100 bred och 50 höga.

På gaveln är det, som du säkert förstår, inga större problem då det är så högt i tak. Sedan är det en väldigt öppen planlösningen så det kommer räcka bra med fönsterljus där det behövs.

/Andreas
 
I dagarna som gått har vi haft grävaren på besök, så nu är avloppet nedgrävt förutom tanken då vi måste gjuta en platta där den ska stå på. Den tanken används även till ett 1800-tals magasin som vi byggt om till café och därmed ökar kraven på dess kapacitet.

Någon har även frågat om värmen i kåken. Nu är det så att vi bygger en värmecentral på bottenvåningen på den del som jag inte bygger på. Kikar man på ritningen så ser man att det saknas en del till höger på ritningen på nedersta plan om man jämför med våning 2. Därinne blir det en pelletscentral som värmer cafét, vårt hus, ett annat hus, samt några uthyrningsrum i en annan del av ladugården.
 
Spännande projekt ni har gett er in i!! Kul att få se slutresultatet såsmåningom. Och höra om kalkylen håller....

Lycka till!!
 
Har modifierat plan 2 med korrekt antal fönster och rätt placering. Lutar även till att jag tar och stoppar in 2 takfönster.
 
  • ritning-vån2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.