Skumpe
B Bonzo2000 skrev:
Det här är ju nackdelen med internet. Hade jag pratat med dig i verkligheten så hade jag förmodligen förstått redan efter ett par sekunder att det inte var värt ansträngningen.
Om du citerar mig får jag en notifikation om det och det normala är att om man inte vill fortsätta diskussionen så citerar man inte. Så jag vet inte varför du gör så om du också säger att du inte vill prata.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
strike strike skrev:
Bara för att förtydliga avtalsformer.
Ledningsrätt upprättas av lantmäteriet, när den har vunnit laga kraft så är den inskriven på fastigheten.
Nyttjanderätt är oftast det som används som markavtal, det avtalet skall upprättar i två exemplar där vardera part har varsit orginal, är bra om det skickas in för inskrivning till lantmäteriet för att man skall kunna se det på sin fastighet för framtida ägare.
Servitut används oftast vid härskade/tjänande fastighet där man som fastighet har rätt att använda annans fastighets väg/brunn etc.
Ledningsrätt som skapas med utgångspunkt av ett avtal med markägaren är oerhört mycket enklare och billigare i hanteringen hos Lantmäteriet än för de fastigheter där man inte är överens om villkoren. Så ledningsägaren vill ha färdiga avtal med så många markägare det är möjligt.

/M
(markägare OCH ledningsägare....)
 
  • Gilla
Söder_om_landsvägen och 1 till
  • Laddar…
Det är därför att det i avtalstexten brukar finnas en formulering att undertecknat avtal också godkänner att Ledningsrätt kan sökas och accepteras.
 
  • Arg
Söder_om_landsvägen
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det är fortfarande skadegörelse att skada ledningar i mark oavsett om det finns ledningsrätt eller inte..
Sen är klart att det kan ske misstag men det är troligare med ett sånt misstag om det inte sker medans man med blotta ögat kan se vart ledningen ligger i marken..

Det är helt enkelt troligare att du blir straffad för skadegörelsen på fibern än att den som grävt fibern blir straffad för sitt tilltag.. tyvärr

Dessutom så lagas ju fibern bara dom kommer knappast flytta på den pga "dina planteringar"
Tror inte på det du skriver. Tror snarare att fiberbolaget skulle bli ålagda att flytta fibern från min egendom. Vidare så tror jag att dom kan bli åtalade för egenmäktigt förfarande.
 
P
L llundberg skrev:
Tror inte på det du skriver. Tror snarare att fiberbolaget skulle bli ålagda att flytta fibern från min egendom. Vidare så tror jag att dom kan bli åtalade för egenmäktigt förfarande.
Dom begär ledningsrätt för fibern och myndigheten bedömmer om vart fibern skall och behöver ligga.. tills dess är det skadegörelse att skada fibern och det blir dyrt att få den lagad akut..

Att du vinner kampen är mycket mycket låg sannolikhet .. visst i nåt enstaka sällsynt fall så flyttas fibern till nån annan dragning men det är sällsynt och brukar bara hända om det finns goda skäl med allvarligare art än intrång , min mark och liknande är liksom bara "gnäll"

Men lycka till att få fiber bolaget åtalade för egenmäktigt förfarande... många önskar nog att det gick mer än i fantasin
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Dom begär ledningsrätt för fibern och myndigheten bedömmer om vart fibern skall och behöver ligga.. tills dess är det skadegörelse att skada fibern och det blir dyrt att få den lagad akut..

Att du vinner kampen är mycket mycket låg sannolikhet .. visst i nåt enstaka sällsynt fall så flyttas fibern till nån annan dragning men det är sällsynt och brukar bara hända om det finns goda skäl med allvarligare art än intrång , min mark och liknande är liksom bara "gnäll"

Men lycka till att få fiber bolaget åtalade för egenmäktigt förfarande... många önskar nog att det gick mer än i fantasin
Som jag sa; tror inte på vad du skriver.
Det är helt enkelt inte trovärdigt. Man kan inte vara ansvarig för något som man inte vet att det finns där.
Om du skulle börja gräva på någons gräsmatta så kan jag garantera att du skulle hållas ansvarig.
 
J
L llundberg skrev:
Som jag sa; tror inte på vad du skriver.
Det är helt enkelt inte trovärdigt. Man kan inte vara ansvarig för något som man inte vet att det finns där.
Om du skulle börja gräva på någons gräsmatta så kan jag garantera att du skulle hållas ansvarig.
Du får läsa på det här med uppsåt, så klarnar det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Du får läsa på det här med uppsåt, så klarnar det.
Jo det är glasklart! Självklart så är det inte med uppsåt man olyckligtvis gräver av kabeln. Även så, min mark är min mark. För övrigt så har polaris inte kunnat peka på något som stärker hans åsikt.
 
P
Dom lagar fibern och du får en räkning för att du skadat fibern.. dom flyttar den inte i första taget utan lagar den..Att den ligger i din mark GÖR INTE att du får gräva av allt du hittar i marken.. Det är en total fantasi

Du blir mest troligt skadeståndsskyldig för skadan du orsakat på ledningen , särskillt om man har grävt utan ledningskoll och att fibern ligger så som den skall enligt regler..

Om nu ledningen ligger där helt utan tillstånd och det verkligen blivit fel så händer det i mycket sällsynta fall att fibern flyttas men vanligare är om man krånglar att dom ansöker om ledningsrätt och då blir det en påtvingad rätt om man inte kan komma överens och berörd myndighet bedömmer vad som är bästa placeringen för alla..

Man har som markägare ingen rätt att skada ledningar i marken inte ens dom som ligger där utan korrekta tillstånd utan det är skadegörelse och i jurdiken så ska väl kronofogde handräckning plocka bort ledningen men det blir ju tvärstopp i väntan på ledningsrätten om ledningsägaren ansöker i efterhand..

Några googlingar så kan du själv lista ut det , om du nu inte tror på mig..
Din äganderätt är inte så stark som många har fantasier om och fiberbolagen vet hur man hanterar det här problemet om folk inte är möjliga att komma överens med. vilket såklart är snabbare och billigare men fibernäten bedöms precis som elnät och övriga kablar att ha samhällsnytta så man kan tvinga igenom ledningrätt även i efterhand där det blivit "fel"
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Dom lagar fibern och du får en räkning för att du skadat fibern.. dom flyttar den inte i första taget utan lagar den..Att den ligger i din mark GÖR INTE att du får gräva av allt du hittar i marken.. Det är en total fantasi

Du blir mest troligt skadeståndsskyldig för skadan du orsakat på ledningen , särskillt om man har grävt utan ledningskoll och att fibern ligger så som den skall enligt regler..

Om nu ledningen ligger där helt utan tillstånd och det verkligen blivit fel så händer det i mycket sällsynta fall att fibern flyttas men vanligare är om man krånglar att dom ansöker om ledningsrätt och då blir det en påtvingad rätt om man inte kan komma överens och berörd myndighet bedömmer vad som är bästa placeringen för alla..

Man har som markägare ingen rätt att skada ledningar i marken inte ens dom som ligger där utan korrekta tillstånd utan det är skadegörelse och i jurdiken så ska väl kronofogde handräckning plocka bort ledningen men det blir ju tvärstopp i väntan på ledningsrätten om ledningsägaren ansöker i efterhand..

Några googlingar så kan du själv lista ut det , om du nu inte tror på mig..
Din äganderätt är inte så stark som många har fantasier om och fiberbolagen vet hur man hanterar det här problemet om folk inte är möjliga att komma överens med. vilket såklart är snabbare och billigare men fibernäten bedöms precis som elnät och övriga kablar att ha samhällsnytta så man kan tvinga igenom ledningrätt även i efterhand där det blivit "fel"
Som jag sa; tror att du gör en del förutsättningar. För övrigt så har du inte svarat på vad jag skrev.
Men det är helt ok, du tror vad du tror och jag tror vad jag tror. Ingen mening med att älta detta fram och tillbaka eftersom vi aldrig kommer att vara överens.
Signing ut ur denna tråd nu...
 
P
L llundberg skrev:
Som jag sa; tror att du gör en del förutsättningar. För övrigt så har du inte svarat på vad jag skrev.
Men det är helt ok, du tror vad du tror och jag tror vad jag tror. Ingen mening med att älta detta fram och tillbaka eftersom vi aldrig kommer att vara överens.
Signing ut ur denna tråd nu...
Nej du läser inte eller förstår inte vad jag skriver och vägrar inse att det är så fiberbolagen gör i praktiken.. och vad som händer när nån markägare gräver av fiber eller kräver att dom ska ta bort all fiber från deras mark..
Allt det här är vardagsmat för företag som iponly med flera.. Det är inte bara nåt enstaka ställe man har grävt ner fiber på nåns mark utan avtal utan det är en kalkylerad risk och rådande lagar och regler gör att markägaren inte är vinnaren om vi säger så..

Fiberbolagen har syltat rejält på många ställen och gjort fel och saknar avtal , förstört allt möjligt osv osv och det finns många som ännu försöker få dom att göra rätt för sig.. det är såklart nästan omöjligt och dom vägrar , förhalar och vet att rättsläget är som det är..
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J
L llundberg skrev:
Jo det är glasklart! Självklart så är det inte med uppsåt man olyckligtvis gräver av kabeln. Även så, min mark är min mark. För övrigt så har polaris inte kunnat peka på något som stärker hans åsikt.
Problemet uppstår om man först har bråkat med nätägaren om en kabel, och sedan gräver av densamma. Då är det inte svårt att påvisa uppsåt. Oberoende av om det är din fastighet eller ej.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Och framförallt; eftersom det här är civilmål, dvs tvister och inte straffrätt så ligger man minus jämfört med ett bolag som redan har jurister anställda och är vana vid både lagstiftningen och tvister. Och lagstiftningen är som sagt på nätägarens sida här.

(Jag har t ex vittnat som expert till förmån för en kund som stämde sin leverantör. Vederbörande hade helt rätt, men fick inte rätt. Det är som bekant skillnad på det. Och med förlusten kom hela kostnaden på kalaset som ett brev på posten---Ja, jag vittnade gratis, men att förlora ett tvistemål är inte billigt.)
 
Finns två som fiberägare och entreprenörer undviker konflikt med, kommun och framför allt Trafikverket.
Men också strul med privata fastigheter brukar kommuner ogilla om det är inom tätort.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.