TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Fast i detta fall förenklas ju arbetet med att göra om installationen. Kanske det behövs några försök innan det blir bra. :rolleyes:
Jo avstängningskranar är alltid praktiskt. Men det finns en risk för läckage. Nyligen började en ballofix i badrummet läcka efter många år. (Vet ej hur många men tror förra ägaren lät göra badrummet för ungefär 20 år sedan.)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Nix, inte betalat. Har inte fått fakturan och tänker hålla på den till jag blir nöjd.
Han ska komma hit idag och fixa med lite grejer som var kvar sen förra veckan. Ska ta det med honom då
Jag hade nog väntat med att ta upp problemet med elementet tills du får fakturan. Då kan firman inte lägga på extra timmar för omarbete som du inte ska behöva betala för…
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast i detta fall förenklas ju arbetet med att göra om installationen. Kanske det behövs några försök innan det blir bra. :rolleyes:
Jo, fast det finns andra föravstängningar till radiatorer som man kan använda. Det blir lite mer diskret.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Bytte bergvärmepump förra veckan.
I samband med detta hade vi även beställt ny radiator (mer effekt) till sonens rum). Jag var hemma när arbetet utfördes men rörläggaren frågade mig inte om placering av radiatorn.

Nu under helgen har jag mer och mer kommit fram till att jag vill ha radiatorn mer till vänster.
Vad säger ni som kan, är detta rimlig placering av radiatorn?
Det bör gå att förskjuta åtminstone 4 cm till vänster.
[bild][bild]
Om rörisen hade satt 45° gradarna först och sen 90°böjarna så hade dom byggt mycket mindre och sett snyggare ut. Mvh Henrik
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
janwide
Noll kunnande eller ingen yrkesstolthet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jo avstängningskranar är alltid praktiskt. Men det finns en risk för läckage.
L lordi skrev:
Jo, fast det finns andra föravstängningar till radiatorer som man kan använda. Det blir lite mer diskret.
Jag borde nog haft fler smileys. :D Det där ser för illa ut och mitt inlägg var mest skämtsamt om att det i detta fall var lite praktiskt med kranar eftersom jobbet skulle behöva göras om, och det kanske flera gånger...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast i detta fall förenklas ju arbetet med att göra om installationen. Kanske det behövs några försök innan det blir bra. :rolleyes:
Jupp, ballofixerna underlättar denna korrigering
L lordi skrev:
Jo, fast det finns andra föravstängningar till radiatorer som man kan använda. Det blir lite mer diskret.
Är det denna typ av avstängningar du menar?
Två metalliska kulventiler, troligen för vattenstopp, med rödaktiga anslutningsgängor, isolerade på vit bakgrund.
 
S Schyffert skrev:
Om rörisen hade satt 45° gradarna först och sen 90°böjarna så hade dom byggt mycket mindre och sett snyggare ut. Mvh Henrik
Han hade ju kunnat använt befintlig rördragning och kopplat på radiatorn.
Står i instruktionen att man kan göra så men han hävdade att det inte går att göra så på den modellen.

Rörisen sa att han kunde flytta radiatorn 3-4 cm till vänster, han skulle även kolla med säljaren som jag skrivit avtal med om han kunde byta till en kortare radiator som då passar in bättre. Utan extra kostnad då givetvis.
Han höll med om att han borde ha bollat placering med mig då jag ändå var hemma...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tycker iofs att han gjorde rätt i att inte använda den gamla rördragningen då det krävt att man kört utan ventilinsatsen, vilket hade gjort förinställningar av radiatorn omöjlig.

du kan inte få en längre radiator och koppla den nedifrån istället?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Tycker iofs att han gjorde rätt i att inte använda den gamla rördragningen då det krävt att man kört utan ventilinsatsen, vilket hade gjort förinställningar av radiatorn omöjlig.

du kan inte få en längre radiator och koppla den nedifrån istället?
Då skulle den behöva strypas mer. Gamla radiatorn låg på ca 250w i effekt. Denna 858w. En 20cm kortare på drygt 750w.
Så förhoppningsvis får jag en kortare.
 
B bjorsi skrev:
Då skulle den behöva strypas mer. Gamla radiatorn låg på ca 250w i effekt. Denna 858w. En 20cm kortare på drygt 750w.
Så förhoppningsvis får jag en kortare.
Det där är ju dock en TP22, väljer du en TP21 så kan du få en bredare som ger lägre effekt. Man slipper även att bocka ut rören som man nu gjort eftersom de är ~2cm tunnare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det där är ju dock en TP22, väljer du en TP21 så kan du få en bredare som ger lägre effekt. Man slipper även att bocka ut rören som man nu gjort eftersom de är ~2cm tunnare.
C Cerb skrev:
Det där är ju dock en TP22, väljer du en TP21 så kan du få en bredare som ger lägre effekt. Man slipper även att bocka ut rören som man nu gjort eftersom de är ~2cm tunnare.
Just ja, en TP21 som är 140 lång har 830w effekt. den borde gå att koppla underifrån.
Men någon böj behövs ändå då det är cc4 på radiatorn och cc6 på rören.

Frågan är vad som är snyggast
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Just ja, en TP21 som är 140 lång har 830w effekt. den borde gå att koppla underifrån.
Men någon böj behövs ändå då det är cc4 på radiatorn och cc6 på rören.

Frågan är vad som är snyggast
Finns små excenterkopplingar till thermopanel som löser det.

Försök photoshopa lite och se vilken bredd som passar bäst enligt dig.

personligen så föredrar jag när radiatorerna är ganska lika fönsterna i bredd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Finns små excenterkopplingar till thermopanel som löser det.

Försök photoshopa lite och se vilken bredd som passar bäst enligt dig.

personligen så föredrar jag när radiatorerna är ganska lika fönsterna i bredd.
Fönstret är 140-ish brett.
Så en grundare radiator (tp21j på 140 cm kopplad underifrån eller med flexkopplet borde bli snyggast då man slipper se rördragningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.