Hallå forumet!

Jag köpte första huset för ca. 4 år sedan, ett 60-talshus med de flesta större renoveringar gjorda. Dock var badrummen från -68 så dessa satte vi igång att renovera för ca. 2 månader sedan.

Mycket är färdigställt och väldigt många saker är jag nöjd med. En sak som verkligen sticker i ögonen på mig är kakelsättningen. Den är väldigt ojämn och slår man på belysningen så syns det verkligen att det inte använts varken vattenpass eller nivåskruvar när plattorna sattes upp på väggen. Jag får som svar att väggen bakom var ojämn vilket jag till viss del köper, samtidigt som jag som lekman ändå tänker att det är en del cement som läggs på både vägg och platta innan de sätts upp, vilket borde ge en rätt stor mån utjämning, speciellt om nivåskruvar används (vilket inte gjordes här, det vet jag).

Är det upp till mig som uppdragsgivare att säga till hantverkaren att använda nivåskruvar för att få ett bra resultat, eller är det något som alltid borde göras kanske? (I synnerhet på ojämna väggar..?)

Klinkersen på golvet är jättefint lagda.. där användes skruvar såg jag..

Vad kan jag göra i detta fallet? Räkningarna har betalts lite löpande, men än är inte sista betald (om det gör någon skillnad)

Givet bilderna som till viss mån visar det färdiga resultatet; hur hade ni agerat?

Tar tacksamt emot all slags feedback!

/T
 
  • Vit kaklad vägg, välvda hörn, badrum med fönster, inomhus, modern design, undre delen av bild oskarp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kaklad vägg och golv med ljusreflektion, badrumsinteriör, ren, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasvägg med reflektioner och skuggor, sannolikt inomhusmiljö, modern och minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit vägg med kakel och en ljusströmbrytare till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljusgrå kakelvägg med fog, skuggor, reflektioner av fönster och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit strukturerad yta, skarp kant, inomhus, svagt reflekterande ljus, skuggor, mönstrad golv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Påpeka bristerna.

Risken är ju att hantverkarna blir sura och drar så håll inne sista fakturan tills ni har pratat åtminstone. Förhoppningsvis kommer ni överens.

Att gå och störa sig på dåligt hantverk är också kostsamt..
 
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
B
Ser ut att vara stora plattor... Större plattor är svårare att göra helt plana och nuvåskruvat är inte lösningen. Problemet visar sig tydligare på ljusa plattor i släpljus. Detta är något som jag kan tycka att hantverkaren skulle upplyst dig om, hur resultatet kan bli eller att det kan bli stort spill för att hitta plana plattor.

Är fogsprpnget stort så ta in en besiktningsman för att få en bedömning alt. ta ett snack med bolaget för att komma fram till en lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om allt är slutfört som du inte kan slutföra själv låter du bara bli att betala sista fakturan. Även om du inte är helt nöjd med resultatet har du åtminstone fått lite kompensation för det.
 
Det såg inte så illa ut som många andra exempel jag sett här på forumet. Ljus som sprids rakt ut från baksidan på en spegel är rätt oförlåtande på minsta lilla djupskillnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Stora plattor är värdelöst att sätta! Samtidigt, om man har det som yrke borde man kunna lösa det ändå, och definitivt inte skylla på underlaget. Nivåskruvar är något nytt för mig, men det känns mest som det är till för golv?
 
  • Gilla
Kluring
  • Laddar…
Är plattorna helt plana? Inte lätt att se på de här bilderna, men om plattorna inte är plana spelar det heller inte någon roll om väggen är plan. Ta en riktigt bra rätskiva eller liknande och kontrollera.
 
Kan bara instämma med de andra. Stora plattor är svåra att sätta och man får nog tyvärr acceptera att det är vissa ojämnheter. Men däremot borde som sagt plattsättaren ha informerat dig om följderna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ibland blir det inte perfekt tyvärr. Och släpljus från spegeln så är hemskt, man ser allt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar anse att jag tycker att det ser fördjävligt ut om det är värre än jag tror mig kunna göra själv, man betalar ju för att ett profs ska göra det. I detta fall tycker jag det ser bra ut och de där felen på något ställen i släpljus tror jag man nog får anse rimligt. Jag hade inte kommit i närheten till att få det så snyggt i övrigt så jag hade varit nöjd. Jag vet inte varför vi har kommit till att vi förväntar oss att hantverkare ska lämna ett jobb som ser ut som en 3d rendering efter sig samtidigt som vi är måna om att priset ska vara så bra som möjligt. Jobbet ska vara prydligt utfört, inget slarv resterande småsaker måste man ju kunna se som något av en trade off mot hur mycket det får kosta. Är man inte miljardär är det inte rimligt att hantverkaren ska mäta in plattorna med forskningslaser och kasta 2/3 och ägna 30min per platta, någon mm här och där får det helt enkelt rimligen vara lite off. Men visst om de visste att det kommer vara en spegel med släpljus hade det kanske varit värt att kolla lite extra på de plattor man använder där samt verkligen se till att det blir på millimetern plant där även om det kostar lite mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Livet är för kort för att gå och reta sig på små saker.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det finns normer frö "acceptabelt" fogsprång, tror det framgår av dokument hos BKR.se.

Men släpljus spm du har från spegelbelysningen är orimligt avsjöjande. Det skulle synas kraftiga skuggor även på en vägg som är helt perfekt.

Så om det ser bättre ut med annan belysning, så skulle jag nog byta ut spegeln, om forsprånget stör mig.

När vi renoverafe badrum valde vi bort den typen av belysning, för jag tycker att spegeln ser mörk ut när ljuset kommer bakifrån, men det är bara min personliga uppfattning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det är bara första och sista bilden (samma platta ser det ut som) är väl det enda som "sticker ut". Övrigt ser ut som jag skulle förväntat mig med så stora plattor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
T
Som sagt så är en sådan spegel hemsk när det gäller släpljus, minsta mikrometer i fogsprång syns och om nu hantverkaren verkligen har satt plattorna utan ett nivåsystem skulle jag säga att han är riktigt duktig.

Även med ett nivåsystem så kan det ibland bli fogsprång om de är dåligt kalibrerade plattor eller om dom ser ut som bananer och då "orkar" inte nivåsystemet dra plattorna i nivå med varandra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.