U Underline skrev:
Men blev nyfiken. Du pratar funktioner på att välja 200 serien istället för 100 serien.

Är driftsäkerheten olika också tror du??
Jag har inte läst hela tråden, så det kanske redan nämnts. Men Jula säljer ju Ryobis eldrivna, som ser snarlik ut som den du tänkt. Men den kostar "bara" 41.000kr.
 
A AG A skrev:
Jag har inte läst hela tråden, så det kanske redan nämnts. Men Jula säljer ju Ryobis eldrivna, som ser snarlik ut som den du tänkt. Men den kostar "bara" 41.000kr.
Den har blybatterier så dom håller bara nåt år istället för 15-20 som ett li-ion men tack för omtanken :)
 
U Underline skrev:
Men blev nyfiken. Du pratar funktioner på att välja 200 serien istället för 100 serien.

Är driftsäkerheten olika också tror du??
Vet ej om driftsäkerheten skulle vara sämre. Tror inte det.

Men 100-serien är det så att säga "sparat på", och är lite mindre.
Men försök hitta den/de modeller i 100-serien som är hydrostatiskt drivna, hög körkomfort på dessa istället för manuell växellåda.

Du vet det där när man sätter sig i en billig småbil, och det känns lite "plastigt", och klent. Det är så jag upplever 100-serien.
Men jag har en "granne" som har en sådan, de klipper sedan ett antal år med denna och har inte haft några problem.

Åk till en försäljare och "kläm och känn".
 
S skogaliten skrev:
Vet ej om driftsäkerheten skulle vara sämre. Tror inte det.

Men 100-serien är det så att säga "sparat på", och är lite mindre.
Men försök hitta den/de modeller i 100-serien som är hydrostatiskt drivna, hög körkomfort på dessa istället för manuell växellåda.

Du vet det där när man sätter sig i en billig småbil, och det känns lite "plastigt", och klent. Det är så jag upplever 100-serien.
Men jag har en "granne" som har en sådan, de klipper sedan ett antal år med denna och har inte haft några problem.

Åk till en försäljare och "kläm och känn".
Jo jag får nog göra det. Var förbi John Deere åf och det var 37.8 för den billigaste dom hade om man vill ha en ny åkare.

Dom funkar men har nå svaga punkter John Deere åkarna av billigare sort.

Då väljer jag hellre en HQ
 
Redigerat:
Vi köpte en ny HQ Raider i föreningen, den gamla var över 20 år.
Min spontana känsla är att den inte kommer hålla lika länge, massa saker som kändes rent smäckiga.
 
Isakare Isakare skrev:
Vi köpte en ny HQ Raider i föreningen, den gamla var över 20 år.
Min spontana känsla är att den inte kommer hålla lika länge, massa saker som kändes rent smäckiga.
Vad är det för modell ni köpte in??
 
U Underline skrev:
Vad är det för modell ni köpte in??
Mins inte, ny modell för förra året, den kostade 43"
Raider, hydrostat, V2 motor av HQ egen tillverkning.
 
Isakare Isakare skrev:
Mins inte, ny modell för förra året, den kostade 43"
Raider, hydrostat, V2 motor av HQ egen tillverkning.
Då är det säkert en likadan som jag då funderar på om jag inte köper en elektrisk eller nån fin begagnad som ramlar ut på blocket. För det finns en 216 eller vad dom heter för 44'

Känns som att om jag får 20 år av tämligen problemfri gräsklippare så känns det som att det är rimligt för mig. Men jag hoppas nån med faktisk erfarenhet av elektrisk åkklippare vore det bra om dom skrev.
 
Bekant har Energiexpo på Gotland varje år.
Många utställare av elfarkoster bla.
Stiga lämnade en eldriven Park för utprovning, den skulle kosta runt 100.000:-
Men enligt min bekant var det inget att ha, en bensintank krävde 3-4 laddningar, och de tog tid.
Jag kan inte se att Stiga säljer nån elektrisk Park, så det kanske bara var en prototyp ??
Å andra sidan är det en camping med stora ytor som ska klippas, och då har man inte tiden att vänta på laddare.
 
Isakare Isakare skrev:
Bekant har Energiexpo på Gotland varje år.
Många utställare av elfarkoster bla.
Stiga lämnade en eldriven Park för utprovning, den skulle kosta runt 100.000:-
Men enligt min bekant var det inget att ha, en bensintank krävde 3-4 laddningar, och de tog tid.
Jag kan inte se att Stiga säljer nån elektrisk Park, så det kanske bara var en prototyp ??
Å andra sidan är det en camping med stora ytor som ska klippas, och då har man inte tiden att vänta på laddare.
Så kan det mycket väl vara. Problemet är att många är anti eldrivet av princip för att dom känner sig trygga med bensin och känner att staten kommer och sliter deras kära grejor ur händerna på dem så de negativa (och ibland även de positiva pga politiska åsikter) överdrivs nåt så fruktansvärt så det inte ens nästan är i förankrat i verkligheten. Även om ditt inlägg verkar han varit någorlunda objektiv

Men är det så den klarar 600m2 gräsmatta så klarar den mitt behov av räckvidd.

Men att det ska kosta nåt hundra loppor blir det uteslutet.
 
Läste på bäst i test om stiga e-ride s500 och då var det ganska trevlig läsning men den är utanför min budget. Men rätt trevlig läsning utom att batteriet går ej ta lös och bära in för vinterförvaring. Tänkte att jag bor i norra Norrland så vore trevligt om man fick in batterierna i värmen.

Klipper och klistrar in här men en snabb googling så kan ni hitta testet själv det är bara ett litet urklipp jag skriver in här.

Stiga E-Ride S500 är en åkgräsklippare av traktormodell, och en av ganska få modeller på marknaden som går på batteri. Batteriklippare har ju funnits som en självklar del i utbudet av gå bakom-klippare under flera år nu, men det är än så länge ett mer sparsamt utbud av batteriåkgräsklippare - även om det växer för varje år. Stiga E-Ride S500 är överlag en väldigt trevlig klippare att stifta bekantskap med.

Den visar sig vara både stark och ha riktigt bra drifttid. Vi klipper över timmen på standard-läge, och sätter viden på eko-läge når vi upp till 1,5 timme i klipptid. Det är mer än tillräckligt för att hinna med att klippa en gräsmatta på drygt 2 500-3 000 kvadratmeter. Då har vi inte låtit den gå under enkla förhållanden, utan under normalförhållanden, dock bitvis ganska tuffa sådana. Exempelvis testar vi att köra den på en gräsmatta med väldigt tätväxande tuvbildande gräs där många vanliga gräsklippare får kämpa. Vi kör den med sidoutkast som val. Gräset är på flera ställen drygt 30 centimeter högt. Men S500 varken knorrar eller ger sämre klippresultat för det. När vi granskar klippresultatet är det faktiskt riktigt fint. Med mulching igång, och gräset i mer normal längd, är vi mer än nöjda med det klipp resultat som denna klippare levererar
 
Norrland, hur plogar du? Kanske vore nått att kombinera med gräsklipparen? Det gjorde jag, köpte en gammal proffsmaskin som är byggd som en stridsvagn men använd på hustomt hela tiden (550h). Hade en 2wd Stiga park innan och så fort man körde in i nått spann ena bakhjulet. Men proffsmakinen flyger det flisor och bark och maskinen bara tuffar på (4wd Ventrac redskapsbärare med hydrauldrivning, styrning och lyft) Finns allt från generator till stubbfräs att hänga på, runt 30st olika tillbehör. Jag har 135cm klippdäck, skopa och plog. Nypris på den inkl. tillbehör va runt 300.000kr och den låg på Blocket för 49.000kr 15år gammal
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Norrland, hur plogar du? Kanske vore nått att kombinera med gräsklipparen? Det gjorde jag, köpte en gammal proffsmaskin som är byggd som en stridsvagn men använd på hustomt hela tiden (550h). Hade en 2wd Stiga park innan och så fort man körde in i nått spann ena bakhjulet. Men proffsmakinen flyger det flisor och bark och maskinen bara tuffar på (4wd Ventrac redskapsbärare med hydrauldrivning, styrning och lyft) Finns allt från generator till stubbfräs att hänga på, runt 30st olika tillbehör. Jag har 135cm klippdäck, skopa och plog. Nypris på den inkl. tillbehör va runt 300.000kr och den låg på Blocket för 49.000kr 15år gammal
Jag plogar genom en baklastare med planeringsskopa. Så det är redan löst.

Måste varit ett fynd din trädgårdstraktor

Har ev en begagnad rider på g för 4 tusen. Kärvande vajrar och slöa knivar. 20 år gammal kanske den går halta sig framåt tills eldrift blivit mer humana i pris
 
U Underline skrev:
Måste varit ett fynd din trädgårdstraktor
Nja, kan sträcka mig till bra affär ;)

Men här har du en 13år nyare maskin OCH diesel (min har en 2 cylindrig bensin Kawasakimotor) för en skvätt mer pengar innan prutning.

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=ventrac&sort=price

Tror denna som har runt 150.000kr i tillbehör kommer gå billigt också, men auktioner är inte Svensken bra på, så kan skena i pris

https://www.klaravik.se/auktion/pro...tillbehor/?utm_medium=web&utm_source=blocketa
 
Den här ser ju inte helt sketen ut faktiskt. Bra batteritid med om man får tro uppgifterna.

Styrning med joystick skulle vara kul att prova!

 
  • Gilla
Underline
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.