Ny stihl fs 55. Tankat Aspen 2. Går verkligen inte igång, tändstiftet ser fint ut. Spontant, vad kan felet vara? Kanske finns 100 orsaker. Har kontaktat återförsäljare men jag stör mig.
 
Har du, vridit på choken, primat (tryckt på bubblan med bensin) en 6 - 7 ggr, innan du drar i startsnöret?
 
K Kurtivan skrev:
Har du, vridit på choken, primat (tryckt på bubblan med bensin) en 6 - 7 ggr, innan du drar i startsnöret?
jajamän :)
 
F fuentes skrev:
jajamän :)
Ja, då ska den ju hoppa igång, du får gå tillbaka till försäljaren med den...
 
K Kurtivan skrev:
Ja, då ska den ju hoppa igång, du får gå tillbaka till försäljaren med den...
kan det vara så att bränslet är för gammalt? (12 månader, men dunken kan ju vara otät). Visst borde jag kunna suga ur tanken isåfall?
 
F fuentes skrev:
kan det vara så att bränslet är för gammalt? (12 månader, men dunken kan ju vara otät). Visst borde jag kunna suga ur tanken isåfall?
Aspen alkylat är inga problem. Jag har Stihlmaskiner och efter en vinter så chokar man, pumpar upp tryck 5-6 gånger med gummiknappen och ställer gasreglaget i startläge. Efter vinter kan 2-3 drag krävas för att starta. När den hostar till första gången och stannar så slår jag av choken och nästa drag startar maskinen. Sedan får man lite snabbt trycka till på gasreglaget så att startläget hoppar ur.
 
MultiMan
F fuentes skrev:
kan det vara så att bränslet är för gammalt? (12 månader, men dunken kan ju vara otät). Visst borde jag kunna suga ur tanken isåfall?
Jag har haft 5+ år gammal Aspen och Stihl-alkylat 2T. Aldrig varit ett problem. Verkar vara väldigt lagringsbeständigt.

Kollat och eventuellt mätt upp dödar-knappen som stänger av motorn? Är den trasig eller i fel läge så blir det ju ingen gnista öht.
 
A AndersS skrev:
Aspen alkylat är inga problem. Jag har Stihlmaskiner och efter en vinter så chokar man, pumpar upp tryck 5-6 gånger med gummiknappen och ställer gasreglaget i startläge. Efter vinter kan 2-3 drag krävas för att starta. När den hostar till första gången och stannar så slår jag av choken och nästa drag startar maskinen. Sedan får man lite snabbt trycka till på gasreglaget så att startläget hoppar ur.
så har det varit för mina andra maskiner också :) fattar inte.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har haft 5+ år gammal Aspen och Stihl-alkylat 2T. Aldrig varit ett problem. Verkar vara väldigt lagringsbeständigt.

Kollat och eventuellt mätt upp dödar-knappen som stänger av motorn? Är den trasig eller i fel läge så blir det ju ingen gnista öht.
okej. Dunken har varit kanske 10% fylld, men det kanske inte spelar roll. Dödarknapp, i detta fall finns 0-1-START.
 
MultiMan
Jo, men strömbrytare kan gå sönder. Försök mät om den verkligen fungerar som tänkt. Annars är det nog bara att gå till ÅF och få den fixad, om den nu är helt död.

Jag har haft Alkylat i halvfyllda tankar i maskiner liggande i flera år. Har startat direkt ändå. Det är en av fördelarna med alkylat, tål lagring, blir inga avlagringar.
 
F fuentes skrev:
Ny stihl fs 55. Tankat Aspen 2. Går verkligen inte igång, tändstiftet ser fint ut. Spontant, vad kan felet vara? Kanske finns 100 orsaker. Har kontaktat återförsäljare men jag stör mig.
Är den ny på riktigt eller är den ny för dig?
 
K Kurtivan skrev:
Är den ny på riktigt eller är den ny för dig?
haha, både och. Sprillans, hade en stiga innan.
 
Kan du spela in en film så vi får höra hur den låter?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Testa med startgas. Om den går igång då är det problem med bränslet. Om den inte går igång är det problem med tändningen.
 
Z ZipLock skrev:
Testa med startgas. Om den går igång då är det problem med bränslet. Om den inte går igång är det problem med tändningen.
okej! Det ska jag göra. Den kan alltså ”leva” på startgas och visa vad den kan, även om bränslet är skit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.