Bytte bergvärmepump förra veckan.
I samband med detta hade vi även beställt ny radiator (mer effekt) till sonens rum). Jag var hemma när arbetet utfördes men rörläggaren frågade mig inte om placering av radiatorn.

Nu under helgen har jag mer och mer kommit fram till att jag vill ha radiatorn mer till vänster.
Vad säger ni som kan, är detta rimlig placering av radiatorn?
Det bör gå att förskjuta åtminstone 4 cm till vänster.
Ett fönster med stenfönsterbräda, en vit kruka med växt, en träfigur, en radiator, och en terrass utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av kopparrör med måttband, hand håller måttbandet framför rörledningen, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Ja det där ser ju inte klokt ut.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Den kan flyttas och ser ut som ett amatörmässigt arbete. Får en rörmokare idag inte lära sig att bocka rör och ev. löda? Synliga klämkopplingar som ni fått skulle jag inte acceptera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den kan flyttas och ser ut som ett amatörmässigt arbete. Får en rörmokare idag inte lära sig att bocka rör och ev. löda? Synliga klämkopplingar som ni fått skulla jag inte acceptera.
Ja, visst bör det gå att få centrerat under fönstret?
Jag stör mig mer på placeringen av radiatorn än synliga klämringskopplingar men nu när du nämner det så är inte det heller så snyggt.
Varför gör man på detta vis istället för att bocka rör, för att det är enklare och går snabbare?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Varför gör man på detta vis istället för att bocka rör, för att det är enklare och går snabbare?
Bra fråga, obegripligt och kanske avsaknad av kunskap. Var det yngre eller äldre person som gjorde arbetet?
 
Yngre, om vi menar 30-35 typ.

Man borde även använt sig av vitmålade kopparrör till denna dragning kan jag tycka. I pannrummet är det lite skitsamma.
Vattette-kopplingarna är inte heller särskilt snygga..
 
  • Gilla
volvo v40
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Yngre, om vi menar 30-35 typ.

Man borde även använt sig av vitmålade kopparrör till denna dragning kan jag tycka. I pannrummet är det lite skitsamma.
Vattette-kopplingarna är inte heller särskilt snygga..
Du har ju två ballofixer på rören, det är väl därför det ser ut som det gör med kopplingarna. Sen är det klart att man kunnat bocka resten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
De satte rörläggaren dit när han plockade bort gamla radiatorn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den kan flyttas och ser ut som ett amatörmässigt arbete. Får en rörmokare idag inte lära sig att bocka rör och ev. löda? Synliga klämkopplingar som ni fått skulle jag inte acceptera.
Nu är det ju väldigt få om ens någon rörmockare som löder nuförtiden.
 
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
Huvudfrågan är ju om det är möjligt att flytta radiatorn mer till vänster vilket jag tolkar som att det inte ska vara några problem.
Tar det med rörläggaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Ja, visst bör det gå att få centrerat under fönstret?
Jag stör mig mer på placeringen av radiatorn än synliga klämringskopplingar men nu när du nämner det så är inte det heller så snyggt.
Varför gör man på detta vis istället för att bocka rör, för att det är enklare och går snabbare?
Du är ju mer än 4cm förskjuten, så centrerad får du den inte utan att byta radiator. Om det är din byggare som valt radiator så skulle jag be honom byta ut mot en som går att centrera. Har du valt själv är det bara att bita i det sura äpplet och köpa rätt, det där kommer ni störa er på tills dagen ni dör.

Edit: Eller så räcker det med att byta koppel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu kan man om man har elementet med synliga sidoanslutningar också koppla det som man gjorde förut. Då tjänar man väl några centimetrar till
 
  • Element och rör mot kaklat vägg och mosaikgolv. Termostatventil och rörinstallation synliga. Vitt och grått dominerar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Sätter man Ballofixer till varje element när man installerar nu för tiden?
 
Z ZipLock skrev:
Sätter man Ballofixer till varje element när man installerar nu för tiden?
Nej, men om systemet skulle vara i drift och de gamla retur- och termostatventilerna togs bort så finns det inte så mycket att välja på antar jag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Nu kan man om man har elementet med synliga sidoanslutningar också koppla det som man gjorde förut. Då tjänar man väl några centimetrar till
Denna radiator från Purmo har bara sidoanslutning i nederkant eller anslutning underifrån.
 
  • Gilla
Mekaranders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.