Klippte även ihop en TimeLapse från Måndag tillsammans med Lördag och Söndag.
Kanske inte så spännande när jag ränner på taket på baksidan men som frun säger "Allt byggande skall filmas!"

 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat så här långt. Blir nog riktigt bra när det är färdigt.

Jag fattar dock inte grejen med "småblocken". Vinner man verkligen nämnvärt mycket tid mot att köpa en bunt reglar?
 
N nybyggarn3 skrev:
Snyggt jobbat så här långt. Blir nog riktigt bra när det är färdigt.

Jag fattar dock inte grejen med "småblocken". Vinner man verkligen nämnvärt mycket tid mot att köpa en bunt reglar?
N nybyggarn3 skrev:
Snyggt jobbat så här långt. Blir nog riktigt bra när det är färdigt.

Jag fattar dock inte grejen med "småblocken". Vinner man verkligen nämnvärt mycket tid mot att köpa en bunt reglar?

Skulle nog svara ja på den frågan - Vi reste väggarna på ett fåtal timmar och sen tillkommer arbete med avväxllingar ovan fönster och dörrar samt hammarband. Vindduken är redan på och tillika musband i nederkant.
Vi har valt liggande panel som då självklart gör att den måste sättas på plats senare men väljer man småblocklösningen med stående panel så sitter panelen redan på blocken och vips har man allt på plats redan från start.

Så man sparar tid - Ännu mer med stående panel. Största faktorn är ju att det skall gå snabbt att resa och få det hyfsat vädertätt då man som alla dödliga måste hinna med att jobba emellanåt. En annan faktor mot lösbirke är ju processen med att "glömma något" och måsta komplettera. Vi har väl 3 mil till närmsta byggvaruhus som absolut inte är billigast. 5 mil till de större lite billigare varuhusen. Lundqvist har verkligen sett till att allt är med och det verkar som att det dessutom finns lite extra dessutom - Självklart så betalar man ju för allt men balansen mellan hastighet och kostnad är ändå rimlig kan jag tycka....
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Skulle nog svara ja på den frågan - Vi reste väggarna på ett fåtal timmar och sen tillkommer arbete med avväxllingar ovan fönster och dörrar samt hammarband. Vindduken är redan på och tillika musband i nederkant.
Vi har valt liggande panel som då självklart gör att den måste sättas på plats senare men väljer man småblocklösningen med stående panel så sitter panelen redan på blocken och vips har man allt på plats redan från start.

Så man sparar tid - Ännu mer med stående panel. Största faktorn är ju att det skall gå snabbt att resa och få det hyfsat vädertätt då man som alla dödliga måste hinna med att jobba emellanåt. En annan faktor mot lösbirke är ju processen med att "glömma något" och måsta komplettera. Vi har väl 3 mil till närmsta byggvaruhus som absolut inte är billigast. 5 mil till de större lite billigare varuhusen. Lundqvist har verkligen sett till att allt är med och det verkar som att det dessutom finns lite extra dessutom - Självklart så betalar man ju för allt men balansen mellan hastighet och kostnad är ändå rimlig kan jag tycka....
Kul att se och bra jobbat! Har också beställt från Lundqvist med leverans om några veckor, så kul att höra att du verkar nöjd så här långt!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
M Msarps skrev:
Kul att se och bra jobbat! Har också beställt från Lundqvist med leverans om några veckor, så kul att höra att du verkar nöjd så här långt!
Härligt! Vart bygger ni? Och hur stort!?

edit! Hittade just din tråd och följer med på resan!!
 
  • Gilla
Msarps
  • Laddar…
Stilla dag på jobbet igår så jag tänkte snickra lite - Men det slutade med otaliga vändor med fyrhjulingen för att få upp panelen, plåttaket och regelverket. 8 timmar köra-lasta-köra-lossa senare så var allt upp vid stugan.

50kg tö-salt på maskinen för bättre grepp!
Fyrhjuling med släpvagn parkerad på grusväg, träd i bakgrunden, solsken, träribbor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyrhjuling med släp lastat med byggmaterial i naturig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långt, plastsvept byggmaterial på grus. Text på skyddsplasten. Bil och grönska i bakgrunden. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lika bra det för uppenbarligen kommer det ett par kollin till den 13/6 med isolering, gips, OSB och golvspån!

Sen blev det spännande när handtaget i ”garaget” bestämmer sig för att gå av!! Stressiga minuter innan man tog sig ut därifrån. :rofl:
Träskåpsdörrar med metallhandtag och lås, marmoreringsmönster, vitvaror emballage synligt nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Greatstomp och 6 till
  • Laddar…
Bra jobbat!

Och tur du är med oss fortfarande (och inte i garaget)

Hoppas du får långhelg nu så du hinner slava :)
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Bra jobbat!

Och tur du är med oss fortfarande (och inte i garaget)

Hoppas du får långhelg nu så du hinner slava :)
Hoppades på långhelg då det verkligen finns att göra - Frun jobbar tyvärr helg så jag är fast med Skruttis.
Blir knappast något gjort om jag drar med honom ut på ön - Så vi hittar på annat bus i helgen och siktar på att åka ut måndag!
Sen blir det fullt ställ helgen efter! :D
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Hoppades på långhelg då det verkligen finns att göra - Frun jobbar tyvärr helg så jag är fast med Skruttis.
Blir knappast något gjort om jag drar med honom ut på ön - Så vi hittar på annat bus i helgen och siktar på att åka ut måndag!
Sen blir det fullt ställ helgen efter! :D
Man ska inse sina begränsningar. Smart ladda batterierna med skrutten så är det enklare foka på bygget sen. Min bror brukar påpeka det varje gång han har ändrade planer.
De är inte unga för evigt och man kommer aldrig ångra den där helgen man busade ihop. :heart:

Och som sagt. Med modulerna gick det ju snabbt få tak på bygget och nu är ju det kritiska över och du kan jobba på lugnare i vetskapen att lite regn inte är en katastrof
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
En ledig dag nu för tiden blir liksom aldrig ledighet riktigt - Ett ryck på stomme gavelspets och det börjar likna något!

Gavelspetsarna får man helt sonika bygga på plats och med öppet till nock och loft så blir det helt sonika 235mm isolering och allt där till.
Vind-duken på stolpen måste få vänta lite då det faktiskt går i 45mm isolering på utsida och 2x45mm på insidan… måste fixas till innan panelen åker upp… som iofs inte är målad ännu.
Hus under konstruktion, delvis täckt tak, stegar, trästomme, byggmaterial på marken, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya tag till helgen!!
 
  • Gilla
husdrommaren och 4 till
  • Laddar…
Och så den sedvanliga TimeLapsen från tisdagens bygge! :D Vet inte om ni orkar se dem men här kommer den likväl!

 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi orkar! Det är en fröjd att följa arbetet :D
 
  • Älska
slacker
  • Laddar…
Det blev en konstig helg - Gäster ute så man fick ta lite tid till att umgås - Och bada lite för den delen!
Frun tyckte att det skulle till två pallkragar i trädgården och med tanke på hur kuperat det är så får man minsann bygga något!
Trädgård med växthus, trärabatter, soligt landskap med gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kompletterar med en trappa och en kjol kring den där under sommaren - Nu kan det planteras i alla fall.

Och så gavelspets Nr2;

Under konstruktion, trästomme, stegar, skog, blå himmel, dagsljus, isoleringsmaterial, takstolar, husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion med isolering och vindskydd, träreglar synliga, stege vid sidan, naturskönt med vatten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Fina odlingskragar.. med ett trappsteg kommer det kunna stå några hinkar/krukor där med.. :D

Tänk på att vattna lite oftare när de inte har markkontakt (odlingslådorna), de torkar ut förjäkla snabbt :( speciellt om de står soligt (vilket våra gör iaf halva dagen, men det var tillräckligt för att behöva vattna två gånger istället för en).

Nu när vi inte vattnat några alls är jorden stenhård! (vi måste bygga nya ramar till våra bäddar - därför en del står tomma).

Men det är perfekt i övrigt att ha dem på lite höjd :D vill ha mina ytterligare en "krage på höjd" (har tre idag..)
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Wohoooo!!! 6 veckors semester! Nu kör vi! 😃

Var faktiskt ute en dag i veckan och körde material - Det kom ju lite saker…
Fick kasta ihop en vagga till flaket så jag får upp gipset oskadat. 112 skivor gips, 8 åt gången…


En fyrhjuling lastad med gul isolering och byggmaterial från Gyproc och Isover, parkerad på grus nära skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram med nätskärm, lutad mot däck, utomhus på solig dag, omgiven av skog och byggnadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Greatstomp och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.