Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Ja det som hör till huset ingår i villa/hemförsäkringen. Om en bil brakar in i trädgården och förstör huset så är det ju sin egen försäkring man gör skadeanmälan till. Sen kan ju försäkringsbolaget i sin tur ställa krav mot den som orsakat skadan såklart. Men husägaren kan ju inte göra en skadeanmälan på någon annans försäkring. De har ingen relation.
Samtidigt kan ju TS få ersättning från grannens trafikförsäkring för skadan på muren även om TS själv inte har en hemförsäkring. Så att TS skulle behöva gå via ett eget försäkringsbolag stämmer ju inte.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vem som körde bilen är fullständigt ointressant, det är bilen som är försäkrad, det är inte på nåt sätt knutet till förare. Bilen kan bli stulen och det är fortfarande bilens försäkring som gäller. Vi kan nog spontant förutsätta att grannen har försäkring, det är nämligen lag på det och inget man ”väljer”, personer som ändå bor i villa och under ordnade former har sin bil påställd och försäkrad till en extremt övervägande del. Oavsett vad som går att bevisa eller inte och om grannen erkänner eller inte, det är ändå bilförsäkringen som är det som skall ta skadan. Bevisläget eller vad försäkringsbolaget kommer fram till är en annan fråga.
Anmäl till ditt försäkringsbolag vad som hänt så får de klura ut resten
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så att TS skulle behöva gå via ett eget försäkringsbolag stämmer ju inte.
Nej det kan ju inte vara den enda tvingande vägen, men det kan ju i praktiken ofta vara den smidigaste vägen.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtidigt kan ju TS få ersättning från grannens trafikförsäkring för skadan på muren även om TS själv inte har en hemförsäkring. Så att TS skulle behöva gå via ett eget försäkringsbolag stämmer ju inte.
Ja men återigen. man kan inte anmäla egna skador på en annan persons försäkring. Då är det ju skadestånd man söker isåfall. Får man skador på egen försäkrad egendom så anmäler man till sitt bolag, de i sin tur riktar anspråk på bilens försäkringsbolag. Man går inte själv direkt på bilens försäkringsbolag. Däremellan finns inget avtal.
 
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Ja men återigen. man kan inte anmäla egna skador på en annan persons försäkring. Då är det ju skadestånd man söker isåfall. Får man skador på egen försäkrad egendom så anmäler man till sitt bolag, de i sin tur riktar anspråk på bilens försäkringsbolag. Man går inte själv direkt på bilens försäkringsbolag. Däremellan finns inget avtal.
Vad händer om den saken som är skadad inte är försäkrad? T ex om TS mur inte skulle ingå i hemförsäkringen eller TS inte har en hemförsäkring? (Det är ingen retorik här, jag är genuint intresserad av hur man praktiskt tar en sån situation vidare. Ja, jag antar också att TS har en hemförsäkring (villaförsäkring)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad händer om den saken som är skadad inte är försäkrad? T ex om TS mur inte skulle ingå i hemförsäkringen eller TS inte har en hemförsäkring? (Det är ingen retorik här, jag är genuint intresserad av hur man praktiskt tar en sån situation vidare. Ja, jag antar också att TS har en hemförsäkring (villaförsäkring)
Ja då får man ju rikta ett skadestånd mot vållande part och ev dennes försäkringsbolag. Det är ju inte alltid det finns nå sånt heller..........Det fundamentala är ju ändå att var och en har en försäkring som skyddar sin egen egendom. Det är ju första anhalten vid skada oavsett vem som åsamkat den.
 
S Stefan1972 skrev:
Får man skador på egen försäkrad egendom så anmäler man till sitt bolag, de i sin tur riktar anspråk på bilens försäkringsbolag. Man går inte själv direkt på bilens försäkringsbolag.
Jag är på samma sätt som @Claes Sörmland intresserad av hur du menar att man bör göra om man vill ha ersättning från trafikförsäkringen för det skadeorsakande fordonet om den egendom som skadats ej har försäkring. Rimligen är det väl fordonets trafikförsäkring som ska ersätta skador fordonet orsakar alldeles oavsett som det skadas har är försäkrat eller ej.
 
S Stefan1972 skrev:
Det fundamentala är ju ändå att var och en har en försäkring som skyddar sin egen egendom.
Det är väl inte så fundamentalt. Jag har och har haft exempelvis olika fordon som inte haft något försäkringsskydd för att "skyddar sin egen egendom".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl inte så fundamentalt. Jag har och har haft exempelvis olika fordon som inte haft något försäkringsskydd för att "skyddar sin egen egendom".
det finns många sådana fall där man då helt sonika blir utan ersättning. Brinnande bilar och garage. Finns många veteranbilsägare som stått med lång näsa för att de inte haft fullgott försäkringsskydd. Det är dels därför många börjat ta betalt även när de står avställda. Ett visst grundskydd mot nå smågrejer trots avställning och inte använda.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är på samma sätt som @Claes Sörmland intresserad av hur du menar att man bör göra om man vill ha ersättning från trafikförsäkringen för det skadeorsakande fordonet om den egendom som skadats ej har försäkring. Rimligen är det väl fordonets trafikförsäkring som ska ersätta skador fordonet orsakar alldeles oavsett som det skadas har är försäkrat eller ej.
Ja men då får du som sagt (som jag redan skrivit flera ggr) rikta ett skadeståndsanspråk mot individen eller om man vet vilket bolag det handlar om. Det är långt ifrån så att allt är skyddat som något som är försäkrat orsakar. Det finns många parametrar där. Grundtanken är ändå den att vill man vara säker så har man sin egendom försäkrad. Att lita på att andra täcker fullt ut kan stå en dyrt i slutändan.
 
S Stefan1972 skrev:
det finns många sådana fall där man då helt sonika blir utan ersättning. Brinnande bilar och garage. Finns många veteranbilsägare som stått med lång näsa för att de inte haft fullgott försäkringsskydd. Det är dels därför många börjat ta betalt även när de står avställda. Ett visst grundskydd mot nå smågrejer trots avställning och inte använda.
Jo men då är det (troligen) inte en skada som orsakas av en bil. När det som här gäller bilar som "ansvariga" råkar det vara så bekvämt att det räcker att visa att bilen vållat en skada, så går bilens trafikförsäkring in. Vad bilens ägare tycker, är underordnat.
 
H hempularen skrev:
Jo men då är det (troligen) inte en skada som orsakas av en bil. När det som här gäller bilar som "ansvariga" råkar det vara så bekvämt att det räcker att visa att bilen vållat en skada, så går bilens trafikförsäkring in. Vad bilens ägare tycker, är underordnat.
Ja fast ni hakar upp er på fel saker. Naturligtvis täcker trafikförsäkringen skadan men man anmäler till sitt eget bolag och sen gör de upp med den vållandes bolag.
 
N Namnet skrev:
Hej!

Efter att ha flyttat in i vår gamla 70-talsvilla så började grannen ganska omgående klaga på en stödmur på ca. 0.5 höjd som löper mellan våra tomtgränser.
Stödmuren hade inte varit underhållen på många år, och grannen tyckte att tidigare ägare var "för gamla" för att be dem åtgärda muren, så dom tyckte att det skulle falla på de nya ägarna. Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
MEN, så en dag, kör grannen in i hörnan på stödmuren och knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder. Bilen helt uppriven på sidan. Jag får själv provisoriskt plocka ihop murstenarna. Grannen erkänner olyckan först flera dagar(5?) senare.

Har nu sagt åt grannen att laga muren, men dom vägrar det, eftersom "gör inget, ser bra ut ändå".

Vad har jag för möjligheter? Kan man låta en hantverkare reparera, sen skicka faktura till granne/kronofogde?
Finns det någon möjlighet att ta det till tinget?

Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några sneda stenar, men nu när man kört sönder min mur så har det ingen betydelse.
Låt det vara, gå istället ut och återställ muren det du lagade förut, så den ser ut som innan.... (och innan någon tokflippar: SKOJAR!.)
 
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Ja fast ni hakar upp er på fel saker. Naturligtvis täcker trafikförsäkringen skadan men man anmäler till sitt eget bolag och sen gör de upp med den vållandes bolag.
Vet inte om någon har hakat upp sig på fel saker. Frågan är enkel och praktisk i sin natur. Hur får du del av det vållande fordonets trafikförsäkring när du inte har någon försäkring som täcker din skadade egendom. Du har alltså inget eget försäkringsbolag att vända dig till.

Rikta krav mot fordonets ägare så får denne i sin tur vända sig till sitt försäkringsbolag?
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
N
Tack alla för era svar, denna tråden blev mycket längre än vad jag någonsin kunnat tänka mig.

Final:
Jag påminde grannen igen om att muren måste lagas, varpå denne återigen betedde sig som en tjurskallig unge och vägrade göra något åt min "gamla mur".
Men då sa jag att min nästa åtgärd blir Polisanmälan för smitning och kontakt med försäkringsbolag. "Gör du det, jag bryr mig inte" var grannens svar och ytterdörren smälldes igen.
Men 1 dag senare blev ändå muren lagad på grannens bekostnad. OCH grannen kom även och bad om ursäkt för sitt dåliga beteende. Så nu är allt bra igen!

Såhär i efterhand tror jag att grannen blev rädd om sitt körkort, visar sig att personen har ett sjukdomstillstånd som innebär indraget körkort. Vilket också kan förklara att man backade in i muren ....
 
  • Gilla
Donn och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.