B buffyin skrev:
jag tänkte på din uträkning med endast 6timmar och effekt på 1 kW för 4 paneler. Även om du har dem platt och rör ej vaggan får man ut mer än du räkna på. 4x420x0.81= 1360watt.
Nu hittar jag inte igen dem igen. Men du har säkert rätt.
 
G
B buffyin skrev:
Dock ingen dum idée att ha en liten anläggning som täcker husets basbehov som alltid finns.
Varför då? Jag vill ha el till värmepumpen från november till april. I värsta fall kan jag klar mej utan el på sommaren, får väl göra en jordkällare och duscha kallt.
 
G OMathson skrev:
Varför då? Jag vill ha el till värmepumpen från november till april. I värsta fall kan jag klar mej utan el på sommaren, får väl göra en jordkällare och duscha kallt.
Billig el är tanken, med relativt kort återbetalningstid om man får till det. Men i princip håller jag med. Solcellerna har tränat sönder energisystemet. -4,50kr/kWh i Nederländerna imorgon under en timme. Slå på spisen, värmen och ACn samtidigt. Du går med vinst...
 
G
pacman42 pacman42 skrev:
Billig el är tanken, med relativt kort återbetalningstid om man får till det. Men i princip håller jag med. Solcellerna har tränat sönder energisystemet. -4,50kr/kWh i Nederländerna imorgon under en timme. Slå på spisen, värmen och ACn samtidigt. Du går med vinst...
Jag har sett till att det inte är för långt till jobbet så jag cyklar eller om det är snöstorm, går. AC i Sverige, äh de e bara att gå ner i källaren.
Bort med ,60öringen och full skatt på solceller i Sverige som på allt annat, tex värmepumpar.
 
G OMathson skrev:
Jag har sett till att det inte är för långt till jobbet så jag cyklar eller om det är snöstorm, går. AC i Sverige, äh de e bara att gå ner i källaren.
Bort med ,60öringen och full skatt på solceller i Sverige som på allt annat, tex värmepumpar.
Tanken med den lilla anläggningen är att man skall vara oberoende av 60-öring och nätnytta, den skall löna sig ändå.
 
G
pacman42 pacman42 skrev:
Tanken med den lilla anläggningen är att man skall vara oberoende av 60-öring och nätnytta, den skall löna sig ändå.
Jo, löna sig kanske det gör men ingen nytta när det behövs värme. Kanske bättre att köpa skog?
 
G OMathson skrev:
Jo, löna sig kanske det gör men ingen nytta när det behövs värme. Kanske bättre att köpa skog?
Det var inte det som var poängen, tanken var att det skulle kunna vara en billig investering som betalade sig rätt snabbt.

Jag har hittat små paket från svenska leverantörer också. Billigaste hittills var sex paneler, växelriktare mm för 20000kr.
 
G OMathson skrev:
Varför då? Jag vill ha el till värmepumpen från november till april. I värsta fall kan jag klar mej utan el på sommaren, får väl göra en jordkällare och duscha kallt.
Jag tycker detta är intressant. Vi hade 1100kwh i december, 900 i januari samt ca 700 i april. Så inte så stor skillnad mellan månaderna för oss.

Jobbar hemma 4 av 5 dagar och Sommar ut AC eller pool skulle inte bli kul, men vi alla har olika preferenser.

Mars fick vi 651kw (solcells anläggningen kopplades in i början av månaden) och 1412kw i april. Så är november-februari som behövs.
 
Viktat pris på dagtid denna månaden är nu nere på 33,8 öre/kWh. Medelpriset på elen ligger på 40,2 öre.

Ikväll drar dock priserna uppåt igen då flera kärnkraftverk stängts ned och vinden avtar (samt solen går ned). Risken för att riksdagen tar bort subventionerna ökar hela tiden, de kan ju inte i längden subventionera försäljning av el på en marknad som har negativa priser.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Viktat pris på dagtid denna månaden är nu nere på 33,8 öre/kWh. Medelpriset på elen ligger på 40,2 öre.

Ikväll drar dock priserna uppåt igen då flera kärnkraftverk stängts ned och vinden avtar (samt solen går ned). Risken för att riksdagen tar bort subventionerna ökar hela tiden, de kan ju inte i längden subventionera försäljning av el på en marknad som har negativa priser.
Vi kan ju se hur priset ser ut kommande vecka när en reaktor på Forsmark samt en reaktor på Oskarshamn står stilla samt alla återgår till jobb...
 
Billigt idag så jag laddar bil och kör disk, tvätt och tork. Det mesta från solpanelerna men lite moln gör att jag ibland drar lite från nätet. Det gör inget.

Nu ska man inte hänga upp sig på detta då vi har en stor vårflod samtidigt som det blåser och kontinenten försöker bli av med sin el. Norge importerar så mycket de kan. Knepig situation. €-15/MWh i Jylland i skrivande stund.

Vad som saknas är möjlighet att lagra stora mängder el.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
För min sålda el för jag grovt p.g.a överproduktion:
Skattesubv. (60öringen):40öre
Nätnytta: 10öre
Xtra frå elleverantör: 20öre
Summa 70öre/kwh i rena "bidrag"utöver spotpris. Så där någonstans går gränsen för mig att inte exportera elnätet när det är negativt spotpris.
 
M mortimer skrev:
Vi kan ju se hur priset ser ut kommande vecka när en reaktor på Forsmark samt en reaktor på Oskarshamn står stilla samt alla återgår till jobb...
Det ser rätt lugnt ut. SE3:

Skärmavbild av elpriser i timintervaller för SE3-området, med minsta och största värde markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut till vara ett klokt val jag gjort med att lägga paneler även i öst och väst :cool:
 
Får man moms på minuspriser?
Så när - 11,5 blir det - 14 öre för elen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.