Min mamma har ett fritidshus med eget avlopp.

Till toaletten är det en 3 kubiks avloppstank, troligen av sluten typ.

Tanken töms som brukligt 1 gång per år.

Jag besökte henne nyligen och upptäckte då att det på väggen bredvid toalettstolen sitter en uråldrig mojäng, som tydligen ska mäta hur mycket det är i avloppstanken - se bifogade foton. Den har tre lampor; grön, gul och röd.

Efter diverse googlande har jag kommit fram till att det nog är ett s k nivålarm, d v s en antik föregångare till dessa:

https://www.svensktavlopp.se/tillbehor/nivalarm/

Prylen gick sönder för några år sedan, och jag undrar nu om detta är något som man "måste" ha, och om den således behöver ersättas med en ny.

Mamma anser att prylen är helt onödig, och att hon hör på ljudet när man spolar i toaletten, när tanken börjar bli full.

Men innan vi sliter bort den, kastar den och går vidare i livet utan att köpa någon ny, skulle jag bara vilja försäkra mig om, att det inte är något som vi har missat här, eller - Gud förbjude - att det finns något slags regelverk, som kräver att man har en sådan här manick.

Kan tillägga att mamma bara bor i fritidshuset 5-6 månader per år (d v s på sommarhalvåret), och att hon är ensam där 95% av tiden.
 
  • Plastetikett med text, skruvad på vägg, el-företags information, svart tryck, adress och telefonnummer, skruv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad intercom, två knappar, delvis skadad, på tapet med blommigt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Kommunen kan ställa krav på larm och/eller nivåmätning.

[länk]

[länk]

[länk]
Aj då.

Då får vi kontakta kommunen och fråga.
 
Problemet är att när det börjar låta i toaletten så har nivån blivit så hög att du fått stående vatten i avloppsrören vilket hindrar luften från att röra sig. Det gör att det är stor risk att skit fastnar i rören istället för att åka hela vägen till tanken.

Det blir högre risk för stopp.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tänk både en å två gånger innan ni bara tar bort larmet.

Jag hade ersatt med ett nytt larm oberoende (lag)krav eller inte.


Även om kommunen inte ställer något krav i dagsläget så är det stor sannolikhet att ett krav kommer införas inom något år.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Problemet är att när det börjar låta i toaletten så har nivån blivit så hög att du fått stående vatten i avloppsrören vilket hindrar luften från att röra sig. Det gör att det är stor risk att skit fastnar i rören istället för att åka hela vägen till tanken.

Det blir högre risk för stopp.
Aha!

Tack för bra och tydlig förklaring.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tänk både en å två gånger innan ni bara tar bort larmet.

Jag hade ersatt med ett nytt larm oberoende (lag)krav eller inte.


Även om kommunen inte ställer något krav i dagsläget så är det stor sannolikhet att ett krav kommer införas inom något år.
Bra att veta. Tack!
 
Den sortens larm har installerats i många år. Är batteridriven och det sitter i lådan, byt batteri och prova om det fungerar. Kan sitta en kännare eller nivåvippa i tanken.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den sortens larm har installerats i många år. Är batteridriven och det sitter i lådan, byt batteri och prova om det fungerar. Kan sitta en kännare eller nivåvippa i tanken.
Det var när mamma skulle byta batteri i den som den pajade. Den är heltrasig (sprucken) och går säkerligen inte att laga.
 
Är det bara locket som pajat, så fungerar det ändå
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det bara locket som pajat, så fungerar det ändå
Så här ser den ut (se foto).
 
  • Grön metallbox med knappar och reglage mot tapet med blomstermönster, på en snedvinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Vi hade en snarlik i huset med slutn toatank min mor bodde i ett antal år.
Man tryckte på knappen och vid gul lampa började det bli dags för tömning. Om röd lampa lyste var det dags att tömma.
Det dumma var att man var tvungen att trycka på knappen. Bättre vore med löpande indikering.
Även om hon hade schemalagd tömning hade hon faktiskt nytta av att kunna kolla och fick beställa extra tömning några gånger.
Kommunen krävde även att funktionen skulle finnas.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Vi hade en snarlik i huset med slutn toatank min mor bodde i ett antal år.
Man tryckte på knappen och vid gul lampa började det bli dags för tömning. Om röd lampa lyste var det dags att tömma.
Det dumma var att man var tvungen att trycka på knappen. Bättre vore med löpande indikering.
Även om hon hade schemalagd tömning hade hon faktiskt nytta av att kunna kolla och fick beställa extra tömning några gånger.
Kommunen krävde även att funktionen skulle finnas.
Ja, det ligger nog något i vad du säger.

Har mailat kommunen nu, så får vi se vad de svarar i nästa vecka.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara köpa larm för sluten tank, här kan du vad som finns
[länk]
Tack!

Jag har dock noll kunskap om sådant här, och saknar således helt kompetens att göra ett klokt val mellan de alternativ som finns.

Dessutom ska den väl installeras, och det måste ju göras av en professionell firma. Vilken sorts firma vet jag inte. Rörmokare...?

Jag tänker att vi avvaktar kommunens svar på mitt mail först. I mailet har jag dessutom bett dem att - OM de har krav på nivålarm - tipsa om lämplig produkt, eller åtminstone ange hur den ska vara beskaffad för att vara "godkänd".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.