Var det inte i en annan tråd det pratades om teak? Hur som helst för dyrt för mig, även om jag handlar just på Orust.
 
Bra tips både i tråd och PM, så nu har jag så jag kan börja planera. Fler tips är såklart bra ändå, då flera kan vara i liknande sits.

Fast det jag fortfarande undrar är om Calexicos 17 500/m3 för sidbrädor är vad jag får räkna med, eller om det finns andra ställen med bättre pris.
 
Jag handlar på WBP trading
De har mycket bra priser och säljer till privatpersoner. Ex furu för mellan 5500-11000 eller Björk för 13000-20000
 
Kolla gärna Isaks Ädelträ (i Blekinge) och se vad de kan göra.
 
Många att kolla upp. Tackar.
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
Hmm…å jag dom gjorde ved av min stora lönn , skulle tagit hem den till farsans sågverk istället
 
  • Ledsen
Pettman och 1 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Har du sett Masses säljtråd?

[länk]

Synd att det är så lång till skåne dock - hade gärna köpt om det gått att få hem på något rimligt sätt.
Ja man hade ju gärna sett att @Ola C köpte det och förvarade det åt oss så vi kunde hämta hos honom ;)
 
Det är utmaningen med ett långt land. Flera av de ställen jag fått tips om fixar inte leverans, och det är varken gratis eller jättekul att åka hundra mil med släp.
 
Svensk furu för 17500:-/m³! Det är ju bortom svindyrt, eller är det ett kubiksblock med så täta årsringar att det inte ens går att se med svepelektronmikroskop som avses? :surprised:
 
Jag bygger helt enkelt inte eller så har jag börjat använda billigare material / virke.
 
Jaha, så var jag här igen. Förråden fyllda med ek och valnöt, men skulle görna hitta lönn och björk till rimliga priser. Lönn för drygt 15 per kubikmeter som jag erbjöds köpa tidigare i tråden verkar inte aktuellt, då vår vän från Örebro valt att anonymisera sig och stänga sitt konto.

De intressantaste tipsen jag fått här är tyvärr långt från Stockholm eller säljer inte till privatpersoner. Lönn för 50 hittar jag här och i Husqvarna för 35, men det låter på er andra som att det borde hå att hitta billigare. Gärna tips pm var och hur.

Björk finns här för 27 per kubik, vilket också verkar dyrt. Går det verkligen inte att komma undan billigare utan att åka 50 mil?
 
Höjda materialpriser påverkar. Väljer enklare virke till hobbyjobben när det går. Gör inredning till båten av gran från embalage numera.
En snickarbänk av trä under konstruktion i en verkstad, med verktyg och material runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ironiska är att inredningen blir mer trogen fartygets ursprung. Typiskt för den tiden är enkelt virke med kvistar och fel. Sedan målat. Ramar med fyllningar istället för skivmaterial mm.
Tar lite längre tid att göra. Ger lite annan karaktär i en trevlig riktning. Fortsätter nog ditåt även om marknaden nyktrar till.

När materialet är viktigt av mekaniska skäl. Som till fönster och bärande detaljer. Då pröjsar jag vad det kostar. Eller...
Har förtroendeavtal med min huvuduppdragsgivare. Skriver upp vad jag använder och när det kommer upp i en summa som är värd att pilla med ger jag honom en lista för fakturering. Enskilda specialprodukter som tas hem speciellt till mig betalas med den faktiska summan. Massiv furu räknar jag till 10kkr/kubik för ögonblicket. Eken är uppe i 30kkr.

Det är inte hela bilden. Spill betalar jag inte för. Inte för dörrpallar heller. Totalt sett blir det inte så mycket. Inte jämfört med vilken annan hobby som helst.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
När ni skriver kbm pris vad är det ni köper?
Är det ohyvlade plank, torkat till vilken % ?

Kvistfri fura?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.