D
pacman42 pacman42 skrev:
Inklusive idag så ligger priset på 42 öre, till imorgon har det naturligtvis sjunkit...

Det viktade medelpriset för solelsproducenter i söderläge i SE3 ligger på 36,5 öre/kWh (baserat på en solelssajts siffror).

Mitt medelpris ligger på 37,3 öre/kWh.
Vad menar du med snittade priset för producenter, menar du på såld el? Mitt snitt på den sålda elen, i maj, är 63,49 öre, detta är utan 60-öringen och nätnyttan.
 
D djac skrev:
Vad menar du med snittade priset för producenter, menar du på såld el? Mitt snitt på den sålda elen, i maj, är 63,49 öre, detta är utan 60-öringen och nätnyttan.
Jag har tagit effektkurvan för solpaneler rakt i söder i maj och räknat ut ett medelpris per producerad (potentiellt såld) kWh utifrån detta. Inte mer komplicerat än så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har tagit effektkurvan för solpaneler rakt i söder i maj och räknat ut ett medelpris per producerad (potentiellt såld) kWh utifrån detta. Inte mer komplicerat än så.
Har du denna information även för april? Vore intressant jämföra uträknat medelpris mot vad man faktiskt fick betalt
 
A Akerfeldt skrev:
Har du denna information även för april? Vore intressant jämföra uträknat medelpris mot vad man faktiskt fick betalt
Ja, 56 öre.

Edit: detta är ju ett grovt estimat eftersom inte hänsyn tas till väder mm. Det är ett rent viktat medelpris utifrån solinstrålningen för att man skall kunna gissa hur mycket man får betalt. Har man cellerna i väster eller öster får man bättre betalt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, 56 öre.

Edit: detta är ju ett grovt estimat eftersom inte hänsyn tas till väder mm. Det är ett rent viktat medelpris utifrån solinstrålningen för att man skall kunna gissa hur mycket man får betalt. Har man cellerna i väster eller öster får man bättre betalt.
Förstår det är helt teoretiskt men var bara nyfiken på skillnaden. Fick 75,46 betalt i april inkl 10 öre tillägg på spotpriset samt 8,40 i nätnytta så totalt 83,86. Men jag kör också 10 paneler i väst, 10 i öst och 26 i söder så täcker hela dagen.
 
G
Och jag (och där jag jobbar) behöver fortfarande ingen el för uppvärmning! Kom igen i november!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Apropå trådens ämne:
Vad lurad jag hade känt mig om jag haft solpaneler för 150 000:- på taket nu. :)
 
  • Wow
Markarbetaren
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Apropå trådens ämne:
Vad lurad jag hade känt mig om jag haft solpaneler för 150 000:- på taket nu. :)
Varför då? Utveckla dina tankegångar annars obegripligt vad du känner dig lurad av.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Förstår det är helt teoretiskt men var bara nyfiken på skillnaden. Fick 75,46 betalt i april inkl 10 öre tillägg på spotpriset samt 8,40 i nätnytta så totalt 83,86. Men jag kör också 10 paneler i väst, 10 i öst och 26 i söder så täcker hela dagen.
Göm inte momsen, den har jag inte inkluderat.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Göm inte momsen, den har jag inte inkluderat.
Betalar inte moms om det är det du menar?
 
A Akerfeldt skrev:
Betalar inte moms om det är det du menar?
Jag räknar ut priserna utan moms, så du får lägga på 1,25% för att få ett jämförbart värde på egenbrukad el (vad den hade kostat att köpa).

Edit: det skulle ha stått 25% eller multiplicera med 1,25, inte en blandning av de två.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
25%?
 
kashieda kashieda skrev:
25%?
Japp. Räkna med en faktor på 1,25. Lite trött.
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Varför då? Utveckla dina tankegångar annars obegripligt vad du känner dig lurad av.
Jo, med tanke på prisutvecklingen på elen. Nu har man snorbillig el utan att ha gjort den investeringen.
Lite snopet att knappt få betalt för egenproducerad el nu när panelerna ger som mest…

Panelerna har ju alltid varit svåra att räkna hem ekonomiskt, men nu är det är det ju helt omöjligt.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har tagit effektkurvan för solpaneler rakt i söder i maj och räknat ut ett medelpris per producerad (potentiellt såld) kWh utifrån detta. Inte mer komplicerat än så.
Ok, ja, då blir det förmodligen fel för dig, det enda jag skulle kunna se som höjer min siffra är att jag har laddat bilen ett par gånger mitt på dagen, då priset varit lågt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.