Esther_R Esther_R skrev:
Tyvärr läcker avloppsslangen. Lusläser instruktionsboken men hittar inte felet. Skickar en video om någon vet. [video]
Flexibel rörsammanfogning, grå, vit, badrum, skruv, tejp, vägganslutning, tvättmaskinsavlopp eller torktumlarslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Härifrån läcker det. Fattar inte.
Blir tokig
 
Esther_R Esther_R skrev:
[bild]Härifrån läcker det. Fattar inte.
Blir tokig[/QUOTE
Ser tyvärr ut som det läcker inifrån maskinen bakom fästet. Maskinen är ju splitterny så antar att jag måste reklamera...
 
Ingen som vet?
 
Om det är en skarv där så får du fixa ett passande mellanstycke/hårt plaströr och sätta dit det med ett par slangklämmor så det blir tätt. Valfritt byggvaruhus borde ha grejerna du behöver.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Om det är en skarv där så får du fixa ett passande mellanstycke/hårt plaströr och sätta dit det med ett par slangklämmor så det blir tätt. Valfritt byggvaruhus borde ha grejerna du behöver.
Var menar du att det är en skarv?
 
Det är bara du som känner till om det finns några skarvar på avloppsledningen - om du har byggt vidare med fler rörsegment och kanske bara pluggat in dessa i varandra så räcker inte denna koppling. Finns inga skarvar så verkar det ju som att slangen är läck.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är bara du som känner till om det finns några skarvar på avloppsledningen - om du har byggt vidare med fler rörsegment och kanske bara pluggat in dessa i varandra så räcker inte denna koppling. Finns inga skarvar så verkar det ju som att slangen är läck.
Maskinen är splitterny och jag har bara kopplat in den till vattenlåset. Dock så har jag ingen slangklämma på slangen där den leder in i vattenlåset och ev så tog jag lite för mycket tvättmedel om det kan vara det som är orsaken.
 
Om det är originalslangen hela vägen i ett stycke så verkar det ju som att det finns en läcka i den, att döma av filmen du visar. Bra om man kan ha fler stödpunkter för slangen så den inte hänger och dinglar, större rörelser och vibrationer från centrifugering osv kan göra denna typ av slangar sköra med tiden. Men nu var det ju en ny installation och litet förvånad att slangen tycks läcka på mitten någonstans.

Att du kan ha haft i för mycket tvättmedel har inget med detta att göra. Installationen tycker jag ser ok ut men jag är inget proffs alls på dylikt, typ bara gjort som du gör nu - installerat maskiner enl standard. Har samma slags vattenlås som du och samma slags kran till en av maskinerna, funkar fint.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Kan inte avgöra om det är slangen som läcker eller om vattnet kommer inifrån maskinen. Det är väldigt konstigt maskinen är ju splitterny. Ogillar tanken på att behöva göra en reklamation direkt...
 
Din installation påminner mycket hur vi gjorde på ena maskinen, vi har ingen sån där snygg båge på översidan dock. I den här delen av tvättstugan står en tvättmaskin underst med en torktumlare över i en stapel. Det finns ett påstick över vattenlåset för torktumlarens kondensvatten. Undertill inget mer spännande än ett lock så man kan spola avloppsledningen enkelt om det skulle behövas, finns ett kök på våningen över så befogat. Ser även att jag satt dit en bit rörisolering för att fixera avloppsslangen liitet bättre, vill som sagt inte att det ska hänga och dingla.

Skumt med ditt läckage, skulle det vara läckage mitt på slangen och du vet exakt var det är så kan du ju säkert täta detta ställe med litet bygglim, Liquisole, dylikt.

Badrum med vita rör, radiator, vatteninstallationer och texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Svårt att se på filmen om läckan är ifrån slangen, eller kommer innifrån.

Vi hade för en del år sedan en Whirlpool maskin som läckte innifrån ibland. Hade reparatör här som aldrig hittade felet, och jag orkade inte reklmammera för utbyte.

Vi hade felet i 7 - 8 år sedan hade felet orsakat stora rostskador inne i maskinen. Jag felsökte själv och kom fram till att det var ett konstruktionsfel. Vattnet kom från tvättmedlesfacket om trumman reverserade "mot" påfyllningen samtidigt som det pågick påfyllning.Det blev då en svallvåg inne i trumman som som tryckte upp vatten mot tvättmedelsfacket. Jag hittade en sprängritning på nästan samma maskin men något nyare (typnumret lite högre ). Där hade de infört en avluftning av trumman just i den kritiska passagen. Jag övervägde att själv borra upp ett lufthål. Men maskinen tvärdog innan jag kom mig för att göra det. Aldrig mer Whirlpool.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Svårt att se på filmen om läckan är ifrån slangen, eller kommer innifrån.

Vi hade för en del år sedan en Whirlpool maskin som läckte innifrån ibland. Hade reparatör här som aldrig hittade felet, och jag orkade inte reklmammera för utbyte.

Vi hade felet i 7 - 8 år sedan hade felet orsakat stora rostskador inne i maskinen. Jag felsökte själv och kom fram till att det var ett konstruktionsfel. Vattnet kom från tvättmedlesfacket om trumman reverserade "mot" påfyllningen samtidigt som det pågick påfyllning.Det blev då en svallvåg inne i trumman som som tryckte upp vatten mot tvättmedelsfacket. Jag hittade en sprängritning på nästan samma maskin men något nyare (typnumret lite högre ). Där hade de infört en avluftning av trumman just i den kritiska passagen. Jag övervägde att själv borra upp ett lufthål. Men maskinen tvärdog innan jag kom mig för att göra det. Aldrig mer Whirlpool.
Grå spiralformad slang eller kabel med suddig bakgrund i inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Usch, så trist. Jag hittade felet!
Hittade ett hål i avloppslangen på den alldeles nya tvättmaskinen. Har lagat det temporärt med rörtejp, men detta blir ju en reklamation hos Elfynd och byte av hela slangen. Nu ska jag bara fixa en slangklämma och en koppling till inloppsslangen eftersom det tyvärr kommer någon droppe vatten där såg jag. Antar att jag får köpa en i plast som någon påpekade så det blir helt tätt?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Din installation påminner mycket hur vi gjorde på ena maskinen, vi har ingen sån där snygg båge på översidan dock. I den här delen av tvättstugan står en tvättmaskin underst med en torktumlare över i en stapel. Det finns ett påstick över vattenlåset för torktumlarens kondensvatten. Undertill inget mer spännande än ett lock så man kan spola avloppsledningen enkelt om det skulle behövas, finns ett kök på våningen över så befogat. Ser även att jag satt dit en bit rörisolering för att fixera avloppsslangen liitet bättre, vill som sagt inte att det ska hänga och dingla.

Skumt med ditt läckage, skulle det vara läckage mitt på slangen och du vet exakt var det är så kan du ju säkert täta detta ställe med litet bygglim, Liquisole, dylikt.


[bild]
Ser bra ut!
Hittade ett hål i avloppslangen på den alldeles nya tvättmaskinen. Har lagat det temporärt med rörtejp, men detta blir ju en reklamation hos Elfynd och byte av hela slangen. Nu ska jag bara fixa en slangklämma och en ny koppling till inloppsslangen eftersom det tyvärr kommer någon droppe vatten där såg jag. Antar att jag får köpa en i plast som någon påpekade så det blir helt tätt? Grå böjlig slang närbild, en del av vit apparat, suddig bakgrund, skarpt ljus skapar skuggor, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ohGr ohGr
Bra tråd och hjälp!
Har själv köpt tvättmaskin i tidigare lägenhet som skulle kopplas in. Ringde rörmokare som alla säger "men sånt där fixar du ju själv".
Ingen ville ta jobbet.
Mer sånt här! :)
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Bra tråd och hjälp!
Har själv köpt tvättmaskin i tidigare lägenhet som skulle kopplas in. Ringde rörmokare som alla säger "men sånt där fixar du ju själv".
Ingen ville ta jobbet.
Mer sånt här! :)
Bra, och jag håller med! Att vara hobbyhantverkare är utmattande och hade inte klarat mig utan detta fantastiska forum med alla hjälpsamma människor. Hahaha, akademiskt arbete är en baggis i jämförelse. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.