1 466 988 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Man kanske inte gör rubriker om att man gått tillbaka till fosilbil ??Nötegårdsgubben skrev:Googlar man exempelvis hemtjänsten slutar med elbilar får man inga uppenbara träffar på att någon hemtjänst slutat med elbilar. Bara motsatsen (nej, jag har inte gått igenom alla träffar). I glesbygd kan det förstås bli långa avstånd, men vi pratar nog ofta ändå km snarare än mil mellan brukarna i snitt.
Så tills någon producerar en länk som säger mer än att en enstaka bil/bilmodell inte hållit måttet:
I call bullshit.
Bilarna var KIA, så jag antar Niro, de var på leasing, när den gick ut fick de bensindrivna Peugeot.
Min bekant fick stopp en sen kväll (12v batteriet) när bärgningsbilen kom skrattade han "4e gången jag hämtar den här bilen denna vecka"
Vist utförs huvudarbetet 06-23, men de har även nattpatrull.
Var min vän jobbar vill jag inte avslöja utan att fråga.
Jag kan även tänka att det är en kostnadsfråga, en typisk hemtjänstbil är ju minsta möjliga som kanske kostar 200" En elbil kostar med vettig räckvidd 500-550"
Som du är inne på så spelar inte inköpspriset någon roll när man driver en bilflotta i kommersiella former, milkostnaden, eller månadskostnaden är det som spelar roll.Isakare skrev:Man kanske inte gör rubriker om att man gått tillbaka till fosilbil ??
Bilarna var KIA, så jag antar Niro, de var på leasing, när den gick ut fick de bensindrivna Peugeot.
Min bekant fick stopp en sen kväll (12v batteriet) när bärgningsbilen kom skrattade han "4e gången jag hämtar den här bilen denna vecka"
Vist utförs huvudarbetet 06-23, men de har även nattpatrull.
Var min vän jobbar vill jag inte avslöja utan att fråga.
Jag kan även tänka att det är en kostnadsfråga, en typisk hemtjänstbil är ju minsta möjliga som kanske kostar 200" En elbil kostar med vettig räckvidd 500-550"
En rolig anekdot som jag själv fått mig till livs från en fleet manager-kollega på stort bolag, där hade vi tre nivåer av tjänstebilar, kopplat till tjänst, en Renault, en Volvo och till sist BMW, folk strävade naturligtvis uppåt i bilhierarkin, på andra sidan berättade vederbörande för mig att egentligen kunde alla ha fått en BWM eftersom kostnaden var identisk mellan dessa tre, med alla faktorer inräknade.
Nja, det är väl mer så att hybridmarknaden formligen exploderade. Tack vare regenereringen är de bränslesnåla även vid fossildrift.N Nerre skrev:Ja, för de som har möjlighet att två eller fler bilar i hushållet så kan en billig bil med kort räckvidd fungera som ena bilen. Det verkar vara ganska många av de som skaffat elbil som behåller en dieselbil för långresorna. Antagligen inte en majoritet, men inte en försumbar andel heller.
Det slår mig att detta fenomen faktiskt även funnits med bränslebilar. Hade en kollega som pendlade med en Lupo (den drog väl 0,3 liter milen), och sen hade de en Passat för resor med familjen (vet inte om den var bensin eller diesel). Så tror jag det ser ut hos många. När jag var i 20-årsåldern hade farsan en Ford Granada kombi, och morsan en liten Escort. Innan det hade farsan en Taunus kombi och morsan en liten Corolla.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Det beror väl på vem man är. En pigg lokaltidning borde göra det. Att kommunens kommunikatörer inte gärna gör det tror jag är en korrekt iakttagelse.Isakare skrev:
Rimligt att inte vilja outa något man hört om privat. Jag litar på att kontakten är bra nog och att det du säger är sant.Isakare skrev:Bilarna var KIA, så jag antar Niro, de var på leasing, när den gick ut fick de bensindrivna Peugeot.
Min bekant fick stopp en sen kväll (12v batteriet) när bärgningsbilen kom skrattade han "4e gången jag hämtar den här bilen denna vecka"
Vist utförs huvudarbetet 06-23, men de har även nattpatrull.
Var min vän jobbar vill jag inte avslöja utan att fråga.
Jag kan även tänka att det är en kostnadsfråga, en typisk hemtjänstbil är ju minsta möjliga som kanske kostar 200" En elbil kostar med vettig räckvidd 500-550"
Tror också att analysen är rimlig, att det dels kan kosta mer än det smakar även för kommuner och att vissa enskilda bilmodeller helt enkelt är för dåliga.
Min erfarenhet är snarare tvärtom. När batteriet är slut drar bilen mer än motsvarande bensinbil på grund av att motorn är för klen för att ensamt driva bilen på ett effektivt sätt.Nissens skrev:
Jag var inte så imponerad när jag hade en. Tror att regenereringen sänker förbrukningen från usel till acceptabel.Nötegårdsgubben skrev:
Du och jag vi har ju båda kört både fossilare, laddhybrid och elbil så vi borde ha tolkningsföreträde.
Håller med. Har också haft alla tre biltyperna. Outlandern (hybriden) går iofs att köra mer eller mindre på uteslutande el på sträckor under 4 mil, men hej vad den drar när elen är slut. Skulle lätt säga över litern på motorväg.W witten skrev:
Då har du någon budgetbil. Fossilmotorn i min hybrid har över 300hp och fungerar utmärkt när batteriet är slut. Regenereringen gör ju attbatteroet sällan är helt slut.useless skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Tja, man behöver nog inte ha budgetbil för att komma under det du visar. För att ta ett "budgetexempel"...Nissens skrev:
En BMW X5 5.0e exempelvis har nätt och jämnt över 300, 313 hk av bensinmotorn. Drar 0,8-1,1
Enklaste rena bensinare har 381 hk och drar 0,85-0,99
Så tittar man på specifikationerna så drar laddhybriden klart mer och har förstås en klart klenare bensinmotor. 10% mer förbrukning när batteriet är slut är ju inte helt försumbart. Hela idén med en sådan är ju förstås att du laddar och kör mycket korta sträckor.