En uppdatering från tomten:

2019 April
Flygfoto över bostadshus och skog vid skymningen. Trädgårdar, bilar och person syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2023 Maj
Flygbild över trädgård, grön gräsmatta, gångstigar, några byggnader med mörka tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vill inte tänka på hur många timmars jobb det där är.

Och det där är bara basen för alla framtida projekt :D
 
Redigerat:
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
En uppdatering från tomten:

2019 April
[bild]
2023 Maj
[bild]



Vill inte tänka på hur många timmars jobb det där är.

Och det där är bara basen för alla framtida projekt :D
Ser att du varit tvungen att sälja bilen, förstår att det är en ekonomisk fråga. För vem har egentligen råd att ha bil om man ska ha råd att renovera. Bara motorsågsbränslet måste ha uppgått till en mindre förmögenhet! ;)
-Snyggt jobbat! :strong:
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Ser att du varit tvungen att sälja bilen, förstår att det är en ekonomisk fråga. För vem har egentligen råd att ha bil om man ska ha råd att renovera. Bara motorsågsbränslet måste ha uppgått till en mindre förmögenhet! ;)
-Snyggt jobbat! :strong:
nya bilen är svart och det är galet mycket pollen så den får vara i garaget.... Har ett sånt där konstigt garage som rymmer en bil med.... strange, I know :oops:

Måste faktiskt säga att tomt och trädgård har varit en bra avkoppling. Renovering av byggnader har ju en annan deadline ofta. Medans utomhus kan man vara mer styrd av humör och väder. Det har varit mycket mer lustfyllt att gå ut när det är sol och kötta på ett par timmar med nått projekt. Ha naturen, grönskan och fågeljävlarna som sällskap :)
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Miniprojekt att ta hand om dörrar och fönster i snickarboden.

Skillnad med lite färg (eller ok. Alla fönster i sydläge fick nästan kittas om helt)

Före (fösnter skymptas till höger)
Gul stuga med sliten dörr, trappsteg i sten, kratta, skurborste och städredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter

Gult litet hus med svart tak, stenbelagd gång, grön gräsmatta och träd runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Och så var det dags för takbyte....

Före:

Gult enfamiljshus med veranda, grön gräsmatta, träd i bakgrunden, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter:

Gult trähus, svart tak, skorsten, veranda, avskalade träd, molnig himmel, gräsplätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte gjort själv utan det här har proffs fått ta hand om med ordentliga ställningar. Slutarbetet gjordes med minusgrader och en del is. Då var alla som var uppe på taket försedda med sele och hjälm
Och även ställningsmontörerna hade sele och hjälm.

Jag betalar hellre lite mer än att nån ska dö eller skadas när de gör jobb hos mig.

Gamla taket var i bättre skick än förväntat med tanke på alla genvägarna man hade tagit när huset byggdes. Generellt 20% av de skruvar som man bör använda. Ingen läkt utan plåten direkt på pappen. Ändå var det väldigt få fuktgenomslag och främst där det saknats vindskivor.
Dvs.... Hade man gjort rätt när huset byggdes hade taket hållt minst 20 år till.

Dyraste projektet på huset men värt varenda krona. Och estetiskt en helt enorm skillnad.

To be continued....
Till våren kommer jag måla skorsstenen
Och kommande år blir det såklart fasadmålning.

Sen ska även resterande tak på fastigheten göras om.
 
  • Gilla
mr.Ola och 12 till
  • Laddar…
Och lite fler projektbilder från taket.

Före:

Gult hus med svart tak, skorsten och veranda omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult enplanshus med svart tak, veranda, trädgård och grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gula husfasader, svart tak, molnig himmel, stege mot tak, träd i bakgrunden, ingen synlig person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående arbete:

Tak under konstruktion med träreglar, svart takpapp, arbetsställning, vått yta, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak under konstruktion med vattentätt membran och träreglar, verktyg syns, potentiellt för takläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak under konstruktion med vattenbeständig fuktspärr och träsparrar. Ställning och byggmaterial synliga. Regnvått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och slutresultatet.

Ett gult hus med svart tak, uteplats, grå himmel, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild av svart tak på två byggnader, personer i trädgården, omgivna av naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftbild av svart, långsträckt byggnad med sadeltak, omgiven av gräs och stigar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tvåvåningshus med svart tak, terrass, utemöbler, omgiven av grönska. Vy uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hustak med svarta takpannor, skorsten, gul vägg, omgiven av träd utanför. Vy ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BM villatak gjorde ett enormt bra jobb.
https://bmvillatak.se/
 
  • Gilla
HSP och 14 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
kommande år blir det såklart fasadmålning
Inte för att vara ofin, men det kan nog bli ett lyft. Vad lutar det mot för färgsättning?
 
Snyggt med raka ränndalar! 😆
 
  • Gilla
Hammarskallen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte för att vara ofin, men det kan nog bli ett lyft. Vad lutar det mot för färgsättning?
Haha. Du är inte ofin. Mäklaren sa det när jag köpte "hade huset varit i lite andra färger hade det varit en halv miljon dyrare". Att måla om är nått jag längtat efter sen inflytt :D

Planen är faktiskt svart med accent i trä. Det är ju en naturtomt så tror att färger som smälter in är mycket effektivare än grällt "herrgårdsgult". Har som tur är några hus öva på 😆
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Snyggt med raka ränndalar! 😆
Hahahahahahahaha :D
Det gör "lite" skillnad för helheten när saker inte är snett och vint.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Haha. Du är inte ofin. Mäklaren sa det när jag köpte "hade huset varit i lite andra färger hade det varit en halv miljon dyrare". Att måla om är nått jag längtat efter sen inflytt :D

Planen är faktiskt svart med accent i trä. Det är ju en naturtomt så tror att färger som smälter in är mycket effektivare än grällt "herrgårdsgult". Har som tur är några hus öva på 😆
Vadå, gillar du inte gult och brunt? Det är ju senaste modet!
Se bara här på nyaste huset ner i hamnen där jag bor:
Nybyggd flervåningsbyggnad med balkonger, pågående byggarbete, omgivet av staket och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mer åt det senapsgula hållet visserligen, men snyggt är det inte.
 
  • Haha
  • Ledsen
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Nu var det förvisso jag som började gnälla på färgen på TS hus, men jag måste ändå försvara färg på hus!

I en stad blir det mycket trevligare med variationen olikfärgade fasader ger. Såväl i stadskärnor som villaområden. När allt är vitt eller grått blir det tråkigt. Med det sagt förstår jag om man inte vill vara den som har ett gulbrunt eller rosa hus. På nu landet förstår jag om man tänker annorlunda, men alla röda hus med vita knutar står ju exempelvis ut mot bakgrunden.

Sorry för OT-rant.
 
  • Gilla
  • Haha
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
Det är ändå ett mål för varje Byggahusares projekttråd att komma på framsidan:

Webbplats för byggprojekt. Meny till vänster, artikel om takarbete, två bilder på svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



❤️
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 11 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och lite fler projektbilder från taket.

Före:

[bild][bild][bild]

Pågående arbete:

[bild][bild][bild]

Och slutresultatet.

[bild][bild][bild][bild][bild]

BM villatak gjorde ett enormt bra jobb.
[länk]
Ser snyggt ut - får man fråga vad det kostade (är i takläggartankar inom ett par år själv) ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ser snyggt ut - får man fråga vad det kostade (är i takläggartankar inom ett par år själv) ?
Det kostade allt som allt 330.000.
Men då ingick verkligen allt.

Jag räknar med att det är 20% dyrare nu än innan krig och inflation.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.