Håller på och ska avveckla vårat aktiebolag.

Går givetvis lägga ner bolaget men revisorn sa att man kunde sälja bolagsnamnet, eftersom man trots allt lagt in 50k i firman.

Någon som har koll på hur man går tillväga?
 
Jag fick hjälp av min revisor, att sälja mitt bolag.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Håller på och ska avveckla vårat aktiebolag.

Går givetvis lägga ner bolaget men revisorn sa att man kunde sälja bolagsnamnet, eftersom man trots allt lagt in 50k i firman.

Någon som har koll på hur man går tillväga?
Jag förutsätter att du tar ut vad som finns i firman om du lägger ner den. Men visst finns det en marknad för firmanamn utan betalningsanmärkningar. De är bra om man ska genomföra bedrägerier. Nu säger jag inte att att köpare av tomma firmor är bedragare. Men det är definitivt en risk.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
@Daniel 109 @svartöra
Ja, ska inte vara en krona kvar.
Det där med bedrägerier är ju helt klart en risk.

Istället för att en ev köpare starta eget så kan ju denna person köpa för för låt oss säga 30k. Ändra namn men kanske nyttja själva balansrapporten kanske?

Jag har dålig koll men ska kolla länkarna,tack :)
 
Varför skulle någon köpa ett fullständigt tomt företag om det inte är i syfte att genomföra bedrägerier?
 
C
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle någon köpa ett fullständigt tomt företag om det inte är i syfte att genomföra bedrägerier?
För att det också är relativt krångligt att stifta ett nytt bolag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle någon köpa ett fullständigt tomt företag om det inte är i syfte att genomföra bedrägerier?
Billigare än att starta upp ett eget bolag möjligtvis?
Eller om då balansrapporten kan ha betydelse för framtida utdelningar mm.

Jag vet inte utan gissar :thinking:
 
Har du verkligen drivit ett aktiebolag?
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du verkligen drivit ett aktiebolag?
Ja, i 10 år. Men har en revisor som sköter alla papper mm.

Varför verkar det som jag inte driver ett bolag idag? Jag fokusera på att casha in medans man anlita till det andra. Rätt vanligt skulle jag tro.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Billigare än att starta upp ett eget bolag möjligtvis?
Eller om då balansrapporten kan ha betydelse för framtida utdelningar mm.

Jag vet inte utan gissar :thinking:
Jag har för mig att du tar en jätterisk om du säljer till "vem som helst". OM bolaget används för bedrägerier efter att du sålt, så kan du i vissa lägen bli ansvarig. Antag att de utnyttjar firmans goda kredivärdighet till att ta upp ex. 5 milj i lån, som sedan "fösvinner", så kan du i vissa lägen bli betalningsskyldig.

Jag har dålig koll på hur risken ser ut.
 
Jag tror inte du rimligen kan sälja bolaget till någon annan som bara vill starta nytt och köper ditt för att komma igång snabbare. Då gör denne någon klokare i att köpa ett lagerbolag från de företag som säljer sådana, och får då ett helt rent bolag ("Grundskottet 12345 AB") mot en rimlig kostnad plus aktiekapitalet (25 kkr räcker idag). Men köper samme någon ditt bolag istället är ju frågan vad det haft för sig, vilka åtaganden har det gjort och vilka skulder har det egentligen. En "due diligence" är en rätt komplicerad och dyr historia för köparen.

Nä, vill du avveckla så sälj det till ett företag som sysslar med sådant. Du får ju tillbaka allt innehåll inklusive aktiekapitalet minus företagets avgift, och slipper allt trassel.

(Angående länkarna så har jag bara erfarenhet av Bolagspartner där jag köpte ett lagerbolag, men det var samtidigt som den verksamheten gick över till Fortnox. Numera verkar de bara syssla med avveckling.)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har för mig att du tar en jätterisk om du säljer till "vem som helst". OM bolaget används för bedrägerier efter att du sålt, så kan du i vissa lägen bli ansvarig. Antag att de utnyttjar firmans goda kredivärdighet till att ta upp ex. 5 milj i lån, som sedan "fösvinner", så kan du i vissa lägen bli betalningsskyldig.

Jag har dålig koll på hur risken ser ut.
Tack för svar.
Ska ta detta vidare med min revisor.
Känns ju lite sådär utan är kanske bättre att likvidera helt enkelt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Jag tror inte du rimligen kan sälja bolaget till någon annan som bara vill starta nytt och köper ditt för att komma igång snabbare. Då gör denne någon klokare i att köpa ett lagerbolag från de företag som säljer sådana, och får då ett helt rent bolag ("Grundskottet 12345 AB") mot en rimlig kostnad plus aktiekapitalet (25 kkr räcker idag). Men köper samme någon ditt bolag istället är ju frågan vad det haft för sig, vilka åtaganden har det gjort och vilka skulder har det egentligen. En "due diligence" är en rätt komplicerad och dyr historia för köparen.

Nä, vill du avveckla så sälj det till ett företag som sysslar med sådant. Du får ju tillbaka allt innehåll inklusive aktiekapitalet minus företagets avgift, och slipper allt trassel.

(Angående länkarna så har jag bara erfarenhet av Bolagspartner där jag köpte ett lagerbolag, men det var samtidigt som den verksamheten gick över till Fortnox. Numera verkar de bara syssla med avveckling.)
Tack. Ska kolla detta med. Ska läsa på riktigt noga och se vad revisorn säger så ska allt kunna lösas smidigt. Tack
 
Är inte revisorns uppgift att granska bokföringen, inte att utföra den?
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.