13th Marine 13th Marine skrev:
Enligt TS första inlägg så ska det installeras pump, så det går inte åt något renat drickvatten som brukar vara det som det är brist på.
Om det nu inte är så att vattnet ör rent och används som dricksvatten av någon annan som en torr sommar upptäcker att brunnsvathnet visar sig sina eller bli otjänligt eftersom nivån är för låg. Lågt grundvatten uppges vara ett problem i många kommuner i landet.

Jag är inte helt anti att vattna en gräsmatta men ska man anlägga nytt och väljer något som kostar 100 k så blir det i jämförelse ganska många lass jord och man får en gräsmatta som håller fukten bättre. Jag är uppvuxen på en grusås och när man sköter gräset vettigt så håller det sig grönt de flesta somrarna. Gräver jag en grop I gräset idag (tomten finns fortfarande i släkten) så är jorden sandig men det finns rejäla inslag av mull/kol. Den största skillnaden blev det när gräsklippet fick ligga kvar.
Att t ex efter ett regn under en torrare period av året vattna en gräsmatta på 800 kvadrat innebär inget stort jobb och kräver en betydligt mindre investering än ett system som de flesta åren inte behövs för att ha en grön gräsmatta. Just vid det tillfället går det åt mer vatten per ytenhet men det ör kanske en gång per år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Vad är det jag ska argumentera för?
Du har påstått att Gardena är "leksaker".
Jag har aldrig påstått att Gardena är bättre än något annat. Jag har däremot invänt mot att Gardena är av dålig kvalitet som du påstått.
Du har påstått att jag har "choice supportive bias" för att jag försvarade Gardena samtidigt som du försvarar en av deras konkurrenter som du själv har valt. Jag tror inte du förstår vad bias är för något och jag tror definitivt inte du förstår bevattning. Det får dig i alla fall att framstå som en idiot. Jag antar att det inte är meningen men jag är öppen för att ha fel här för du framhärdar verkligen.

Om du vill lära dig mer om bevattning kan du ju börja på t.ex. /r/irrigation och /r/gardening. Det är sannolikt ett av de större internationella forumen för bevattning och trädgård. Många bra trådar. Även om de märken du nämner.

Du har påstått något. Bevisbördan är på dig. Du inledde med att vara onyanserad och fortsatte med att vara otrevlig. Om du inte mår bra finns det hjälp att få men inte i en tråd om bevattningssystem. Du står i en grop. Sluta gräv för du skämmer ut dig.
Ja du kanske ska argumentera varför du valde Gardena framför alla andra märken i och med att du rekommenderar den så starkt? Som jag skrev tidigare så är det ju shysst mot de som läser tråden och försöker bilda sig en uppfattning.
Dina choice supportive bias känslor räknas inte.
Inte någonstans har jag försvarat Hunter eller Rainbird. Jag har rekommenderat de märkena framför Gardena med argument som du hittar längre bak i tråden.

Lite koll har jag på bevattning. Jag har läst en hel del hur man ska designa ett system "by the book". Kom snabbt fram till att det blir svårt om inte omöjligt med Gardena tackvare deras brist på dokumentation samt brist på valfrihet (munnstycken) för t.ex. kastradie,flöden, mm/h. Du kanske kan berätta hur du gjorde? Sen de provsprinklers och kopplingar jag beställde hem för test var rena leksakerna.
Och priset var dyrare. Så dyrare och sämre sprinklers än de andra märkena.
Är förvånad att du inte kom fram till samma sak.
Tycker jag fick till min installation väldigt nära "by the book".

Var har jag varit otrevlig?
Brukar vara så när man lider om choice supportive bias att man tar det personligt när någon sågar märket som personen har valt. Du är ett praktexempel på det. Du ser rött för att du är så emotionellt investerad i "ditt" märke. Därför dessa påstående och påhopp.
 
  • Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja du kanske ska argumentera varför du valde Gardena framför alla andra märken i och med att du rekommenderar den så starkt? Som jag skrev tidigare så är det ju shysst mot de som läser tråden och försöker bilda sig en uppfattning.
Dina choice supportive bias känslor räknas inte.
Inte någonstans har jag försvarat Hunter eller Rainbird. Jag har rekommenderat de märkena framför Gardena med argument som du hittar längre bak i tråden.

Lite koll har jag på bevattning. Jag har läst en hel del hur man ska designa ett system "by the book". Kom snabbt fram till att det blir svårt om inte omöjligt med Gardena tackvare deras brist på dokumentation samt brist på valfrihet (munnstycken) för t.ex. kastradie,flöden, mm/h. Du kanske kan berätta hur du gjorde? Sen de provsprinklers och kopplingar jag beställde hem för test var rena leksakerna.
Och priset var dyrare. Så dyrare och sämre sprinklers än de andra märkena.
Är förvånad att du inte kom fram till samma sak.
Tycker jag fick till min installation väldigt nära "by the book".

Var har jag varit otrevlig?
Brukar vara så när man lider om choice supportive bias att man tar det personligt när någon sågar märket som personen har valt. Du är ett praktexempel på det. Du ser rött för att du är så emotionellt investerad i "ditt" märke. Därför dessa påstående och påhopp.
Jag läste inte ditt inlägg längre än att du skriver att jag "rekommenderat" Gardena.
Du har en separat diskussion med mig inuti ditt huvud där fantasier får blandas med verklighet.
Jag tror att du lider av flera saker men framförallt tror jag att du lider av "Choice-supportive bias".
 
  • Haha
Maxwells demon
  • Laddar…
TRJBerg
Ang den lite "intensivare" diskussionen här på slutet skulle den för oss övriga bli mer intressant med mera sakuppgifter, gärna tester med länkar o s v.
 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
Oj vad det blev många sidodiskussioner här men 30 min räknar jag med att man ska avbryta det man gör, gå ut och flytta vattenspridaren 6-7 gånger och hålla koll på det och sen stänga av. Det är en underbar syssla i vardagen men är man bortrest osv. Riskerar det att inte bli av. Det ska även tilläggas att vi ska plantera massvis med rabatter osv. Som ska vattnas med samma system.

Grundvatten är ingen brist där jag bor, har aldrig varit förbud att vattna med grundvattnet. Tvärtom sparar jag extremt mycket dricksvatten genom att vattna hela trädgården med egen pump. Alternativet vore att ha en trädgård som är helt död, utan stöttning pollinering etc. Och det vore inte bättre.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E
Kan meddela att vi får vårt installerat imorgon. Blir en blandning av Gardenas smarta system och Rain Bird spridare samt slang. Typ det bästa ur två världar skulle jag säga. :)
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Skumpe
G GustavLincher skrev:
Oj vad det blev många sidodiskussioner här men 30 min räknar jag med att man ska avbryta det man gör, gå ut och flytta vattenspridaren 6-7 gånger och hålla koll på det och sen stänga av. Det är en underbar syssla i vardagen men är man bortrest osv. Riskerar det att inte bli av. Det ska även tilläggas att vi ska plantera massvis med rabatter osv. Som ska vattnas med samma system.

Grundvatten är ingen brist där jag bor, har aldrig varit förbud att vattna med grundvattnet. Tvärtom sparar jag extremt mycket dricksvatten genom att vattna hela trädgården med egen pump. Alternativet vore att ha en trädgård som är helt död, utan stöttning pollinering etc. Och det vore inte bättre.
Jag hade exakt samma resonemang innan jag installerade. Gräsmattan krävde 6 förflyttningar av vattenspridaren och det blev helt enkelt för mycket tid som gick till det. Jag tänkte också att det är lika bra att installera så snart som möjligt om man väl bestämt sig.

Det finns bättre sätt att styra bevattningen är "bevattningsdator". Det är dyrt och dåligt. Måste vara kompatibelt med Home Assistant också. Gör jag en egen tråd ska jag beskriva i detalj hur jag byggt systemet.
 
F
Skumpe Skumpe skrev:
Jag gjorde min research före inköpet och är trygg med valet.
Det finns ingen som jag hittat och som inte säljer systemen som kan ge några belägg för att Gardena skulle ha sämre kvalitet än Rainbird eller hunter. De kostar ungefär samma på Amazon också.
Att det är riktat till konsumenter är inte en nackdel utan en fördel om du är konsument.
Du anför också som kritik mot Gardena att de anger kvadratmeter, men det gör de två andra du nämner också.

Jag gissar att anledningen till att du simpar för Rainbird är att du antingen jobbar med det eller känner någon som sagt det till dig. Du har nog aldrig jobbat med Gardena. Men vi kör vidare, Proffset, var köper vi Rainbird? Du sa att det skulle bli billigare också.
Du är dig lik. Noll koll och minsta kritik så är du som en jävla treåring. Alla som installerat bevattningssystem vet att det inte är Gardena man skall ha om man vill ha nåt som funkar om 5 år.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
F
C Carlf81 skrev:
Att hålla ut dricksvatten för att gräsmattan ska se grönare ut är om möjligt ännu mer slöseri än att fylla en pool. Många kommuner har bevattningsförbud stora delar av året. Men vattna du din gräsmatta benignt.
Fan oxå… jag har ju både 40 kubikmeter i poolen som jag fyller (och tömmer) till 2/3 varje år OCH vattnar gräsmattan så mycket som brunnen klarar av.
 
Skumpe
F fsn skrev:
Du är dig lik. Noll koll och minsta kritik så är du som en jävla treåring. Alla som installerat bevattningssystem vet att det inte är Gardena man skall ha om man vill ha nåt som funkar om 5 år.
Jag vet inte exakt vad jag gjort som du tagit åt dig av men jag är glad att du uppenbarligen lidit skada.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
F
Skumpe Skumpe skrev:
Jag vet inte exakt vad jag gjort som du tagit åt dig av men jag är glad att du uppenbarligen lidit skada.
jag har inte tid med dig din tönt, det var mer bara ett konstaterande att du i din totala brist på teknisk kompetens lider av ett totalt mikropenis-syndrom som är episkt underhållande. Prismedvetna som kan läsa en teknisk spec och vill ha lysande valuta för pengarna köper Hunter. Vill man lägga lite mer pengar, eventuellt för ytterligare lite högre kvalité så kikar man på RainBird. Blir man imponerad av färgglada bilder och saknar all teknisk kompetens så låter man Gardena leverera. Jag tror allt av värde är sagt här, det blir inga fler inlägg från mig.
 
  • Haha
Maxwells demon
  • Laddar…
Skumpe
F fsn skrev:
jag har inte tid med dig din tönt, det var mer bara ett konstaterande att du i din totala brist på teknisk kompetens lider av ett totalt mikropenis-syndrom som är episkt underhållande. Prismedvetna som kan läsa en teknisk spec och vill ha lysande valuta för pengarna köper Hunter. Vill man lägga lite mer pengar, eventuellt för ytterligare lite högre kvalité så kikar man på RainBird. Blir man imponerad av färgglada bilder och saknar all teknisk kompetens så låter man Gardena leverera. Jag tror allt av värde är sagt här, det blir inga fler inlägg från mig.
Du har inte tid med mig men citerar mig ändå? Du låter i alla fall rätt rejält skadeskjuten. Det är inte mitt sista inlägg du citerar. Du kan inte hålla dig.
 
  • Haha
fsn och 1 till
  • Laddar…
E
* poppar pocorn *
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det finns bättre sätt att styra bevattningen är "bevattningsdator". Det är dyrt och dåligt. Måste vara kompatibelt med Home Assistant också. Gör jag en egen tråd ska jag beskriva i detalj hur jag byggt systemet.
Finns en uppsjö med "controllers" som är kompatibla med HA.
Då får man lite mer funktioner som är rätt "meckiga" att få till utan controller, T.ex. styrning på evapotranspiration.
 
Skumpe
Maxwells demon TotalControl skrev:
Finns en uppsjö med "controllers" som är kompatibla med HA.
Då får man lite mer funktioner som är rätt "meckiga" att få till utan controller, T.ex. styrning på evapotranspiration.
Det billigaste och smidigaste om man är kunnig är att inte vända sig till någon färdig paketlösning. Men det får du ta när du blivit lite större, Proffset, det är för avancerade användare.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.