M Markarbetaren skrev:
Först var det Golf, som andrabil kan jag ladda varje dag och den går max 10 mil på en dag. Men sedan tänkte jag på andrahandsvärdet, vem vill ha en elbil med 20 mils räckvidd om 5 år.

Sedan kollade jag på Eniro, typ 20-21, men då hittar jag folk med problem. Folk som ångrar sitt bilval, 12v-system som drar ur batteriet osv.

Cupra Born/VW id3, men touchknappar i ratten som är hopplösa och ett infotainment som verkar vara ren skit och kräva norsk reset när man åker för att den fryser bilden.

MG marvel R awd verkar också ha ett laggande infotainment, men intressant.

Tesla M3 LR har fått bra ägarbetyg för problemfrihet jämfört med övriga Tesla. Men försäkringen är dyr, självrisken på maskinskada ökar likt Everest när milen passerar 8 och 10,000. Vet inte om man ska tolka det som hög skadefrekvens när milen ökar.

Lexus UX 300e, spydde forumet galla åt när jag frågade lite om den.

Lite så går mina funderingar. Har precis kostat på bägge bilarna nya Michelin och dom har båda rullat under 10k mil, tar runt halvlitern diesel per mil och det finns väl ingen anledning att byta egentligen. Nu faller ju dessutom elbilarna i pris ganska bra så nästa år kanske man kan göra ett klipp:geek:
Du kan nog inte hitta ekonomiskt incitament idag, vad har du för andra drivkrafter som kan få dig att byta? Nyare bil?
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Kommer väl alltid finnas folk som behöver en billig bil att pendla med?
Sista modellen är 2020, om +5 år är den +8 år gammal. Modellen som sådan(Golf) kom typ 2012. En modell med 16 år på nacken (om 5 år) 35kWh batteri, i grunden en fossilbil som konverterats till el, jag är tveksam till om det finns nån marknad för den. Då är nog Born/id3 ett bättre val, om man nu ska köpa en mindre VW.
 
"Billig bil", köp en eldriven Renault Twizy. Med lite tillägg (fönsterrutor, kupevärmare mm) så går den att köra året runt. Dyr i drift är den definitivt inte!!!
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Du kan nog inte hitta ekonomiskt incitament idag, vad har du för andra drivkrafter som kan få dig att byta? Nyare bil?
Ja det är ju den där "byta-bil-känslan", som försvinner efter 14 dagar:).
Nä nuvarande bilar har vi haft i 5 år, köptes när dom var 1 år gamla och fungerat väldigt bra hittills. Så det är lite att man vet vad man har men inte vad man får, tyvärr.

Brukar behålla bilarna tills maskinskadan går ut, 8år/15,000 mil, om det inte är nått måndagsex man köpt.
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu har ju Nissen bestämt att det är problem, då är det så, för det är fakta
Kan jag få bestämma över de val jag gör för min personliga del?
Det är ju upp till var och en om man vill planera mer när man skall köra bil för att slippa problem.

Jag har för min egen del valt att vänta med renodlad elbil eftersom jag prioriterar bekvämligheten. Till vardags blir det i stort sett 100% eldrift, vid längre resor stöder fossildriften.

För mig personligen är det en bra kompromiss, tråkigt om det stör dig att jag prioriterar annorlunda än du. :) Jag har ingen som helst synpunkt på hur du prioriterar. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Kan jag få bestämma över de val jag gör för min personliga del?
Det är ju upp till var och en om man vill planera mer när man skall köra bil för att slippa problem.

Jag har för min egen del valt att vänta med renodlad elbil eftersom jag prioriterar bekvämligheten. Till vardags blir det i stort sett 100% eldrift, vid längre resor stöder fossildriften.

För mig personligen är det en bra kompromiss, tråkigt om det stör dig att jag prioriterar annorlunda än du. :) Jag har ingen som helst synpunkt på hur du prioriterar. :)
Nejdå, du får prioritera precis hur du vill, det struntar jag i.
Det är bara återigen den där lilla detaljen att du presenterar din åsikter som fakta.
Precis som du brukar.
Edit: eller för den delen förstå vad andra skriver, där brister det också en smula
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det är bara återigen den där lilla detaljen att du presenterar din åsikter som fakta.
Fast det är han inte direkt ensam om i denna tråd. :p
 
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är han inte direkt ensam om i denna tråd. :p
Nä, det är mycket möjligt, men är tyvärr ett återkommande mönster hos denne skribent.....
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nä, det är mycket möjligt, men är tyvärr ett återkommande mönster hos denne skribent.....
Till skillnad från dig så har jag källor som styrker den infon jag lyft fram. Sedan att du inte tror på dem utan påstår att alla är fel och att du tycker något annat går ju inte att ta seriöst.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nejdå, du får prioritera precis hur du vill, det struntar jag i.
Det är bara återigen den där lilla detaljen att du presenterar din åsikter som fakta.
Precis som du brukar.
Edit: eller för den delen förstå vad andra skriver, där brister det också en smula
Nja, du verkar ju bli väldigt irriterad och raljerande för att jag har en annan (välgrundad) åsikt än du, i gammal god stil. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, du verkar ju bli väldigt irriterad och raljerande för att jag har en annan (välgrundad) åsikt än du, i gammal god stil. :)
Haha, välgrundad :rofl::rofl::crysmile::crysmile:
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Haha, välgrundad :rofl::rofl::crysmile::crysmile:
Ja, jag har ju flera källor, du har ingen… och flera andra har postat också. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag har ju flera källor, du har ingen… och flera andra har postat också. :)
Du kan väl börja med att lära dig vad en snabbladdare är
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du kan väl börja med att lära dig vad en snabbladdare är
En sån här? :oops:;):p

Vit USB-C strömadapter och kabel, europeisk kontakt, modernt tekniktillbehör, laddning, enhetstillkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En sån här? :oops:;):p

[bild]
Exakt en sådan! Tack för bilden!
Går toksnabbt att ladda med en sån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.