D
pacman42 pacman42 skrev:
Det är definitivt brist på snabbladdare. Norra Bohuslän var under förra sommaren en pina, det var långa köer med norrmän till varenda laddare. 45 minuter var den kortaste tiden vi fick köa, då hade vi skippat flera laddstationer innan då det var längre köer på dessa och nu kunde vi inte skjuta mer på det...
Ja men det kan jag tro, så blir det om många bestämmer sig för att samlas på ett annars tomt ställe, vi minns ju sommarsemestrarna i europa förr, då fick man också köa för att tanka.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det kan jag tro, så blir det om många bestämmer sig för att samlas på ett annars tomt ställe, vi minns ju sommarsemestrarna i europa förr, då fick man också köa för att tanka.
Ja, men det innebär att de som bor och jobbar i norra Bohuslän inte kan komma åt laddinfrastrukturen.

När vi semestrade i Skåne så var det inte alls lika illa, problemet i norra Bohuslän är ju att infrastrukturen inte är dimensionerad för att så många norrmän har elbil.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Snailman
D djac skrev:
Jag har snabbladdat en gång, för att testa.. haha
Jag har inte snabbladdat någon gång ännu, det var tillräckligt laddat för att kunna ta mig hem från Göteborg där jag hämtade bilen, får väl hoppas det fungerar när jag väl behöver göra det.
 
D djac skrev:
Ja men det kan jag tro, så blir det om många bestämmer sig för att samlas på ett annars tomt ställe, vi minns ju sommarsemestrarna i europa förr, då fick man också köa för att tanka.
Precis. Det är ju alltid problem med ojämn belastning när det handlar om infrastruktur. Är lite svårt att ekonomiskt motivera att bygga 50 snabbladdare i Mora pga ett par dagar per år när det är extrem belastning om det under resten av året är typ 3 bilar per dag som vill ladda. Men det problemet är å andra sidan inte på något vis unikt för just snabbladdare.
Förstår dock att det är lite extra problematiskt i t ex Bohuslän med tanke på att Norrmännen har så hög andel elbilar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det är där laddlösningar som Elywhere kommer in. En kontainer med batteribuffert och snabbladdare som kopplas in på någon timme, då kan man ställa ut några extra under sportlovet
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Men det är ju något som inte går ihop här. Det förmenta behovet av lång räckvidd och genomsnittsvenskens körmönster t ex. Med tanke på de som kör riktigt långt i tjänsten (typ 3000-4000 mil/år) så blir ju mediansiffran ännu lägre för genomsnittet.
Det beror ju på hur ofta man kör.

Visst, pendlar man till jobbet varje dag så blir 1200 mil 5 mil om dagen (man räknar med 235 arbetsdagar på ett år).

Men använder man bilen mer sällan så blir det ju längre sträckor.

Tittar jag på mitt körande så skulle jag tro att hälften av körandet är resor som är över 20 mil. 200 av mina 800 mil om året är campingsemestern där vi oftast kör iväg rätt långt och sen sakta jobbar oss hemåt. För några år sen åkte vi t.ex. Stockholm-Strömstad första dagen. Nåt annat år åkte vi Stockholm-Öland första dagen. Visst, kan man ladda på destinationen så väl en sträcka på 20 mil inget problem, men har man inte möjlighet att ladda på destinationen blir det besvärligare. Då måste man stanna och snabbladda längs vägen, antagligen både på ditresan och hemresan. Och om man då åker som vi gör, åker direkt efter frukost på morgonen och sen åker hem på kvällen efter att ha ätit middag så finns det inget behov av att äta på vägen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
På förekommen anledning:
Snabbladdare bredvid Max.
Två elbils laddstationer, skylt med elbilssymbol, silo och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag skaffade elbil för ett år sedan och innan dess var en inte så liten andel av mina resor till en bensinstation, medan det numera inskränker sig till när jag behöver fylla på luft i däcken ett par gånger om året.
Hur många mil om året kör du? Jag tankar nog kanske 12-14 gånger om året, de flesta gångerna på campingsemestern. Och i princip inga av de gångerna (kanske nån enstaka gång) så åker jag specifikt iväg för att tanka, jag tankar när jag ändå passerar en mack. Och det tar typ 5 minuter.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Som sagt, det är fler per elbil än vad det finns pumpar för fossilbilar, och de (elbilarna alltså) kan utöver detta laddas hemma. Så jag ställer mig väldigt frågande till din slutsats och önskar mer bakgrund för att se hur du kommer fram till den.
Skillnaden är att en fossilbil bara står 5 minuter vid pumpen. En pump kan alltså tanka 12 bilar i timmen. Hur många elbilar laddar en snabbladdare på en timme? 3?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det beror ju på hur ofta man kör.

Visst, pendlar man till jobbet varje dag så blir 1200 mil 5 mil om dagen (man räknar med 235 arbetsdagar på ett år).

Men använder man bilen mer sällan så blir det ju längre sträckor.

Tittar jag på mitt körande så skulle jag tro att hälften av körandet är resor som är över 20 mil. 200 av mina 800 mil om året är campingsemestern där vi oftast kör iväg rätt långt och sen sakta jobbar oss hemåt. För några år sen åkte vi t.ex. Stockholm-Strömstad första dagen. Nåt annat år åkte vi Stockholm-Öland första dagen. Visst, kan man ladda på destinationen så väl en sträcka på 20 mil inget problem, men har man inte möjlighet att ladda på destinationen blir det besvärligare. Då måste man stanna och snabbladda längs vägen, antagligen både på ditresan och hemresan. Och om man då åker som vi gör, åker direkt efter frukost på morgonen och sen åker hem på kvällen efter att ha ätit middag så finns det inget behov av att äta på vägen.
OK, om jag skulle åka Sthlm-Strömstad (som tar typ 6 timmar) så skulle jag definitivt vilja stanna på vägen. 6 timmar i sträck i bil är ju helt olidligt. Jag skulle ladda på t ex Ionity Karlstad om jag åkte den norra vägen och Ionity Mariestad om jag tog den södra vägen. Även om man inte vill luncha så kan man ju ta en fikapaus.
Om jag var på väg till Öland så skull jag nog ladda på Ionity Oskarshamn eller i Norrköping.
Men det finns förstås flera rimliga alternativ.
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju vinkla det hur man vill. Sverige är ju lite större än Kolmården och Vildmarkshotellet. Ta sportloven när ”alla” skall till fjällen, jul & Nyår när ”alla” skall resa runt till släkten, eller på sommaren när det är dags för roadtrip genom Sverige, eller kanske ut i Europa. Då gäller det att ha gott om snabbladdare utmed vägarna. Den infrastrukturen finns inte nu…
Visst kan man vinkla det lite som man vill.
Du ville ju vinkla in alla hybridbilarna när man räknade hur många snabbladdare som fanns per elbil till exempel.

Det är ett känt fenomen att det blir lite trängre vid snabbladdningen på vissa platser vissa delar av året: För mig är det inte konstigare än att det blir trångt på E4 vissa tider på året också. Man kan personligen välja att åka så man hamnar i rusningen, på E4 eller vid laddstationerna, eller så försöker man planera lite bättre, vilket folk vittnat om att det går.
Alla som inte kör varje år till fjällen vid sportlovet (vilket ändå torde vara majoriteten) behöver ju inte oroa sig på samma sätt. För de som vill till fjällen varje år så får man välja:
  • Kör elbil, åk sämsta tiden, köa i trafiken och köa vid laddstationer
  • Kör elbil, åk mer planerat, slipp den stora trafiken och ha lättare att ladda
  • Kör bensin/diesel, åk sämsta tiden, köa i trafiken (tanka går iallafall fort)
  • Kör bensin/diesel, åk mer planerat och slipp den värsta av trafiken
Är man van med bensin/diesel och absolut måste åka sämsta tänkbara tid, ja då förstår jag att elbil är tveksamt om man inte är beredd att ändra något.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan man vinkla det lite som man vill.
Du ville ju vinkla in alla hybridbilarna när man räknade hur många snabbladdare som fanns per elbil till exempel.

Det är ett känt fenomen att det blir lite trängre vid snabbladdningen på vissa platser vissa delar av året: För mig är det inte konstigare än att det blir trångt på E4 vissa tider på året också. Man kan personligen välja att åka så man hamnar i rusningen, på E4 eller vid laddstationerna, eller så försöker man planera lite bättre, vilket folk vittnat om att det går.
Alla som inte kör varje år till fjällen vid sportlovet (vilket ändå torde vara majoriteten) behöver ju inte oroa sig på samma sätt. För de som vill till fjällen varje år så får man välja:
  • Kör elbil, åk sämsta tiden, köa i trafiken och köa vid laddstationer
  • Kör elbil, åk mer planerat, slipp den stora trafiken och ha lättare att ladda
  • Kör bensin/diesel, åk sämsta tiden, köa i trafiken (tanka går iallafall fort)
  • Kör bensin/diesel, åk mer planerat och slipp den värsta av trafiken
Är man van med bensin/diesel och absolut måste åka sämsta tänkbara tid, ja då förstår jag att elbil är tveksamt om man inte är beredd att ändra något.
Nu har ju Nissen bestämt att det är problem, då är det så, för det är fakta
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 3 till
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tänker i liknande banor, vilka modeller kikar du på?
Först var det Golf, som andrabil kan jag ladda varje dag och den går max 10 mil på en dag. Men sedan tänkte jag på andrahandsvärdet, vem vill ha en elbil med 20 mils räckvidd om 5 år.

Sedan kollade jag på Eniro, typ 20-21, men då hittar jag folk med problem. Folk som ångrar sitt bilval, 12v-system som drar ur batteriet osv.

Cupra Born/VW id3, men touchknappar i ratten som är hopplösa och ett infotainment som verkar vara ren skit och kräva norsk reset när man åker för att den fryser bilden.

MG marvel R awd verkar också ha ett laggande infotainment, men intressant.

Tesla M3 LR har fått bra ägarbetyg för problemfrihet jämfört med övriga Tesla. Men försäkringen är dyr, självrisken på maskinskada ökar likt Everest när milen passerar 8 och 10,000. Vet inte om man ska tolka det som hög skadefrekvens när milen ökar.

Lexus UX 300e, spydde forumet galla åt när jag frågade lite om den.

Lite så går mina funderingar. Har precis kostat på bägge bilarna nya Michelin och dom har båda rullat under 10k mil, tar runt halvlitern diesel per mil och det finns väl ingen anledning att byta egentligen. Nu faller ju dessutom elbilarna i pris ganska bra så nästa år kanske man kan göra ett klipp:geek:
 
M Markarbetaren skrev:
Först var det Golf, som andrabil kan jag ladda varje dag och den går max 10 mil på en dag. Men sedan tänkte jag på andrahandsvärdet, vem vill ha en elbil med 20 mils räckvidd om 5 år.
Kommer väl alltid finnas folk som behöver en billig bil att pendla med?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kommer väl alltid finnas folk som behöver en billig bil att pendla med?
Det är ju just att den blir billig som är Markarbetarens problem ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.