1 467 795 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
GoC skrev:
Lite intressant att ni är helt oense ovan men ändå väldigt ense om att jag har fel.D djac skrev:
Tillåt mig vara oense med dig om detta. I Sverige hittar du en snabbladdare var 5 mil, med undantag för vissa delar av Norrlands inland där det kan vara 10 mil mellan dem. Där finns det å andra sidan inte heller speciellt många bensinmackar.Nissens skrev:
Som sagt, det är fler per elbil än vad det finns pumpar för fossilbilar, och de (elbilarna alltså) kan utöver detta laddas hemma. Så jag ställer mig väldigt frågande till din slutsats och önskar mer bakgrund för att se hur du kommer fram till den.Nissens skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Desstom pratar vi väl laddbara bilar, jag antar att både Nissens och min laddhybrid klassas som detta, och jag tippar på att ingen av oss behöver en snabbladdare.
EDIT: Det kom lite faktiskt statistik i inlägget efter, det var alltså bara rena elbilar som det pratades om, så man kan bortse från min inlägg =)
EDIT: Det kom lite faktiskt statistik i inlägget efter, det var alltså bara rena elbilar som det pratades om, så man kan bortse från min inlägg =)
Jag vet inte vad som är vettigt, men det verkar finnas ca 225 000 personbilar som bara har eldrift. Till det kommer runt 20 000 lätta lastbilar, så ca 245 000 fordon skall dela på 2 500 snabbladdare. Det låter lite tunt det med.Fairlane skrev:
Källa:
https://infogram.com/1-laddbara-bilar-i-sverige-nya-elbilsstatistik-bestand-1g6qo2q6d966m78
Nä, för att du har inte använt bilen på det sättet.Snailman skrev:Några påtvingade laddstopp har jag ännu inte råkat ut för, då laddningen än så länge räckt både tur och retur, även när jag i vintras skulle åka tolv mil med tom släpkärra och sedan 12 mil hem med 1 tons last (fördelat på kärra och bil) Jag hade strax under 20% laddning kvar och hade 95% när jag startade.
Men andra använder sin bil på andra sätt, både längre från risken att behöva ladda på annat ställe än hemma, men även de som kanske t.o.m laddar mest i publika laddare.
Det kan väl ändå inte vara speciellt svårt att förstå att man inte kan se någon fördel med att behöva stanna för att ladda, bäst hade ju varit om bilen aldrig behövdes tankas eller laddas, kanske att den hade en liten kärnreaktor laddad med körsträcka för hela bilens livslängd (Ja, hag har läst Asimovs stiftelsetrilogi. )
Sen använder en del bilen så de aldrig laddar annat än hemma eller på jobbet, så självklart blir det ett ickeproblem då. Men det är ju bara anekdotiskt.
Och man kanske också tycker att det är ett ganska litet problem att ibland behöva ladda mitt i sin färd, att andra fördelar uppväger denna nackdel, ungefär sån är jag.
Fast slapp jag ladda mitt på dagen så skulle jag gärna slippa, men jag kan inte motivera en några hundratusen kronor dyrare bil för att få lyxen med ett större batteri som gör att jag slipper de där 5-10ggr per år som jag måste glida in till snabbladdaren.
Jag har hela mitt liv levt med att göra en massa kompromisser - så jag klarar numera av det.