GoC GoC skrev:
Nu är du själv där, du förutsätter att alla andra ser vissa saker, som att tanka eller ladda, som något som görs under tvång.
D djac skrev:
Alla jag någonsin haft har varit framtvingade, jag hade lätt föredragit en fabrikstankad bil som inte behövde fyllas på!
Lite intressant att ni är helt oense ovan men ändå väldigt ense om att jag har fel. ;):rofl:
 
Nissens
D djac skrev:
Det är ju inte som med sprinklers, att de helst ska nå varandra, bilarna går ju en liten bit utan sladd så då kan man köra till nästa, med sladden ur däremellan.
Det är väl bara att acceptera att det är glest med snabbladdare och de är alldeles för få.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Det är väl bara att acceptera att det är glest med snabbladdare och de är alldeles för få.
För vad då, det är för glest därför att?

Sett mot mina behov är det för tätt och det finns för många, de används nästan aldrig.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
För vad då, det är för glest därför att?

Sett mot mina behov är det för tätt och det finns för många, de används nästan aldrig.
Ja, men du får inte använda dem själv. Det finns några hundratusen bilar till som behöver ladda…
 
Nissens Nissens skrev:
Det är väl bara att acceptera att det är glest med snabbladdare och de är alldeles för få.
Hur många är lagom? Hur tätt ska de sitta?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Hur många är lagom? Hur tätt ska de sitta?
Bra fråga, men 2500 i hela Sverige fördelat på 470 000 laddbara personbilar är inte mycket.
 
Nissens Nissens skrev:
Om du hade haft en karta som visade pumparnas verkliga storlek istället för de där jättelika nålarna så hade du sett hur glest det är.
Tillåt mig vara oense med dig om detta. I Sverige hittar du en snabbladdare var 5 mil, med undantag för vissa delar av Norrlands inland där det kan vara 10 mil mellan dem. Där finns det å andra sidan inte heller speciellt många bensinmackar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bra fråga, men 2500 i hela Sverige fördelat på 470 000 laddbara personbilar är inte mycket.
Som sagt, det är fler per elbil än vad det finns pumpar för fossilbilar, och de (elbilarna alltså) kan utöver detta laddas hemma. Så jag ställer mig väldigt frågande till din slutsats och önskar mer bakgrund för att se hur du kommer fram till den.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Är det inte vettigare att kolla om laddstationerna räcker för elbilar än för laddbara bilar, för ärligt talat hur många hybridbilar körs till snabbladdare?
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bra fråga, men 2500 i hela Sverige fördelat på 470 000 laddbara personbilar är inte mycket.
Men 10 000 bensin-/dieselpumpar fördelat på 5 miljoner bilar är mycket i jämförelse, eller?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Men 10 000 bensin-/dieselpumpar fördelat på 5 miljoner bilar är mycket i jämförelse, eller?
Du ser fortfarande ingen skillnad i den tid det tar att tanka fossil vs el?
 
Desstom pratar vi väl laddbara bilar, jag antar att både Nissens och min laddhybrid klassas som detta, och jag tippar på att ingen av oss behöver en snabbladdare.

EDIT: Det kom lite faktiskt statistik i inlägget efter, det var alltså bara rena elbilar som det pratades om, så man kan bortse från min inlägg =)
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte vettigare att kolla om laddstationerna räcker för elbilar än för laddbara bilar, för ärligt talat hur många hybridbilar körs till snabbladdare?
Jag vet inte vad som är vettigt, men det verkar finnas ca 225 000 personbilar som bara har eldrift. Till det kommer runt 20 000 lätta lastbilar, så ca 245 000 fordon skall dela på 2 500 snabbladdare. Det låter lite tunt det med.

Källa:
https://infogram.com/1-laddbara-bilar-i-sverige-nya-elbilsstatistik-bestand-1g6qo2q6d966m78
 
Nissens Nissens skrev:
Du ser fortfarande ingen skillnad i den tid det tar att tanka fossil vs el?
Du ser fortfarande ingen skillnad i att elbilar 90% av gångerna laddas hemma?
 
  • Gilla
Elin Lindberg och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snailman Snailman skrev:
Några påtvingade laddstopp har jag ännu inte råkat ut för, då laddningen än så länge räckt både tur och retur, även när jag i vintras skulle åka tolv mil med tom släpkärra och sedan 12 mil hem med 1 tons last (fördelat på kärra och bil) Jag hade strax under 20% laddning kvar och hade 95% när jag startade.
Nä, för att du har inte använt bilen på det sättet.
Men andra använder sin bil på andra sätt, både längre från risken att behöva ladda på annat ställe än hemma, men även de som kanske t.o.m laddar mest i publika laddare.

Det kan väl ändå inte vara speciellt svårt att förstå att man inte kan se någon fördel med att behöva stanna för att ladda, bäst hade ju varit om bilen aldrig behövdes tankas eller laddas, kanske att den hade en liten kärnreaktor laddad med körsträcka för hela bilens livslängd (Ja, hag har läst Asimovs stiftelsetrilogi. ;))

Sen använder en del bilen så de aldrig laddar annat än hemma eller på jobbet, så självklart blir det ett ickeproblem då. Men det är ju bara anekdotiskt.

Och man kanske också tycker att det är ett ganska litet problem att ibland behöva ladda mitt i sin färd, att andra fördelar uppväger denna nackdel, ungefär sån är jag.

Fast slapp jag ladda mitt på dagen så skulle jag gärna slippa, men jag kan inte motivera en några hundratusen kronor dyrare bil för att få lyxen med ett större batteri som gör att jag slipper de där 5-10ggr per år som jag måste glida in till snabbladdaren.

Jag har hela mitt liv levt med att göra en massa kompromisser - så jag klarar numera av det.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.