Skumpe Skumpe skrev:
Ok så det visar sig föga förvånande att Proffset som anklagar mig för "choice bias" själv är investerad i Hunter.
Jag gjorde samma bedömning som @TotalControl när jag kikade på att installera bevattning.
Gardena lämnar mycket att önska på dokumentationen, det blir svårt att göra en vettig installation. (Bara att hitta flöde och tryck var ett projekt med Gardena).
Sen var det ett begränsat sortiment, samt priset var bra mycket högre än "proffssystem".

En fördel Gardena är dock att de är lättare att köpa i Sverige.
 
  • Gilla
whak och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag valde det för att jag tycker de är hästlängder bättre än Gardena junket. Och jag har försökt skriva ovan varför jag tycker så. Förmodligen skulle jag vara lika nöjd med Rainbird. Men otroligt missnöjd med Gardena.
Men det enda du kommer med som argument för Gardena är för att du har valt det.

Jag ser vad du gör här, du drar ner mig i din sandlåda! :) Men idag har jag tid då jag är lite krasslig. Så shoot!
Utan att bedöma övrig kvaliteter så är det lite garagefirma över det när man anger tryck i kg...
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Utan att bedöma övrig kvaliteter så är det lite garagefirma över det när man anger tryck i kg...
Vet faktiskt inte varför Rinkabyrör har valt att visa det så. Hunters dokumentation anger i Bar / kPa.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Blev kanondiskussioner här inne kring olika bevattningssystem.

Jag kommer lyfta frågan med han som ska installera det för tror inte han har incitament för något särskilt, däremot installerar han 20-30 nya system varje år så borde fått äta upp kvalitetsissues vid det här laget men ska lyfta Rainbird.

Angående priset på 100k har jag nu fått en till offert på ungefär samma belopp, en som inte ens lämnar offert för de har för mycket att göra och en firma som vill ha 200-250k (som var noggranna med att berätta att det var rainbird).

Han jag tänkt anlita nu ska ut och rita upp hela systemet och då får jag en bättre spec. På vad som ingår hårdvarumässigt.
 
Skumpe
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag valde det för att jag tycker de är hästlängder bättre än Gardena junket. Och jag har försökt skriva ovan varför jag tycker så. Förmodligen skulle jag vara lika nöjd med Rainbird. Men otroligt missnöjd med Gardena.
Men det enda du kommer med som argument för Gardena är för att du har valt det.

Jag ser vad du gör här, du drar ner mig i din sandlåda! :) Men idag har jag tid då jag är lite krasslig. Så shoot!
Du fattar väl själv hur du ser ut när du anklagar mig för att ha bias mot Gardena för att det är det jag har och sen framkommer det att du själv har märket du förespråkar?
Och sen är Gardena "leksaker"? Jo det verkar ju väldigt nyanserat och inbjudande till diskussion.
Vad är det för Kalle Anka-diskussion du håller på med?
Tvivlar inte på att du är krasslig. Nåt fel måste det vara annars kan det inte slå slint så här.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Skumpe
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gjorde samma bedömning som @TotalControl när jag kikade på att installera bevattning.
Gardena lämnar mycket att önska på dokumentationen, det blir svårt att göra en vettig installation. (Bara att hitta flöde och tryck var ett projekt med Gardena).
Sen var det ett begränsat sortiment, samt priset var bra mycket högre än "proffssystem".

En fördel Gardena är dock att de är lättare att köpa i Sverige.
När jag läser internationella forum framkommer inte något övertygande om att Gardena skulle vara sämre än andra märken. Det finns fördelar och nackdelar med alla dessa system men att Gardena skulle ha bristfällig kvalitet och är "leksaker" den åsikten har jag bara sett från Proffset här i tråden.

Detta jag säger gäller för system inklusive Rainbird hunter och gardena riktade mot villaträdgårdar. Något annat har jag inte efterforskat.

Amazon.se hade väldigt bra priser på Gardena så det var det som till slut fällde avgörandet för mig. Jag hade kunnat leva med de andra också, det är som sagt för- och nackdelar.
 
Ja Choice-supportive bias helt klart. Nu börjar påhoppen också.
Du vill fortfarande inte förklara vad som är så bra med Gardena?
Du som gjorde en sådan research borde kunna argumentera varför de är så bra eller tom bättre än Hunter och Rainbird . De är ju trots allt en del pengar TS och andra ska spendera.
Dina Choice-supportive bias känslor räcker inte.

Edit: Internationella forum? Var det Gardenas egna? Läste också runt en del på tyska forum, majoriteten rekommenderade annat än Gardena.
"Willst du eine bewäserungsanlage oder spielkram von Gardena?"
 
Redigerat:
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Låter skitdyrt!

Kolla med Rinkaby Rör

100m PEM-slang är ca 900:-
Varje spridare runt 150:-/st lite beroende på modell
Lite T-kopplingar runt 40-50:-/st
Hunter bevattning - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)

Skall du ha bevattningsdator och ventiler, så blir det ju lite dyrare...
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Jag installerade bevattningssystem förra året från Gardena för en 450kvm trädgård och kostade 10kkr.
Gjorde allt själv och var ett ganska roligt projekt. Grävde ner slingorna med hjälp av en minigrävare och tjältand. Efter några veckor såg man knappt spåren där slingorna grävts ner.
Två öppna gröna distributionsenheter med mätare och kablar på stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minigrävare gräver grävt, uppgrävd jord längs en gräsmatta, soligt, bostadshus, grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
enoch85 och 3 till
  • Laddar…
G GustavLincher skrev:
Utöver det sparar ett bevattningssystem uppskattningsvis 20-30 min per dag 120 dagar om året dvs. 40-60h.
Om man lägger en halvtimme OM DAGEN på att vattna gräset så har man för lite annat att göra. För att inte tala om för låg respekt för vad vatten ska användas till.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
C Carlf81 skrev:
Om man lägger en halvtimme OM DAGEN på att vattna gräset så har man för lite annat att göra. För att inte tala om för låg respekt för vad vatten ska användas till.
Vad snackar du om? Hela världen är fylld av "meningslösa" beteenden som "slösar" bort resurser. Att sköta om en gräsmatta måste vara bland de mer benigna.
 
  • Gilla
sette och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Vad snackar du om? Hela världen är fylld av "meningslösa" beteenden som "slösar" bort resurser. Att sköta om en gräsmatta måste vara bland de mer benigna.
Att hålla ut dricksvatten för att gräsmattan ska se grönare ut är om möjligt ännu mer slöseri än att fylla en pool. Många kommuner har bevattningsförbud stora delar av året. Men vattna du din gräsmatta benignt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja Choice-supportive bias helt klart. Nu börjar påhoppen också.
Du vill fortfarande inte förklara vad som är så bra med Gardena?
Du som gjorde en sådan research borde kunna argumentera varför de är så bra eller tom bättre än Hunter och Rainbird . De är ju trots allt en del pengar TS och andra ska spendera.
Dina Choice-supportive bias känslor räcker inte.

Edit: Internationella forum? Var det Gardenas egna? Läste också runt en del på tyska forum, majoriteten rekommenderade annat än Gardena.
"Willst du eine bewäserungsanlage oder spielkram von Gardena?"
Vad är det jag ska argumentera för?
Du har påstått att Gardena är "leksaker".
Jag har aldrig påstått att Gardena är bättre än något annat. Jag har däremot invänt mot att Gardena är av dålig kvalitet som du påstått.
Du har påstått att jag har "choice supportive bias" för att jag försvarade Gardena samtidigt som du försvarar en av deras konkurrenter som du själv har valt. Jag tror inte du förstår vad bias är för något och jag tror definitivt inte du förstår bevattning. Det får dig i alla fall att framstå som en idiot. Jag antar att det inte är meningen men jag är öppen för att ha fel här för du framhärdar verkligen.

Om du vill lära dig mer om bevattning kan du ju börja på t.ex. /r/irrigation och /r/gardening. Det är sannolikt ett av de större internationella forumen för bevattning och trädgård. Många bra trådar. Även om de märken du nämner.

Du har påstått något. Bevisbördan är på dig. Du inledde med att vara onyanserad och fortsatte med att vara otrevlig. Om du inte mår bra finns det hjälp att få men inte i en tråd om bevattningssystem. Du står i en grop. Sluta gräv för du skämmer ut dig.
 
  • Gilla
Eltaco och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
C Carlf81 skrev:
Att hålla ut dricksvatten för att gräsmattan ska se grönare ut är om möjligt ännu mer slöseri än att fylla en pool. Många kommuner har bevattningsförbud stora delar av året. Men vattna du din gräsmatta benignt.
Så i en värld där folk, helt lagligt, åker till rymden som en "kul grej" till ofattbara kostnader för miljö och i energi så ska jag skämmas för att jag vill ha en fin gräsmatta? Nej du, roliga saker är inte bara för rika. Behåll din skam.
 
  • Gilla
pebe292 och 1 till
  • Laddar…
C Carlf81 skrev:
Att hålla ut dricksvatten för att gräsmattan ska se grönare ut är om möjligt ännu mer slöseri än att fylla en pool. Många kommuner har bevattningsförbud stora delar av året. Men vattna du din gräsmatta benignt.
Enligt TS första inlägg så ska det installeras pump, så det går inte åt något renat drickvatten som brukar vara det som det är brist på.
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.