Dag 4,5 då! Satt klart sponten på andra sidan - Det ÄR brant med 38grader på taket och tar tid med sele, klättra, verktyg och allt därtill.

Också så tänker man på storebror - Vilken insats, att vi är lika dumma i huvudet och bara kör på råder det inga tvivel om….

Inte så mycket gjort idag då tre timmar försvann att köra bror till Arlanda och ytterligare en timme att leta min spikpistol till takpappen som tyvärr verkar ha fått fötter… Så 6000kr Senco’n får skämmas vart den nu än är och så fick det bli en Jula maskin…. Gör lite ont i hjärtat på den punkten…

Sponten klar, minus 4 pinnar i nocken. Men då jag behöver en fästpunkt för fallskydds-selen så kommer på plats när jag avrundar pappen, strö och bärläkt som allteftersom får agera stege. 28x70 går ju fint att klättra på!!
Monterat fästen för stege så jag kan kapa överhänget och hoppas att jag går i mål med papp och strö imorgon!

Avrundade tidigt för middags-mys med familjen, man känner sig snarare 70 än 44 just nu… :rofl:

Time-Lapse’n är igång så det kommer en film imorgon eller på söndag på veckans framgångar. (y)

”Bebbe meee!!” Och ”Bebbe ygga us med Pappa” har gått på repeat idag. Självklart är ju grabben fullt utrustad!
Ett hus under konstruktion med reglar, takstolar och byggställningar omgivet av barrträd och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pojke med skyddsglasögon, verktygsbälte och leksaker framför en ATV på skogsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Bussig och 31 till
  • Laddar…
Målsnöret för veckan var papp på taket - Och vi kom så nära!!
Manfall då många vänner som sagt dem skulle komma valde att inte hjälpa till… så tre man, söndag - Onsdag. Två man torsdag och halva fredag. Ensam fredag eftermiddag och lördag.

Jag fick tyvärr lägga ned verksamheten idag, kroppen värker, armarna är tunga och benen orkeslösa. Darrningar och allmänt överkörd av ett godståg. Sannolikheten att man snubblar till på taket är för överhängande och knäcken är att ensamarbetet gör att man spenderar mer tid på Upp - Ned - Upp än man verkligen gör skillnad. Frun höll styr på lille-man och sågade ett par pinnar stundtals och handräckning på skruv och spik.

Inget regn kommande dagar så jag lämnar det därhän - Måste vila lite. Har kvällen imorgon och måndag då jag kan köra på lite till. Sen blir det paus till fredag kväll och helgen. Måste ju jobba lite på riktigt!

Fick upp alla fönster idag - Ville inte lämna dem nere vid vägen… 3 pallar med material måste fortfarande upp till stugan men allt tar sån tid!

Här är vi just nu!
Hus under konstruktion med trästomme, takstolar och delvis installerade solpaneler, mot skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så skickade grannen en filmsnutt på ett par dårar med två takstolar bakom en fyrhjuling! :rofl:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anderscurl och 17 till
  • Laddar…
Fy fan så bra jobbat Slackern!

Nog ska det till en Pitbo att jobba på så hårt.

och "dårarna" som drog takstol bakom fyrhjuling.

Well. De har ju att brås på:

nyheter-grasklippare_0.jpg
(Piteå Represent)
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jag fick tyvärr lägga ned verksamheten idag, kroppen värker, armarna är tunga och benen orkeslösa. Darrningar och allmänt överkörd av ett godståg. Sannolikheten att man snubblar till på taket är för överhängande och knäcken är att ensamarbetet gör att man spenderar mer tid på Upp - Ned - Upp än man verkligen gör skillnad. Frun höll styr på lille-man och sågade ett par pinnar stundtals och handräckning på skruv och spik.
Klokt beslut. Njut av bra vädret imorogn och samla krafter. Verkar inte bli en droppe regn i veckan.
Som ensamjobbare här med så vet jag precis allt om hur tiden drar iväg...
 
Appendix Appendix skrev:
Fy fan så bra jobbat Slackern!

Nog ska det till en Pitbo att jobba på så hårt.

och "dårarna" som drog takstol bakom fyrhjuling.

Well. De har ju att brås på:

[bild]
(Piteå Represent)
Gick det där ekipaget verkligen framåt? :rofl:
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Så här kommer Time-Lapse från dag 1 & 2. Tyvärr helt missat lite spindelväv på kameran.
Håll till godo - Syll, väggblock, avväxlig, stagning samt takstolar.

Det var ungefär här man tänkte "Gud så enkelt!"
Hoppas formatet är tillräckligt - Hela 2,55Gb film i kameran från veckan så jag fick dela upp den lite.
 
  • Gilla
fremax och 7 till
  • Laddar…
Dag 3-4, Mellanbjälklag, limträbalkar och ytterligare takstolar.
Idiotin i det hela är att allt material - 19 kollin och 9,6ton ligger 400m bort, allt skall upp vår väg upp på berget med fyrhjuling, alternativt köras till grannen och släpas genom cirka 100m skog... En kranbil hade definitivt underlättat arbetet. Men är man dum så är man, det går ju!

 
  • Gilla
pdov och 5 till
  • Laddar…
Dag 5-6, stort glapp fredagen då jag körde Storebror till Arlanda.
Även stort glapp Lördag då jag insåg att jag inte ville ha alla 15 fönster och dörrar nere på vägen när vi inte är där så ett riktigt mega-rally att få upp allt det med lite hjälp av en granne. Tacksam för all hjälp och man får passa på när den erbjuds! :heart:
Hade man lagt den tiden på taket så hade man nog kommit ännu längre. Meeen det är vad det är, det tar på kroppen att klänga omkring på 38 graders tak och slita utsida med sponten samt alla andra lyft sliter.. Stundtals ville jag bara ned från taket och göra något annat...:oops:

 
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Ser mer ut som ett halvfullt än ett halvtomt glas i mina ögon. (y)
 
  • Älska
slacker
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Gick det där ekipaget verkligen framåt? :rofl:
hahaha. Jadå. Ryktet säger att det här var Böle eller Lillpiit.
Två på klipparn och tre satt och festa inne i vagnen....
 
  • Haha
slacker
  • Laddar…
Alltså det står inte riktigt rätt till i huvudkontoret - Hade en dag där jag borde spenderat 3-4 timmar vid datorn och fått lite jobb gjort. Fanns en del samtal att ringa dessutom….

Men näää… Man åker ut och kör en 10-timmars på taket. Stekande hett!! Men nu är ena sidan ”klar” lämnar bär-läkten så jag kan peta in pappen från andra sidan under ströt.
Hann mad två varv på andra sidan och dessutom fick jag ut plast på sponten så jag kan sova gott fram tid fredag…

Nu blir det däremot paus på bygget till helgen - Man måste ju få in lite slantar! :rofl:
Hus under konstruktion med solpaneler på taket, omgivet av skog, ATV med släpvagn framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus under konstruktion med ställningar, trästomme och halvklart tak, mot skogsbakgrund och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anderscurl och 12 till
  • Laddar…
Ser jättebra ut! VIlken leverantör har du på huset?
 
L LenaV skrev:
Ser jättebra ut! VIlken leverantör har du på huset?
Lundqvist Trävaru i Piteå. Ursprungligen från just Piteå så även det kändes rätt!

Men just ”småblock” lösningen var den som vi fastnade för då allt skulle fraktas upp på berget med fyrhjuling. Fungerat väldigt bra så här långt!
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Å där gick vi i mål på skyddad råspont! :love:
En husstomme under konstruktion med takstolar och stege i skogsnära miljö vid vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus under konstruktion i skogsmiljö, halvfärdigt tak, ställning, klart väder, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sömnlösa nätter men det har heller inte kommit en droppe regn så aningens obefogat…
Ändå en skön känsla - Plåten får vänta tills någon vän ställer upp med två händer till. Skulle även vilja få dit vindskivor innan plåten då dem kan skruvas i bär-läkten och plåten kan då bli lite i vägen… :thinking:
Och så skall dem målas innan. Moment 22…

Sen förundras jag verkligen över lille-man. 13 obevakade minuter, borde räknat ut att han höll på med nått fuffens med tanke på hur tyst det var.
Skruttis har alltså totalt skruvat isär hela sin verktygslåda! :rofl:

Byggprojekt utomhus med trädbrädor, borr, hammare och grus. Verktyg och material slängda slumpmässigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu tar vi och kör lite material så Mamma får pyssla med plantorna i växthuset! :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 10 till
  • Laddar…
Då avrundar vi helgen och åker in till byn!
Fick besök av en tidigare arbetskollega idag så det var lika bra att sätta honom i arbete! :rofl:
Tog tag i något lite roligare än taket och tog upp hålen för fönster/dörr på gaveln samt på långsidor. Dessa var tyvärr inte klara från fabrik då dem inte synkar med blocken och hamnar mitt i blockskarvar. Men så kan det vara! Kul att äntligen få en känsla hur det blir med alla fönster… :love:
Träkonstruktion av hus under uppbyggnad i skogsområde med ställningar och isoleringsmaterial, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.