Kemi var mitt sämsta ämne.
Men som jag fått förklarat är att när det sprutar ned vatten i brunnshålet så ökar syreinblandningen i brunnsvattnet.
Vilket i sin tur via "kemisk" process minskar svavelväte och lukt.
 
A AndersS skrev:
Vilket är vattentricket?
Att man låter lite vatten rinna ner borrhålet
 
:thinking: .....Hmmmmm

Har en sommarstuga som bara utnyttjas Juni-Augusti
där det finns grävd brunn med betongringar.
Nere i vattnet hänger en slang med en backventil i botten.
Pumpen med tryckblåsa står inne i stugan.
Hur och var menar ni att hålet ska borras i slangen ?? :thinking:
 
2stroke 2stroke skrev:
:thinking: .....Hmmmmm

Har en sommarstuga som bara utnyttjas Juni-Augusti
där det finns grävd brunn med betongringar.
Nere i vattnet hänger en slang med en backventil i botten.
Pumpen med tryckblåsa står inne i stugan.
Hur och var menar ni att hålet ska borras i slangen ?? :thinking:
Har du grävd brunn är det, med min lilla kemiska kunskap, andra problem du har.
T.ex. att brunnen behöver rengöras på botten eller det kommer in ytvatten, som gör att vattnet blir dåligt.
Och ni bör göra en vattenkontroll.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Hade samma problem satte i ett kolfilter från clas olsson för några hundra lappar och lukten försvann.byter två gånger om året ca 250 kr.Spanjoren
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
A
T Talisman skrev:
Tänkte också på legionella.

Men det är ter sig osannolikt att det skulle ha med saken att göra.
Inte troligt, metangas i samband med skifferbärande lager är inre ovanligt,vad har ni för berggrund?
 
  • Gilla
pipsqueek
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Inte troligt, metangas i samband med skifferbärande lager är inre ovanligt,vad har ni för berggrund?
Vad vi har för berggrund...?

Jag förstår dessvärre inte ens frågan.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Ja, det är ju precis det som känns så hopplöst.

Mamma och jag vet absolut ingenting om sådant här, och har noll möjlighet att avgöra vad som är rimligt.

Att betala 10 000 kr är i sig inget problem. Men man vill ju gärna veta vad det är man betalar för.
Det många inte vet är att en djupborrad brunn behöver regelbundet underhåll.
När jag flyttade 2021 fick jag vatten från en djupborrad brunn som lämnade brunsvarta flagor som missfärgade vita material och satte igen kransilarna.
Jag frågade när brunnen var spolad sist. Ingen som vet för det är ett dödsbo. Troligtvis aldrig.
Den som bodde här sist hade klagat i flera år på att det kom "sand" i vattnet, men det var mangan.

Tog hit en brunnsspolningsfirma som spolade rent den och sög upp dom avlagringarna som fanns. Kostnad var runt 10.000 kr. Inte jag som betalade så jag kan inte ge exakt pris.
JÖSSES :surprised: Det kom massor med brunsvart gegga upp ur brunnen när dom sög rent den. Mangan mm avlagringar.
Fick rådet av firman att spola kranarna tills vattnet var klart igen då det kommer mer brunt från början.
Det tog flera dagar att få vattnet klart igen och efter det fungerar det perfekt fortfarande 2 år senare.
Men fick sätta in ett partikelfilter som tar flagorna som fortfarande kommer, men alls inte lika mycket. Bara en bråkdel av hur det var förut. Partikelfiltret monterade en rörmokare och det är enkelt att byta själv. Finns såna filter på Jula som fungerar utmärkt för en par 100 kr. Bomullsfilter räcker för min brunn men ni kanske behöver ett kolfilter i stället. Inte dyrt det heller.
När jag spolade vatten efter renspolningen tog jag bort alla kranfilter från kranarna så vattnet fick rinna fritt.

Det som behövs i er brunn är en renspolning och en luftningsanläggning som tillför syre för det låter som ni har svavelväte i brunnen. Att ta vattenprov för svavelväte är svårt för det avdunstar rätt snabbt.
Men ta provet i alla fall för det finns annat som kan göra att vattnet luktar illa.
Läs på här. https://callidus.se/produktkategori/luftning/

Så här såg mitt vatten ut några dagar efter spolningen innan det blev klart igen. Spolade tills pumpen tappade trycket och väntade några timmar och spolade igen. Brunnen fyller på rätt långsamt.
Varför det såg ut så undrar många? Då brunnen fyller på genom sprickor i berget så spolas det ut mer avlagringar när den fylls på och det behöver man spola ur genom kranarna. Hade kranarna på tills brunnen var tom och gjorde om den manövern flera gånger per dag.
Efter det togs vattenprov. Nu är vattnet perfekt igen och av god kvalitet.
Lägger in lite bilder på hur det kan se ut efter spolning så ni inte blir rädda. Det blir ok.
 
  • Vitt kärl med mörkt vatten. Står på yta. Datum och tid syns. Verkar vara experiment eller prov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit skål med brunaktigt vatten, fotograferad i ett diskho, tidsstämplat "2021-09-15 kl 16.48".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt kärl med ljust brunaktigt vatten, fotograferad ovanifrån, daterad och tidstämplad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skål med grumligt vatten, datum och tid stämplat, ligger i en diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit skål med vatten, placerad i ett rostfritt ståldiskho, fotograferad ovanifrån med tidstämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit skål med vätska, text: "Vattnet 6 klart 2021-09-16 kl 18.55", rostfritt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En behållare med vatten och partiklar. Datumet är noterat: 2021-09-17. Möjlig vattenkvalitetstestning eller provtagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kranaerodynamiskt filter med partiklar. Datum angivet. Grön plast, metallring, diverse föremål samlade. Fokus på vattenkvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Det många inte vet är att en djupborrad brunn behöver regelbundet underhåll.
När jag flyttade 2021 fick jag vatten från en djupborrad brunn som lämnade brunsvarta flagor som missfärgade vita material och satte igen kransilarna.
Jag frågade när brunnen var spolad sist. Ingen som vet för det är ett dödsbo. Troligtvis aldrig.
Den som bodde här sist hade klagat i flera år på att det kom "sand" i vattnet, men det var mangan.

Tog hit en brunnsspolningsfirma som spolade rent den och sög upp dom avlagringarna som fanns. Kostnad var runt 10.000 kr. Inte jag som betalade så jag kan inte ge exakt pris.
JÖSSES :surprised: Det kom massor med brunsvart gegga upp ur brunnen när dom sög rent den. Mangan mm avlagringar.
Fick rådet av firman att spola kranarna tills vattnet var klart igen då det kommer mer brunt från början.
Det tog flera dagar att få vattnet klart igen och efter det fungerar det perfekt fortfarande 2 år senare.
Men fick sätta in ett partikelfilter som tar flagorna som fortfarande kommer, men alls inte lika mycket. Bara en bråkdel av hur det var förut. Partikelfiltret monterade en rörmokare och det är enkelt att byta själv. Finns såna filter på Jula som fungerar utmärkt för en par 100 kr. Bomullsfilter räcker för min brunn men ni kanske behöver ett kolfilter i stället. Inte dyrt det heller.
När jag spolade vatten efter renspolningen tog jag bort alla kranfilter från kranarna så vattnet fick rinna fritt.

Det som behövs i er brunn är en renspolning och en luftningsanläggning som tillför syre för det låter som ni har svavelväte i brunnen. Att ta vattenprov för svavelväte är svårt för det avdunstar rätt snabbt.
Men ta provet i alla fall för det finns annat som kan göra att vattnet luktar illa.
Läs på här. [länk]

Så här såg mitt vatten ut några dagar efter spolningen innan det blev klart igen. Spolade tills pumpen tappade trycket och väntade några timmar och spolade igen. Brunnen fyller på rätt långsamt.
Varför det såg ut så undrar många? Då brunnen fyller på genom sprickor i berget så spolas det ut mer avlagringar när den fylls på och det behöver man spola ur genom kranarna. Hade kranarna på tills brunnen var tom och gjorde om den manövern flera gånger per dag.
Efter det togs vattenprov. Nu är vattnet perfekt igen och av god kvalitet.
Lägger in lite bilder på hur det kan se ut efter spolning så ni inte blir rädda. Det blir ok.
Tack för all information!

Vare sig mamma eller jag har någonsin tänkt tanken att brunnen skulle behöva regelbundet underhåll.

Det låter kanske korkat, men vattnet har alltid varit påtagligt gott och fräscht, och trots att fritidshuset står tomt oktober-april, så har det alltid varit perfekt från det första glaset som hälls upp i maj, när mamma kommer dit.

Så det är först nu, som det här har aktualiserats.

Vi ska börja med att låta göra en vattenanalys.

Det lilla problemet nu är bara att jag måste hitta en firma som skickar ett "kit" som går ned i mammas brevlåda (fysisk låda, ej brevinkast), eftersom det blir rätt besvärligt om hon måste ta sig till ett ombud.

I en idealisk värld ska sedan vattenprovet kunna skickas in genom att helt enkelt läggas i närmaste postlåda, men det gissar jag är för mycket begärt...
 
P peter042 skrev:
Jag hade samma problem. Järn som bryts ner i syrefattig miljö ger svavel. Jag köpte Biltemas minsta kompressor och en lång PEX-slang som jag skickade ner i brunnen. Kompressorn går 15 minuter varje dag och luftar vattnet, problemet löst för under tusenlappen (kompressor, slang, timer). Nackdelen är att vattnet nu är järnfärgat så jag åkte på att montera ett järnfiler men det kostade i sin tur bara några hundra.

(Jag hade hydropress, fick inte plats att lufta den)
Vad har du köpt järnfiltret? Tror också jag är i behov av ett :).
 
T Talisman skrev:
Tack för all information!

Vare sig mamma eller jag har någonsin tänkt tanken att brunnen skulle behöva regelbundet underhåll.

Det låter kanske korkat, men vattnet har alltid varit påtagligt gott och fräscht, och trots att fritidshuset står tomt oktober-april, så har det alltid varit perfekt från det första glaset som hälls upp i maj, när mamma kommer dit.

Så det är först nu, som det här har aktualiserats.

Vi ska börja med att låta göra en vattenanalys.

Det lilla problemet nu är bara att jag måste hitta en firma som skickar ett "kit" som går ned i mammas brevlåda (fysisk låda, ej brevinkast), eftersom det blir rätt besvärligt om hon måste ta sig till ett ombud.

I en idealisk värld ska sedan vattenprovet kunna skickas in genom att helt enkelt läggas i närmaste postlåda, men det gissar jag är för mycket begärt...
Oroa dig inte för provet för vattenprovet. Det är små burkar/rör som går ner i en brevlåda och du kan skicka in det i en vanlig postlåda. Kontaka callidus så får du veta.
Men har du gas som svavelväte eller sumpgas i brunnen så dunstar det bort rätt snabbt och provet blir missvisande.

Du skrev "Det låter kanske korkat, men vattnet har alltid varit påtagligt gott och fräscht, och trots att fritidshuset står tomt oktober-april, så har det alltid varit perfekt från det första glaset som hälls upp i maj, när mamma kommer dit."
Här i huset har vattnet alltid var gott och fräscht också och andra har till och med hämtat vatten här för det har varit så bra. Det är först sista åren som "gruset" kom.
Jag känner till det här huset sedan 1994 då goda vänner till mig bodde här.

En brunn kan fungera i många år innan det blir problem. Spolningsfirman som var här sa att vart 10 år kanske det är idé att spola rent den här brunnen.Er brunn kanske ännu mer sällan.

Det ni kan göra nu är att sätta på så många vattenkranar som möjligt och låta det stå och rinna i timmar, kanske till och med över natten för att få en tillrinning av fräscht vatten. När pumpen inte suger längre är brunnen tom. Stäng kranarna och vänta några timmar så den får fylla på innan ni spolar igen.

Finns er brunn med på kartan får du reda på hur många liter den ger. Zooma in med plustecknet och sök reda på er brunn. Alla brunnar finns tyvärr inte med men väldigt många.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Läs på här och ta det lugnt. Tror inte problemet är så stort.
https://www.livsmedelsverket.se/liv...ng/borrad-brunn-underhall-och-vanliga-problem

OBS Läs på här om svavelväte.
Lukt går inte alltid att mäta i en analys eftersom den ibland försvinner genom avdunstning innan vattenprovet når labbet.
https://callidus.se/vattenproblem/svavelvate/

Mer att läsa här.
https://callidus.se/produktkategori/luftning/

Googla "vattnet luktar ruttna ägg" så får du mängder med svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
pipsqueek och 1 till
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Tack för all information!

Vare sig mamma eller jag har någonsin tänkt tanken att brunnen skulle behöva regelbundet underhåll.

Det låter kanske korkat, men vattnet har alltid varit påtagligt gott och fräscht, och trots att fritidshuset står tomt oktober-april, så har det alltid varit perfekt från det första glaset som hälls upp i maj, när mamma kommer dit.

Så det är först nu, som det här har aktualiserats.

Vi ska börja med att låta göra en vattenanalys.

Det lilla problemet nu är bara att jag måste hitta en firma som skickar ett "kit" som går ned i mammas brevlåda (fysisk låda, ej brevinkast), eftersom det blir rätt besvärligt om hon måste ta sig till ett ombud.

I en idealisk värld ska sedan vattenprovet kunna skickas in genom att helt enkelt läggas i närmaste postlåda, men det gissar jag är för mycket begärt...
Det är mycket som man tydligen ska serva regelbundet. Men man inte gör och det fungerar bra ändå. En borrad brunn tillhör en av alla saker som man inte kommer serva regelbundet men kommer fungera ypperligt i många år.
Man spolar brunnen när det börjar bråka. Så oroa dig inte för underhållet.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
hsd
Många kommuner har låga priser till det laboratorium som kommunen själva anlitar, så det är en bra ide att kontakta kommunens miljö o hälsa avdelning , kan tom. finnas info på hemsidan
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Många kommuner har låga priser till det laboratorium som kommunen själva anlitar, så det är en bra ide att kontakta kommunens miljö o hälsa avdelning , kan tom. finnas info på hemsidan
Har ringt den aktuella kommunen, som dock inte befattar sig med privata brunnar.
 
B Bichonen skrev:
Oroa dig inte för provet för vattenprovet. Det är små burkar/rör som går ner i en brevlåda och du kan skicka in det i en vanlig postlåda. Kontaka callidus så får du veta.
Men har du gas som svavelväte eller sumpgas i brunnen så dunstar det bort rätt snabbt och provet blir missvisande.

Du skrev "Det låter kanske korkat, men vattnet har alltid varit påtagligt gott och fräscht, och trots att fritidshuset står tomt oktober-april, så har det alltid varit perfekt från det första glaset som hälls upp i maj, när mamma kommer dit."
Här i huset har vattnet alltid var gott och fräscht också och andra har till och med hämtat vatten här för det har varit så bra. Det är först sista åren som "gruset" kom.
Jag känner till det här huset sedan 1994 då goda vänner till mig bodde här.

En brunn kan fungera i många år innan det blir problem. Spolningsfirman som var här sa att vart 10 år kanske det är idé att spola rent den här brunnen.Er brunn kanske ännu mer sällan.

Det ni kan göra nu är att sätta på så många vattenkranar som möjligt och låta det stå och rinna i timmar, kanske till och med över natten för att få en tillrinning av fräscht vatten. När pumpen inte suger längre är brunnen tom. Stäng kranarna och vänta några timmar så den får fylla på innan ni spolar igen.

Finns er brunn med på kartan får du reda på hur många liter den ger. Zooma in med plustecknet och sök reda på er brunn. Alla brunnar finns tyvärr inte med men väldigt många.
[länk]

Läs på här och ta det lugnt. Tror inte problemet är så stort.
[länk]

OBS Läs på här om svavelväte.
Lukt går inte alltid att mäta i en analys eftersom den ibland försvinner genom avdunstning innan vattenprovet når labbet.
[länk]

Mer att läsa här.
[länk]

Googla "vattnet luktar ruttna ägg" så får du mängder med svar.
Den här SGU-sökningen förstår jag mig inte på. Först är det en massa blå prickar, som sedan förvandlas gröna droppar och en massa siffror när man zoomar in.

Finns det inget vanligt register, där man bara skriver in fastighetsbeteckningen och får fram information om brunnen...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.