M Matosk skrev:
Yes, slingan går i spåret under plattan.
Nätdelen ser ut att röra sig väldigt mycket i förhållande till bottenplattan när klipparen försöker docka. Har du dragit åt skruvarna ordentligt som du fäster den med på undersidan? De låg i samma kartong som nätdelen, i ett litet brunt kuvert.
 
  • Gilla
Tomas Mauritz
  • Laddar…
G GG17 skrev:
Nätdelen ser ut att röra sig väldigt mycket i förhållande till bottenplattan när klipparen försöker docka. Har du dragit åt skruvarna ordentligt som du fäster den med på undersidan? De låg i samma kartong som nätdelen, i ett litet brunt kuvert.
Just vid detta tillfället var faktiskt inte skruvarna åtdragna ordentligt. Men har testat även med det och även hållit fast dens stadigt med händerna när den dockar i.
 
Bra initiativ att starta denna tråden. Köpte själv denna klippare igår och blev positivt överraskad när jag stötte på denna tråd vid en googling. Väldigt nyttigt att kunna ta del av andras upplevelser.

Installerade laddare mm under gårdagen och har hittils hunnit köra klipparen fyra separata pass med manuell körning på 1h. Som flera innan också verkar tycka så är det ett generellt sett bra intryck hittills, sett till priset. Perfekt är den dock inte, vilket såklart är väntat.

De minus jag upplevt hittils:

- Instruktionsboken. Den är inte jättetydlig. För mig som aldrig haft en robotgräsklippare innan så krävdes det lite googling och att kika på några videor på YouTube för att gå allt rätt vid installation. Det löste sig dock tillslut även om det tog mer tid än jag förväntade mig. Spännande att det står att man inte får använda laddaren utomhus.
- Robustheten på anslutningarna för begränsningskabeln. Efter två omgångar manuellklippning hade klipparen tre gånger lyckats köra in baksidan av nätdelen på laddstationen och rycka ur den ena änden av begränsningskabeln så att den tappar signalen genom slingan (Trots att den lilla kåpan är nedfälld). Den stannar då bara stilla där den är. Jag fick se till att inte lämna något slack på kabeländarna alls och vika dem bort från klippområdet så att de inte ska kunna fastna och dras med.
- Problemlösningsförmåga. Har tre planteringspallkragar med en knapp meter mellan som jag hade hoppats att den skulle kunna klippa runt. Det gick inget vidare. Kommer den i rätt vinkel så kan den köra mellan men så fort den kommer lite fel och ska försöka ta sig ut så fastnar den och växlar bara mellan två vinklar fram och tillbaks. Enligt instruktionen måste smala passager vara 1,2 meter så det får man väl bara acceptera. Drog om kabeln utanför pallkragarna så var det löst. Får klippa det lilla manuellt.
- Förmåga att hantera ojämn terräng. Precis som många gräsmattor förmodligen är så är min gräsmatta inte helt jämn. Det är lite smågropar och någon tova här och där och vid flera tillfällen har jag sett att klipparen stannar till mitt på gräsmattan och byter riktning. Vi snackar inga kullar här utan bara mindre ojämnheter och jag tycker den borde klara av det. Förhoppningsvis lyckas den när den kommer från andra vinklar men har inte kunnat analysera så noga än.
- Ena kanten av gräsmattan mot grannen lutar även en del. Dock mindre än vad manualen säger att klipparen ska klara av. Det funkade för den att klippa där när den kom vinkelrätt mot kabeln men när den skulle hitta hem och ladda och körde längs med kabeln så fastnade den. Fick flytta ner så att kabeln låg nedanför lutningen och då funkar det. Blir någon decimeter extra som man får ta manuellt med trimmer.
- Har upplevt någon enstaka gång att den betedde sig konstigt när den skulle återvända till laddstationen. Körde i en cirkel tills den hittade begränsningskabeln och sen följde den kabeln en stund tills den hamnade lite snett. Då körde den en cirkel igen tills den kom tillbaks till kabeln. När den kom fram till stationen gjorde den två försök att docka, sen körde den en cirkel igen så att den missade stationen och började följa kabeln på nytt hela varvet runt. Jag lyfte in den i stationen manuellt och har inte upplevt samma beteende på övriga körningar.
- Den körde fast i närheten av ett äppelträd vid ena körningen, på väg tillbaks till laddstationen. Marken var lite torr och den lyckades gräva ner sig med ena hjulet. Stod inget på displayen när jag upptäckte den men hoppade igång när jag tryckte på start. Flyttade kabeln lite längre ut vilket bör lösa det.

Efter justeringar enligt ovan så verkar den klara sig själv. Jag har ställt in ett automatiskt program så den ska köra medans jag är på jobbet 3 dagar i veckan för att testa den till att börja med. Återkommer med uppdatering efter en vecka. Jag har endast ~100 m2 gräs så inte mycket yta att klippa. Efter 1 timmes klippning så har den ~45% batteri kvar när den startat från fullt. Verkar ta ~1,5 att ladda från ~30% till fullt, dvs när den kört tillbaks av sig själv pga batterinivå. Använder det medföljande batteriet.

Jag har även testat regnsensorn genom att spruta vatten på den med duschmunstycke på vattenslangen. Funkade felfritt. Den avbröt körningen efter 5-10 sekunder och hittade hem och dockade utan problem.

Det är mina upplevelser än så länge!
 
  • Gilla
Blommar och 4 till
  • Laddar…
Hej helt ny här :) Hittade även hit via Google sökning. Köpte min robot klippare idag, kanske lite i sista minuten,:sweat: hittade först inte den på min ort utan fick åka nästa stad, där fanns det två klippare kvar i den ena butiken av tre besökta butiker:). Har ännu inte installerat den men kommer följa era erfarenheter av klippare och även dela min upplevelse av den.

/Tjing
 
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Hej

Har också köpt en robotgräsklippare från Lidl. Följer denna tråd med stort intresse.

//Gerhard
 
Hej!

Har precis köpt och installerat, tyvärr gör min maskin exakt samma sak som den på den första videon - fryser när den når begränsningskabel på vägen tillbaka till stationen... Har ni sett någon lösning till detta eller är det retur/garanti?

https://photos.app.goo.gl/BubsZKZcSLxbm7vp8
 
  • Gilla
Hans Forsström1
  • Laddar…
Retur / garanti förmodligen. Verkar ju va något mjukvarufel eller sensor.

Kollat också så kabeln som löper under laddningsstationen är kopplad på plus? Så det inte är växlat.
 
krzysgro krzysgro skrev:
Hej!

Har precis köpt och installerat, tyvärr gör min maskin exakt samma sak som den på den första videon - fryser när den når begränsningskabel på vägen tillbaka till stationen... Har ni sett någon lösning till detta eller är det retur/garanti?

[länk]
Det där såg ju inte alls bra ut! :surprised:

Vad händer om du lyfter upp den och sätter ner den en bit fram..?

Är det på samma ställe den kör fast varje gång?

Jag får för mig att den kör mot kabeln, men när den hittar den så kan den inte riktigt avgöra vad som är medsols och vad som är motsols.

Jag hade mätt upp kabeln och kollat hur många Ohm den var på, samt det tipset du fick ovanför. Kolla så att den sitter i ordentligt i laddstationen och att +/- inte är förväxlade (tror inte det dock).

Om det inte hjälper så hade jag kontaktat deras garantiavdelning, kontaktuppgifter finns i manualen
 
M Matosk skrev:
Köpte denna gräsklipparen för någon dag sedan och första intrycket är väldigt bra sett till pris.

Det enda jag har problem med, och som är ganska viktigt, är att den inte börjar ladda i laddningsstationen.

Har testat flera olika placeringar av stationen och lampor etc. lyser korrekt. Gräsklipparen har inga problem att hitta, köra upp och docka i. Men den börjar inte ladda och då börjar den om och gör nya försök.

Här är ett klipp på beteendet: [media]
Ja, den missar ganska grovt första försöket men det var faktiskt den första och hittills enda gången den missade så mycket.

Är det jag som är trög? Vad gör jag för fel?
På filmen så är inte stötstången (18 på bilden nedan) monterad i laddningsstationen, ska monteras till vänster i laddningsstationen (framifrån sett). Upp med den så ska det nog gå bättre. Måste ha något som dämpar smällen när de kör in, det är rena rallymaskinerna det här, så de kommer in med en väldig kraft! ;)

Nr 31 på bilden är en indikator för klippområde, den måste vara innanför den avgränsade gräsytan (det man vill klippa). Det borde den dock vara om man dragit kabeln i spåren på undersidan av laddningsstationen.
Teknisk illustration av en anordning med etiketterade delar, framifrån, möjligen en bruksanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


G GG17 skrev:
Bra initiativ att starta denna tråden. Köpte själv denna klippare igår och blev positivt överraskad när jag stötte på denna tråd vid en googling. Väldigt nyttigt att kunna ta del av andras upplevelser.

Installerade laddare mm under gårdagen och har hittils hunnit köra klipparen fyra separata pass med manuell körning på 1h. Som flera innan också verkar tycka så är det ett generellt sett bra intryck hittills, sett till priset. Perfekt är den dock inte, vilket såklart är väntat.

De minus jag upplevt hittils:

- Instruktionsboken. Den är inte jättetydlig. För mig som aldrig haft en robotgräsklippare innan så krävdes det lite googling och att kika på några videor på YouTube för att gå allt rätt vid installation. Det löste sig dock tillslut även om det tog mer tid än jag förväntade mig. Spännande att det står att man inte får använda laddaren utomhus.
- Robustheten på anslutningarna för begränsningskabeln. Efter två omgångar manuellklippning hade klipparen tre gånger lyckats köra in baksidan av nätdelen på laddstationen och rycka ur den ena änden av begränsningskabeln så att den tappar signalen genom slingan (Trots att den lilla kåpan är nedfälld). Den stannar då bara stilla där den är. Jag fick se till att inte lämna något slack på kabeländarna alls och vika dem bort från klippområdet så att de inte ska kunna fastna och dras med.
- Problemlösningsförmåga. Har tre planteringspallkragar med en knapp meter mellan som jag hade hoppats att den skulle kunna klippa runt. Det gick inget vidare. Kommer den i rätt vinkel så kan den köra mellan men så fort den kommer lite fel och ska försöka ta sig ut så fastnar den och växlar bara mellan två vinklar fram och tillbaks. Enligt instruktionen måste smala passager vara 1,2 meter så det får man väl bara acceptera. Drog om kabeln utanför pallkragarna så var det löst. Får klippa det lilla manuellt.
- Förmåga att hantera ojämn terräng. Precis som många gräsmattor förmodligen är så är min gräsmatta inte helt jämn. Det är lite smågropar och någon tova här och där och vid flera tillfällen har jag sett att klipparen stannar till mitt på gräsmattan och byter riktning. Vi snackar inga kullar här utan bara mindre ojämnheter och jag tycker den borde klara av det. Förhoppningsvis lyckas den när den kommer från andra vinklar men har inte kunnat analysera så noga än.
- Ena kanten av gräsmattan mot grannen lutar även en del. Dock mindre än vad manualen säger att klipparen ska klara av. Det funkade för den att klippa där när den kom vinkelrätt mot kabeln men när den skulle hitta hem och ladda och körde längs med kabeln så fastnade den. Fick flytta ner så att kabeln låg nedanför lutningen och då funkar det. Blir någon decimeter extra som man får ta manuellt med trimmer.
- Har upplevt någon enstaka gång att den betedde sig konstigt när den skulle återvända till laddstationen. Körde i en cirkel tills den hittade begränsningskabeln och sen följde den kabeln en stund tills den hamnade lite snett. Då körde den en cirkel igen tills den kom tillbaks till kabeln. När den kom fram till stationen gjorde den två försök att docka, sen körde den en cirkel igen så att den missade stationen och började följa kabeln på nytt hela varvet runt. Jag lyfte in den i stationen manuellt och har inte upplevt samma beteende på övriga körningar.
- Den körde fast i närheten av ett äppelträd vid ena körningen, på väg tillbaks till laddstationen. Marken var lite torr och den lyckades gräva ner sig med ena hjulet. Stod inget på displayen när jag upptäckte den men hoppade igång när jag tryckte på start. Flyttade kabeln lite längre ut vilket bör lösa det.

Efter justeringar enligt ovan så verkar den klara sig själv. Jag har ställt in ett automatiskt program så den ska köra medans jag är på jobbet 3 dagar i veckan för att testa den till att börja med. Återkommer med uppdatering efter en vecka. Jag har endast ~100 m2 gräs så inte mycket yta att klippa. Efter 1 timmes klippning så har den ~45% batteri kvar när den startat från fullt. Verkar ta ~1,5 att ladda från ~30% till fullt, dvs när den kört tillbaks av sig själv pga batterinivå. Använder det medföljande batteriet.

Jag har även testat regnsensorn genom att spruta vatten på den med duschmunstycke på vattenslangen. Funkade felfritt. Den avbröt körningen efter 5-10 sekunder och hittade hem och dockade utan problem.

Det är mina upplevelser än så länge!
Tack för ett utförligt inlägg med en bra och utförlig utvärdering!

Det är alltså när den körde längs med en lutning som den fastnade..? Kan tänka mig att det kan bli lite svårt för den..

Ang. lutningar så står det i manualen att den klarar 25°/47% (om det stämmer så är det bättre än många märkesmaskiner), men ”på 1 m avstånd från begränsningskabeln bör marken inte luta över 5,7° (10%) upp- åt eller nedåt.” Det är däremot inte mycket lutning! Någon som vet om det är liknande rekommendationer även för märkesklippare..?

Tror att det är för att den inte ska köra för långt över kabeln. Eller kanske för det problem som du beskrev när den körde längs med kabeln.

Jag var väldigt elak mot min när jag la ut en testslinga och lade kabeln i en nedförsbacke som dels kommer plötsligt och även är väldigt brant. Det resulterade i att den körde för fort över kabeln när den skulle stanna och gick över den. Flera gånger krånglade den dock faktiskt tillbaka sig igen! Men slirade också flera ggr i det höga gräset utanför kabeln och stannade då till sist och klagade på att den var utanför begränsningskabeln. Den stack alltså inte iväg upp till grannen (vilket det redan kommit önskemål om, att ”det går bra att dra upp lite kabel hit också!) utan stängde av och klagade.

Låter som förväntat, att man får vara med och justera kabeln/slingan lite i början, samt fylla ut ojämnheter och gropar. Har också märkt att den plötsligt vänder mitt i en ”raksträcka”, kanske för en liten ojämnhet, men mer troligt för att mitt gräs var så högt. Har klippt det nu för att ge den bättre möjligheter när den riktiga slingan kommer upp. Jag får en känsla av att det kommer bli lättare och lättare för maskinen med tiden, efterhand som gräsmattan klipps mer regelbundet och blir jämnare.

Någon hade provat att ta av skyddet framför knivarna och upplevde att den fastnade mindre då. Kan vara något att överväga om man tycker att den fastnar för ofta.

Oroväckande att den klantade till det vid laddning någon gång! Har du stötstången monterad och dubbelkollat så att kabeln under laddstationen sitter ordentligt fast i sitt spår?
 
  • Gilla
Blommar
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det där såg ju inte alls bra ut! :surprised:

Vad händer om du lyfter upp den och sätter ner den en bit fram..?

Är det på samma ställe den kör fast varje gång?

Jag får för mig att den kör mot kabeln, men när den hittar den så kan den inte riktigt avgöra vad som är medsols och vad som är motsols.

Jag hade mätt upp kabeln och kollat hur många Ohm den var på, samt det tipset du fick ovanför. Kolla så att den sitter i ordentligt i laddstationen och att +/- inte är förväxlade (tror inte det dock).

Om det inte hjälper så hade jag kontaktat deras garantiavdelning, kontaktuppgifter finns i manualen
Tack för svaren!
Ja, samma beteende oavsett hur nära laddstationen roboten är, har försökt rikta den åt olika håll och skicka "hem" till laddningen...
Plus och minus sitter rätt, byter jag dem visar robotens display "mower is outside" eller ngt liknande. Och själva klippningen går hur bra som helst, den kör mot kabeln och vänder korrekt varje gång.
Jag har nu exakt 130m kabel som är utplacerad enligt manualen.

Lyfter jag den och sätter en bit fram backar den lite grand, kör fram och fryser igen
 
  • Gilla
Pakino
  • Laddar…
krzysgro krzysgro skrev:
Tack för svaren!
Ja, samma beteende oavsett hur nära laddstationen roboten är, har försökt rikta den åt olika håll och skicka "hem" till laddningen...
Plus och minus sitter rätt, byter jag dem visar robotens display "mower is outside" eller ngt liknande. Och själva klippningen går hur bra som helst, den kör mot kabeln och vänder korrekt varje gång.
Jag har nu exakt 130m kabel som är utplacerad enligt manualen.

Lyfter jag den och sätter en bit fram backar den lite grand, kör fram och fryser igen
Helt odugligt! Troligen har det inte med kabeln att göra, men jag hade mätt resistansen på kabeln med en multimeter och sett så den inte var skyhög. Min medföljande kabel låg på 4.4Ohm.

Oavsett så måste du kontakta service, helt odugligt det här som sagt! Mailen står i manualen. Då jag själv kontaktat dem för frågor om bluetooth/wifi, så tog jag mig friheten att länka till den film du la upp här, och gav dem din felbeskrivning också. Frågade vad felet kan bero på, hårdvara, mjukvara eller vad, och vad en användare kan prova för åtgärd själv.

Kommer att posta deras svar här.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Sofia Arvidsson Sofia Arvidsson skrev:
Jag hittade en Parkside app för android. Den är för deras smart batteri. Skulle vara kompatibel med robotklippare och gjordes uppdatering på robotklippare i appen den 10 maj.. så man får väl kryssa fingrarna för att det även är för modellen vi har i Sverige. Appen är inte tillgänglig i Sverige, men dem som är lite tekniska kan nog lösa det ändå med VPN. Så ni som har bytt till smart batteri och är mer tekniska än mig kan ju testa om den fungerar!
[länk]

Enligt mina beräkningar så ligger den nästan på gränsen för min terräng. Så ni som testat den och har backigt. Vilken lutning har ni i era backar och hur fungerar den då?
Bra fynd där, men är det inte den ”vanliga” Lidl Home appen alltså..?
 
  • Gilla
Hillers1
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Helt odugligt! Troligen har det inte med kabeln att göra, men jag hade mätt resistansen på kabeln med en multimeter och sett så den inte var skyhög. Min medföljande kabel låg på 4.4Ohm.

Oavsett så måste du kontakta service, helt odugligt det här som sagt! Mailen står i manualen. Då jag själv kontaktat dem för frågor om bluetooth/wifi, så tog jag mig friheten att länka till den film du la upp här, och gav dem din felbeskrivning också. Frågade vad felet kan bero på, hårdvara, mjukvara eller vad, och vad en användare kan prova för åtgärd själv.

Kommer att posta deras svar här.
Oj vad bra, tack för hjälpen! Jag mäter först på fredag, har precis landat utomlands
 
  • Gilla
Nybörjaren! och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Bra fynd där, men är det inte den ”vanliga” Lidl Home appen alltså..?
nej, den vanliga home appen finns i Sverige och till iPhone med plus att den är för andra produkter också. Denna heter Parkside och är endast för deras produkter.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Finns manual/bruksanvisning på nätet att läsa eller ladda hem?
Vet någon vad maxlängden på slingan är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.